Moi! Onko täällä enää ketään vanhoja kavereita jotka tilasi Saksasta bambuja monta monta vuotta sitten?
Onko kellään enää hengissä niitä?
Moi! Onko täällä enää ketään vanhoja kavereita jotka tilasi Saksasta bambuja monta monta vuotta sitten?
Onko kellään enää hengissä niitä?
En taida kuulua tarkoittamaasi porukkaan, mutta minulla on hengissä Hollannista kimpassa tilatuista bambuista kaksi. Toinen on vihreälehtinen, toisella lehdet ovat vihreä-keltaraidalliset. Nimilaput tietysti maailman tuulissa, toinen bambuista jopa jääneenä entiseen puutarhaani. Kirjavalehtisen otin mukaani uuteen puutarhaani, ja ellen ihan väärin muista, se on Pleioblastus viridistriatus. Molemmat ovat kuitenkin hengissä, vaikka maanpäälliset osat paleltuvatkin talvella. Vihreälehtinen saattaa säilyttää maanpäällisistäkin osista sen verran, mikä jää hyvän lumisuojan alle.
Entäs muita?
Mulla on tietääkseni Jurvassa hengissä enää Phyllostachys aureosulcata f. aureocaulis
Ja nyt on koeajossa Phyllostachys Shanghai!
Kauheasti houkuttaisi, sen lammen luo, jota innokkaasti suunnittelen kolmatta vuotta. En ole täälläpäin myynnissä nähnyt tänä vuonna lainkaan. Puukonsuojus, mistä hankit omasi?
Mulla on kokeilussa nyt Pleioblastus variegatus, jonka tilasin Fyllin puolella Esveld-kimpassa. Esveldin sivuilla sanotaan, että talvenkestävyys on hyvä, mutta mitä se tarkoittaa oikeasti, siitä mulla ei ole aavistustakaan. Tarjoan sille talviteloitusta kellarissa.
Tilasin Phyllostachys Shanghait täältä http://www.bambusshop.de/ Ostin niitä kaksi kpl:ta ja tarkoitus on pitää ne sisällä ainakin ekan talven. Ensi kesänä voin ehkä siirtää toisen ulos kasvamaan. Yritän niillä täyttää mökkini katoon saakka, ne kun pitäis kasvaa 10m pitkiksi?
Hienoa, hienoa! Bambujen uranuurtajat on taas vauhdissa! XD
Itselläni Phyllostachys bissetii on menestynyt palelluttaen maanpäälliset ja kasvattamalla kesänaikana n.metrin verret uudestaan…XD tosin ei muuta suojaa, kun lumi ja vähän havuja juurella…
Mielenkiinnolla seurailen muidenkin kokemuksia!
Tässä tämä Pohjanmaan bambu, sulassa sovussa Zilgan kanssa!
Juku-juku, onpa todella komea! Onneksi olkoon hyvästä kasvatuksesta! Meillä aina vain mietintäasteella, kun trampoliini ei ole vielä siirtynyt mihinkään eikä lampea näin ollen kaivettu.
Wau! Hienosti on pohjanmaan bambu vahvistunut!Ö Onnea!
En kerinnyt toivottaa hyvää Joulua mutta toivotan Hyvää Uutta Vuotta!
Kuvassa bambu Pohjanmaalta 22.12 kuvattuna. En keriinyt sitä tälläkään reisulla suojamaan, mutta näytää tuo ilmasto niin paljon lämmenneen että tarviikokaan sitä suojata?
Hienolta näyttää, kyllä pitäisi bambu pihaan saada - bambuton piha on kuin polku ilman emäntää, vai miten se nyt oli. Meidän pitkä ja säiltään vaihtelevainen kevät voi olla myös hankala bambulle, eikö niin, että sillä voi olla samaa ongelmaa kuin muilla ainavihannilla, nestevirtaukset alkaa, vaikka maa on jäässä?
Ja mitä parhainta Uutta Vuotta myös sinulle ja perheellesi!
Merlin, sullehan on täällä kasvamassa variegatabambu - pidä peukkuja, jotta se selviää kevääseen! Emokasvi talvehtii kanalassa ruukussa ekaa Suomentalveansa, mutta se jakopala kyllä unhottui ulos, käyn sen tänään pelastamassa jos vielä pelastettavaa on. Ellei, suoritetaan uusi jako kevään tullen.
Olenpa sitten onnen pekka! Ja peukut pystyyn, että selviää.
Kävin lukasemassa noita vanhoja keskusteluja bambun kasvatuksesta. Kovasti kiinnostaisi tietää onko muilla kun Puukonsuojuksella hengissä....vieläkö bambukerho on hengissä?
Mietin tuota istutuspaikkaa tuossa kuvassa. Kertoisitko millaisen pohjatyön teit, kuopan syvyys ja leveys, maalaji, miten lannoitat ym. paikka ei vaikuta erityisen kostealta kun noin lähellä taloa kasvaa ja räystään alla...joudutko kovastikin kastelemaan. Toisaalta bambusi on niin suuri, että juuretkin lienevät syvällä ja leveällä alueella. Kuinka vanha tuo on?....se on ihana...
Mulla viime kesänä hankkimani Fargesia nitida myöskin autotallissa talvehtii - vielä ainakin hengissä!
Tuo bambu on hieno ja sellaista minun on aina tehnyt mieleni. Meillä on prikulleen samanlainen autotallinseinä kuin puukonsuojuksen kuvissa.
Vastauksia Kastelukannulle!
Bampu on varmaan 10 vuotta vanha, kasvupaikka sikalan seinä, lainoitetta en ole koskaan antanut, koska paska tunkio on noin10 m päässä. Kalkkia olen laittanut silloin tällöin koska kärsi mielestäni liiallisesta happamuudesta. Ei tietääksi ole koskaan kasteltu.
Tässä kuvassa bambu kuvattuna 22 tammikuuta ainoastaan lumi suojana, joskus olen peitellyt nyt en viittinyt joten katsotaan kesällä mikä on tilanne
Tässä kuvassa parivuotta sitten tuon samaisen bambun juurikosta irrotettu yksilö joka kasvaa 200km pohjoiseen Madritista.
Kiitos vastauksesta...vielä Puukonsuojus mihin ilmansuuntaan tuo bambu/"sikalan" seinä on? Miten auringonpaiste siihen osuu....paistaako koko päivän vai aamu, päivä, ilta??
Taidan jakaa oman "fargesia nitidani" ja kokeilla istutusta tulevana kesänä myöskin taivasalle!