Auringontähti, Telekia speciosa

Nyt olen siirtänyt toiseen paikkaan, taaempana pitää olla penkissä. Jaon moneen osaan, tarttiskohan joku sitä, sillä ei se sovi moneen paikkaan mun pihalle?

Telekiatkin löytyivät. Olin unohtanut, että sellaisiakin piti olla, mutta kun vähän krapsuttelin lehtiä maasta, niin sieltä ne löytyivvät. 

Minä siirsin syksyllä ison tuheikon toiseen paikkaan enkä muistanut sen olemassa oloa ennen kuin täältä luin viestejä. Ihan rutikuivalta näyttää. Onneksi siementaimia on ympäriinsä, niin niistä saan uuden alun, ellei tuo vanhus oikeasti tuosta tokene.

Mikähän vaivaa telekiaa kun lehdet on kirjavat, voisiko olla liian niukkaravinteinen maa?

kuva

Nämä on varmaan telekiaa, jotka pelastin remppatalon pihasta mahdollisten kaivuutten tieltä.

Aikas nätti :slight_smile:

Tää on muuten ihan hirveä siementämään. Olen kiskonut niitä ainakin sata pois tänä vuonna. Mahtaako riittääkään. Ja vielä niitä on. Suosittelen leikkaamaan kukinnan jälkeen!

Mun meni toissa talvena kun oli se aivan kurja talvi, ei tullut viime vuonna siementaimia mutta tänä vuonna tuli. Polven korkuinen on tällä hetkellä, joten ei varmaan kerkiä kukkia vielä tänä kesänä. Perhosia varten on oltava Telekia ja muutenkin aivan mahtava on minusta. Tarkkana saa sitten olla siementen kanssa.

Pikku auringot :smiling_face:

Onko teillä Telekiassa jättimäiset lehet?Mulla molemmissa ihan mahottomat,kenkä 37 mittatikuna.

kitikat,normisti kukkia.

Mulla oli uutena tuollaiset isot lehdet. Nyt on pienemmät, Voiman puute lienee mutta kukat on silti nättiä.

Minä kait en muka tunnista isoa hirvenjuurta ja telekiaa toisistaan , molempia kyllä on tai ainakin pitäis olla ja molemmat hullunlailla kerkee siementämään eli leviämään.

Eikös hirvenjuurella ole kapeat ja pitkät lehdet.

Perhoset tykkää, eka amiraali nähty.

Parhaita perhoskukkia tuo, samoin Punalatva ja Doorianvillakko.

Auringontähti, Telekia speciosa
Kuva yllä: Puutarha.net / Kasvikortisto