Avokuistit

(Terassit)

Valokatteella katettu, umpikaitein varustettu kuistimme kaipaa vielä paljon viimeistelytöitä ja mielenkiinnolla odotan, millaisia teidän muiden avokuistinne mahtavatkaan olla. Meillä puuttuu ainakin viimeisteleviä listoituksia ulkopuolelta, että rakennelman saa paremmin istumaan talon piirteisiin. Haikailen myös jotain porttia kuistille sekä muutakin varustusta, kuin sähköpistokkeen ja valot niin Talvi- ja kesäasuiset pikkukuvat tässä.

Tässä meidän avokuisti, tai oikeammin sisääntulo katos. Kukkapenkit on laitettu ketjuilla katosta. Portti on tässä auki, mutta silloin kun minulla oli hoitolapsia kotona, voi lapset päästää turvallisesti kuistille, kun portti oli kiinni. Sand, varmaankin tarkoitti jotain kukkaporttia. Meillä nämä kukkahommelit on järkätty näin.

Haaveilen porttia matalan rapun yläpäähän. Jotain sellaista, mitä voi avattuna käyttää "rapun kaiteena" ja suljettuna se talvella estäisi vähän lumen pääsyä kuistille. Kesäiseen aikaan kuistilla puikahtelee myös kissoja ja portin turvin luvan perästä vierailevat koirat voisi ehkä hetkeksi jättää sinne huilimaan.

Ompas Realle todella kutsuva sisääntulokatos!Todella kaunista ja rehevää:)

Kiitos kuunlilja. Mukavaa on tuossa katoksessa kahvitella ja muutenkin istuskella. Kesäksi tuon siihen katosta roikkuvan puolipallon muotoisen rottinkituolin. Minä vain olen aika huono istuskelemaan, kun aina näkyy jotain tekemistä. Nyt on sitten ollut pakko käpsehtiä vähän hiljaisemmin, että pääsisi kesäksi iskuun.

Ei voi kuin ihastella tuota Rean sisääntuloa. Niin valtava kukkamäärä että ihan huimaa. Viime keväänä haaveilin parvekkeen kaiteelle vastaavaa riippuryöppyä vaan jäi tekemättä kun lomakasteluiden kanssa siitä tulisi iso ongelma. Muita ulkokukkia pääsee kastelemaan huoneistoomme tulematta.

Tänä kesänä nämä keltaiset kukat ovat kuistilla roikkuneet. Vieläkin on portti haaveissa vaan.

Lauantaina ja eilen siirsimme ristikoita kuistin yläreunoille: Tämä kuva on sivukulmalta, jossa vasemmalle tulee pystyyn vastaava ruudukko sitruunaköynnökselle. Tuota ristikkoa on neljän ruudun verran ylöspäin. Ja roikuttimet ovat vaihtaneet paikkaa jo ainakin kahdesti.

Hii. Vuosi vaihtuu, mutta muiden kuistikuvia ei väliin ole kerennyt! Minkä ihmeen takia?

No tässäpä meidän keskeneräinen kuisti (siis aitio, hih). Laitan lisäkuvia kuvan kunhan isäntä saa kaikki kaiteet paikalleen. Kaksi laittoi eilen illalla, yhdeksän vielä odottaa... Ne on onneksi irtaallaan valmiiksi tehty, ei muuta kuin ruuvailee paikalleen, varmaan tänään. Nyt pitäisi sitten miettiä että mitäs sinne laitetaan sisälle? oho Isännän tekemä pitkä pöytä siellä on, mutta en tiedä tykkäänkö että suurimman osan tilasta vie ruokapöytä.. Penkitkin puuttuu vielä, hih. Nuo tuolit mitkä tuossa kuvassa on, kuuluu rantapatiolle. Mutta haluaisin oikeastaan mukavat nojatuolit sinne... sellaiset rottinkiset, mutta maksaa liikaa, ja niitä ei mies osaa itse tehdä. hymyä

Meillä on niin askeettisen tylsää, kun olen niin laiska ruukkukastelija. Mutta tässä sisääntulo:

Penkki on evakossa takaterassilta, kun grillin kanssa meni siellä ahtaaksi.

Takaterassi toimii koko kesän olohuoneen ja keittiön jatkeena. Tälle kesälle vielä sekä terassi että kalusteet huoltamatta:

No niin, alkaahan niitä kuvia tippua :}

Minä en muita ruukkukukkia niinkään ole kuistille haalinut, kunhan kaikki sinne retuuttamani tupakukat muistaisin kastella. Amppelikukat tietysti on oltava.

Penkki ja pöytä siellä vasta ovat paikoillaan ja korkeampi kulmahylly. Pöytäliinaksi ja penkin kissankarvasuojaksi panin vanhat ikkunaverhot tästä huoneesta, missä nyt istun kirjoittamassa.

Suurta roolia näyttelee kenkävarastomme, josta vasta eilen huomasin siirtää pakkaskengät tupaan.

Meillä ei siis ole kuin tämä yksi kuisti ulko-oven ympärillä sisääntulossa.

Ai, teilläkin kengät tykkää asua terassilla. Laskin tuota kuvaa ottaessa, että isännälläkin oli 4 paria kenkiä terassilla. En tiennytkään hänellä olevan niin paljon käyttökenkiä oho. Tuo takaterassi on ilmojen salliessa pääsisäänkäyntimme, jonka myös vieraat tietävät. Säikäyttää ihan, jos joku ovikelloa soittelee etuovella.

Ihmeesti tämä iltapäivän kova valo häivyttää kaiken rojun jota alueelle kertyy. Vai näettekö te miten alhaalla lojuu nokialaiset ja portailla on vanha talousvaaka ja rypsinsiemenlaatikko?

Ja tämä keittiön oven takana oleva on todella Avoin Kuisti, kattona vain omenapuun oksat ja kaiteina kukkapurkit. Viime yönä heräsin sateen ropinaan ja kävin täältä keräämässä ison läjän työkintaita, lippalakkeja ja kenkiä.

Laskin, että vain kahdeksat käyttökengät ja kahdet jaliskengät sekä multaiset hanskat ja yhdet suuret villasukat oli meidän kuistilla juuri.

Laittakaahan lisää kuvia avokuisteistanne! Minulla juuri kuumeinen mietintä meneillään miten sisustaisin kuistin. Se alkaa olla aikalailla sitä vaille valmis. Vähän (noo aika paljon itse asiassa, mutta yhden päivän ahkera työrupeama) vielä maalailua… Ostettiin valkoiset ihanat isot korituolit (sattui mahottoman hyvä tuuri kohdalle… ne vaan pitää hakea aika kaukaa), ja sitten mies on jemmannut tosi kauan ruskeaa lasitonta rottinkista sohvapöytää. Nyt sille tuli käyttöä, siihen pitää tehdä uusi kansi rikkoontuneen lasin tilalle, lasia en halua. Ja maalata se valkeaksi.

Mutta mitäs muuta? Meillä olisi mummon vanha rottinkinen kukkapöytä, sellainen pitkulainen, ja sitten kaarikattoinen rottinkihyllykkö. Nekin voisi maalata valkeaksi. Mutta kaikki muu pikkuhilpetööri ja tyyli on vielä hakusessa. Jotain kivaa pitäisi keksiä! Entäs väritys valkoisen lisäksi? Talon seinät on sellaiset ruskehtavanvaaleanpunaiset. (Edellisellä sivulla kuva keskeneräisestä kuistista)

Mieleen iski ajatus viinipunaisesta tehostevärinä…

Laita Poppius rohkeasti rustiikkiluukkia joukkoon. Minusta sinun talosi väreihin kävisi kyllä mainiosti kaikki ruskehtava ja korinvärinenkin - sellainen luonnollinen. Niin ja vanhanvihreä. Talon seinille kuistisi alueella voisit laittaa vaikka ruskehtaviksi petsattuja ristikoita sinne tänne ja niille vaikka kesäköynnöksiä. Ai niin, harmaakin käy hyvin väreihisi.

Minä ihastuin muuten aika paljon siihen voimakkaasti lähes neonvihreään tuoliin, jonka ostimme huutokaupasta - se on iloisen oloinen väri luonnonvalossa. Kuitenkin lähinnä vain pienenä tehosteena :smiley: