Aurinkokennolamppu

Milloinkohan olisi sopiva aika laittaa maahan Temskukan lamput? lamppuVaiko vasta syksymmällä, kun tulee pimeämpää.

Heti paikalla ulos ne lamput

Tai no, jos saisit aikaa huomiseen. Jos maa on jäässä voi keksiä muita konsteja pysytyssäpysymiseen. Meidän lamput ovat olleet testin vuoksi vuosikaudet ulkona koko ajan ja ne ovat palaneet jo monta viikkoa iltaisin kun pimenee.

Nauttikaa koko rahan edestä vain heti.

(PS. Jos joku jäi vielä kaipaamaan lamppuja, edellinen satsi kun loppui, laittakaa tietoa. En ole varma mihin hintaan niitä nyt saa mutta jos halukkaita ilmestyy niin pistäkää hölöä. Melkein jäin itse ilman!)

Sitä routaa minä ajattelin nyt tällä hetkellä, huomenna onkin sitten tehtävää ulkona. Voi, voi, eipä toi älli leikkaa aina.

Onneksi on pihassa vielä sen verran lunta, että sain lamput heti kokeiluun. Maa on vielä niin jäässä, ettei siihen onnistunut painamalla pystyttämään, ja vasaran
kokeilemisenhan Temsku kielsikin.  Kivalta näyttävät!

Minkälaiset lamput?

Ostin kaupasta yhden aurinkovalokenno lampun siitä huolimatta että olin kuullut ettei niiden valo juuri näy ja ovat tehottomia?! Niipä on vaisu myös tämän lampun valo vaikka eipä nyt tähän aikaan juurikaan valoja tarvita kun aurinko paistaa lähes aina. Mutta jos vielä kerran maija myöhäistä autettais ja näyttäisitte minkälaisista lampuista on kyse??

Eilisiltana kun pimeässä hain ruukkuja leikkimökistä, ihmettelin, että mikäs se kasvihuoneessa niin kuun kumotusta mukavasti peilaa. Kävin katsomassa ja ameriikantuontiaurinkokennolamputhan ne siellä loistivat :slight_smile:

Aivan saman huomio tehtiin mekin eilen isännän kanssa. Lamput saavat energiaa, pitkästä aikaa.

Ai, se oli valtakunnallinen aurinkolamppupäivä (tai ilta) sillä minäkin olin keittiön lasiovella nenä litissä ihailemassa hohtavaa kasvihuonettani. Hain isännänkin katsomaan. Lauantai-iltana siis : )

Onkohan näissä aurinkokenolampuissa tapahtunut mitään edistystä viime aikoina? Jossain mainoksessa lupailtiin yhdestä mallista suuria ja sillä oli hintaakin viisi kertaa enemmän kuin niissä ilmoituksen muissa lampuissa. Ne, lamput, joita olen nähnyt ihmisillä käytössä eivät juuri mitään valaise, mutta ne taitavat kaikki olla useamman vuoden vanhoja, ja olleet jotain halvimpia mahdollisia. Onko jollain kokemusta sellaisesta aurinkokennolampusta, jolla olisi jotain käytännön merkitystä valaisun kannalta?

Mun mielestäni ne semmoset pienet, joissa se kenno on valon päällä ei oikein toimi täällä pohjoisessa. Kesällä nitä ei tartte ja syksyllä aurinko paistaa niin matalalta, ettei se ehdi ladata akkuja täyteen. Ehkä semmonen, jossa on erillinen isompi aurikokenno voisi toimia, sillä sen kennon voi sijoittaa optimaaliseen paikkaan ja asentoon auringonpaisteen suhteen ja lamppu voi sit olla vaikka jossain nurkassa, johon aurinko ei paista.