Balkaninmalva, Kitaibelia vitifolia

Viime vuonna vaihdossa saatu balkaninmalva kukkii.

Hieno ,aivan uusi tuttavuus.

on tosiaan hyvä, kookas(n.1,8m korkea) perenna… sen talvehtiminen on onnistutnu todella hyvin V vyöhykkeellä jo yli 10vuotta… saattaa joskus kärsiä pahasti lumettomista kevättalvista =(…

onko balkaninmalvan lehdet karvaist?minulla kasvoi liiterin vaahtera-aolion taimien joukossa ihan tuonnäköinen taimi.just eilen katkaisen sen poikki.no olutta mikä mennyttä!!!jos tekee siemeniä niin…kyselen jos muistan!!!

Tämän siemenkylvön kanssakos ei tarvita mitään kommervenkkejä? Muutama siemen on jonottamassa mullitusta.

Enkunkielisessä pussissa olevan ohjeen mukaan helppo idätettävä ja lämpimässä, mutta EG ehdottaa kylmälavaa keväällä. Ota näistä sitten selvää, paras kokemusperäinen tieto tullee Penttilästä.

Paulastiina, minä kasvatin sitä keväällä esikasvattaen: joskus maalis-huhtikuussa kylmään kasvariin. Jos se nyt siihen aikaan enää mikään kylmä on. Ei sen kummempia kommervenkkejä.

Hittolainen! Ne kerkes just mennä multiin samaan kennostoon, missä on myös pelakuita. Täytyy varmaan siirtää vilpoisaan, jahka pelargonit koulittu pois.

Tästä tykkään kovin, vaikka onkin liian iso pihaani. Kukkii kauan.

Minä kylvin balkaninmalvan viime vuonna siemenestä, tosin 8 siemenestä iti vain yksi. Kukki jo samana syksynä. Tänä keväänä siirsin sen toiseen paikkaan harmaamalvikin kaveriksi, kun havaitsin miten korkeaksi se kasvaa. Kukinta-aika on mukavan pitkä.

Eihän tämä mikään vaikea idätettävä taida ollakaan noiden aiempien viestien valossa. Kylvin juuri siitä siemeniä ja olin löytänyt tietoa että se itää epätasaisesti samana tai seuraavana keväänä. Imikän kokemukset kyllä tuohon ehkä viittaavat ?

Upean näköinen näyttää olevan! Miten innokkaasti se leviää ?

Ei kovin montaa tainta ole siemenkylvöistä vuodessa tullut. Yhtään tainta en ole kasvin juurelta löytänyt.

Vaikka siinä on kasvin kokoon nähden pienet kukat, kukkii se kuitenkin kauan, tykkään.

Hyvä tietää. Nähtäväksi jää kuinka monta tainta saan, toivottavasti pari nyt kuitenkin edes :slight_smile:

Siemenkylvöistäni sain 4 tainta. Kuinka pitkä sen kukinta-aika on? Näyttää edellisen sivun kuvissa kukkivan ainakin elo- ja syyskuussa. Yritän sijoittaa perennapenkkiin kukkia niin että joku aina olisi kukassa, eli mietinnässä on nyt minkä kaveriksi nämä istutan.

Kuinka leveäksi tämä kasvaa, riittääkö puoli metriä?

Tänään kuvattu, 2m.korkea ja melkein samanverran leveä, tässä on yksi kasvi.

Minulla kukkii heinäkuun lopulta syyskuulle eikä ole levinnyt. Pitänee kylvää lisää

Erittäin näyttävä perenna, joka kärsii helposti lumettomista talvista ja märästä maasta! Korkea, rehevä ja runsas kukkainen … on valitettavaa ettei ole yleisemmin meillä suomessa puutarhakasvina!!! Omat kokemukset pelkästään hyviä… Helppo lisätä siemenistä, joita tulee runsaasti… :slight_smile:

Kukinta alkanut lähipäivinä.

Sattusko Bumblella, tai jollakulla muulla olemaan kuvaa balk.malvan ihan pienestä taimesta.

Hankikylvöjen ns. tyhjien/mustien hylättyjen purkkien joukosta löyty muutama taimi, nimilapusta ei hajuakaan, mutta purkkien alta löyty läpyskä : balkaninmalva. Voiskohan ne olla niitä, senverran tunnistan ettei nokkosta tai koivua oo, niinku useimmissa on.

Ei mulla ainakaan ole kuvaa, enkä muista sirkkalehtien mallia, mutta ne oikeat lehdet on vähän kuin tavallisen vaahteran lehdet, joita näkyy hyvin tossa mun viime syksyn kuvassa, joka on tällä samalla sivulla.

Kiitti Bumble, sitä vähän aattelinkin että vois olla, kun noita lehtiä tiirailin, pikkutaimissakin on jo vähän tuohon malliin.