Punaiset miullakin.
Punaiset ovat jotenkin vaikeempia, olen kokeillut hiekkaa taimipotin pinnalle, ehkä vähän auttoi. Antavat satoa vähemmän, ovat kuivattuna ankean värisiä, pakastaa ei edes kannata mutta salaatissa niin kauniita, että voi että! mitäpä nainen ei kauneuden eteen tekisi ja vielä ehtii kylvää uudet punaiset....
Olen eka kertaa laitellut kaikennäköistä kasvia kasvamaan ja aion siirrellä niitä sitten tässä kevään mittaan lasitetulle parvekkeelle. Istutusten joukossa on myös basilikaa.
Puhuitte aiemmissa kommenteissa että olette laittaneet kuutta taimea per ruukku. Minkä kokoisia ruukkuja käytätte? Eikös se ole niin että kun niissä on kaksi lehtiparia, niin ne saa jakaa? Siis taimet.
Lannoituksista minulla ei ole myöskään tietoa, että minkähän näköistä multaa pitäisi taimille sitten olla? Ja tarviiko lannoitteita, ja jos tarvii niin minkälaista?
Minä olen laittanut 3 taimea aina yhteen ruukkuun, joka on halkaisijaltaan n. 15 cm.
Ensin olen istuttanut siemenet taimimultaan ja sitten koulinut ensimmäisten lehtiparien jälkeen ihan tavalliseen kukkamultaan. Ulos parvekkeelle olen ruukut vienyt vasta kun hallanvaara on ohi. Päivisin olen tietysti ulkoiluttanut ruukkuja ja yöksi sitten sisään. Itselläni ei ole lasituksia parvekkeella. Lannoitteeksi olen laittanut taimistolta ostettua vaaleanpunaista yleislannoitetta kasteluveteen. Basilikasta saa tuuhean kun sitä käyttää paljon ja aina nyppäisee lehtiparin yläpuolelta latvan ruokaan.
Justiinsa kun ajattelin olla fiksu ja kylvää basilikan suoraan ruukkuihin, ettei tarvitse koulia. Mutta laitoin tietenkin liikaa, 8 siementä 8 cm ruukkuun. Eli taas taitaa joutua koulimaan.
Kaupan vihannesosaston ruukkubasilika näytti viihtyvän mainiosti keittiön ikkunalla uudessa kasvualustassa - teki terhakasti uutta kasvua sitä mukaan kun siitä näpsäistiin lehtiä ruokiin - kunnes yht''äkkiä jonkun sortin ötökät valtasivat sen
Ensimmäistä kertaa kasvatan vaniljabasilikaa, kohta pääsee maistelemaan,kivaa!
Onko sellaistakin olemassa, en ole ikinä kuullutkaan. Mistäköhän sellaisen siemenöitä mahtaisi löytää?
Tilasin viime keväänä exotic gardenilta:)
Oiskohan niitä myynnissä muualla, sain juuri tilaukseni EG:ltä mutta pahus kun en tajunnut (tai huomannut) että sellaistakin olisi ollut tarjolla. Samaten ananassalviaa etsiskelen, mutta siellä ei taas sitä taida olla. Tietääkö kukaan mistä sen siemeniä voisi löytyä?
Täytyypa kysäistä tästäkin yrtistä, samaisesta puutarhaliikkeestä, missä niitä lumihiutaleen pistokkaitakin on myynnissä. Ja kuulin eilen, että heillä oli viime vuonna sitä ananassalviaa taimina myynnisä. Pitääpikin mennä maanantaina käymään omistajan juttusilla.
Briiffaisiko joku vielä noista keskustelussa olleista ripsiäisistä ja taimipoltteesta. En netistä oikein löytänyt tietoa että säilyykö ne istutusvälineissä/ruukuissa talven yli "infektoimiskykyisinä"? Taimipoltteen voisi kuvitella muodostavan jotain lepoasteita mutta miten ripsiäiset talvehtii? Ihmettelin kyllä sitä miten ripsiäiset on basilkaan iskeneet kun sanotaan että se on niin hyvä kasvi suojelemaan myös esim. tomaattia kirvoilta. Luulin ettei basilika kelpaa kenellekkään (paitsi kotiloille)!
mitenköhän minun basilikoille käy kun tohkeissani ne suoraan maahan kylvin n.2viikkoa sitten? onneksi pussiin jäi vielä siemeniä..pitäisikös ne laittaa varmuudenvuoksi purkkiin kasvamaan?
Luusin,ettei kovin hyvin käy? Kylvä vaan purkkiin sisälle ja vie sitten ulos pikkuhiljaa kun hallan vaara on ohi. Suojainen puolivarjo on hyvä paikka basilikan kasvaa,vaatii lämpöä.
Mikähän basilikoitani vaivaa, kun ovat saaneet ulos istutuksen jälkeen ruskeita laikkuja. Hallasta eivät ole kärsineet, mutta multa on ollut aika märkää kun on ollut sateita. Voiko olla jonkun tuholaisen aiheuttamaa?
Minulla on vähän sama juttu. Kauniit taimet ovat muuttuneet maahan päästyään hyvin keltalehtisiksi. Ylimmät lehdet saattavat olla vihreitä, mutta kaikki muut hyvin tylsän keltaisia ja laikukkaita. Meillä on ollut ennemminkin kuivaa, eli on pitänyt kastella kovasti. Ikkunalla kasvava basilika on hirvittävä juoppo, eli en usko, että basilika kärsisi kosteasta maasta.
Veikkaisin syyksi auringon poltetta. Tomaateissa ainakin sisällä kasvaneet lehdet palavat auringossa herkästi. Sisällä lehdistä tulee hennon vihreitä ja ulkona alkaa kasvaa vahvempia tumman vihreitä. Olen ainakin aina ajatellut että se johtuu suoraan auringon säteilyyn sopeutumisesta. Josko varjoisempi kasvupaikka auttaisi?
Kiitos vinkeistä! Täytyy yritää varjostaa taimia. Ovat nyt niin suuressa laatikossa, ettei voi siirellä.
Basilika -ahh, mitkä aromit! Kannattaa laittaa basilikaa useampaan paikkaan / ruukkuun, ettei ala kitsastella latvomisen kanssa. Basilika on ihan helppo yrtti kasvattaa, kunhan vain muistaa pari juttua: siemenet kunnolliseen kylvömultaan (omasta mielestäni kaikista paras on Biolan), sitten kun taimet ovat nousseet, niin siirto isompaan ruukkuun / astiaan ja kunnon, ravinteikkaaseen multaan. EI lannoitusta, koska siitä tulee laikkuja, kutne liiasta auringostakin. Ulkona puolivarjo, tuulensuojainen paikka hyvä. Itse olen kokeillut "perus"-Genovesesta kaneli-, sitruuna-, thai- pyhä basilika ym. Sekä pieni, että isolehtisiä ja palannut tuohon isolehtiseen Genoveseen. Siitä huippuaromit mm. tomaattisalaatin öljyihin, pestoon ym.
Meillä basilikaa sekä kasvihuoneessa että ulkona, mutta ruukuissa. Kasvimaalla tuppaa tuulemaan liikaa ja äkkiä sitten taipuilee tuulessa joka suuntaan isompana. Samoin tietty, jos unohtaa latvoa, niin venähtää jotkut lajikkeet huiman pitkiksi. Tässä yksi monista ruukuista, ja sijaitsee portailla, johon paistaa aamu- ja aamupvn aurinko. Ja joka kerta kun tulee kotiin, niin tuoksu mitä mahtavin vastassa!
Minä kasvatan basilikaa ihan päinvastaisten ohjeiden mukaan, enkä ole onnistunut sitä tappamaan. Basilikat ovat samassa sammiossa tomaattien kanssa, eli ne saavat lannoitusta roppakaupalla, samoin on auringon kanssa. Hyvin ovat kasvaneet, ilmeisesti vahingossa.