Rohkenin avata palstan basilikalle kun sattuu asiasta olemaan kysyttävää. Kylvin joku aika sitten punabasilikaa ja nyt kun siemenet ovat itäneet, on osa taimista punalehtisiä ja osa vihreitä. Onko ihan normaalia käytöstä punabasilikalta vai onkohan pussittajalla mennyt siemenet sekaisin?
Samanlaisia sekalaisia taimia on minullakin. Muisti on hatara,mutta viime vuonna ne kyllä tulivat saman värisiksi suureksi kasvaneena? Hauska seurata mitä nyt saa basilikasta:)
Hyvä tietää. No mites sitten kun on koulinnan aika, laitanko vain yhden taimen per ruukku vai useamman? Ts. tuleeko yhdestä taimesta sellanen ruukulullinen basilikaa?
Kyllä mie olen useamman taimen laittanut /ruukku.
Minulla Basilika eka kertaa kokeilussa. Viettekö taimet ulos mihin aikaan keväällä (lavaan ajattelin), paleltuuko herkästi? Tekeekö taimi uutta versoa koko ajan vai onko "kertakäyttöinen"? Olen ihan tietämätön kuten huomaa
Mullakin eka kokeilu basilikan kanssa ja sirkkalehtien välistä näyttäisi pilkistävän varsinaisia lehtiä. Mutta varret ovat aika korkeita :( Katellaan miten käy! Ajattelin kokeilla myös ulos kylvämistä, vaikka luinkin, että basilika olisi enemmänkin ruukkukasvi.
Basilika on todella herkkä kylmällle. Minulla kasvaa kesäisin kasvihuoneessa basilikaa ja syksyllä kärsii ensimmäisenä kylmistä ilmoista.
Kyllä se haroittuu ja kasvaa entistäkin tuuheammaksi kun sitä latvoo. Eli kannattaa käyttää paljon niin kasvaa vielä enemmän tilalle.
Basilika todellakin paleltuu herkästi. Kaupan punttejakaan ei suositella jääkaapissa säilytettäviksi.
Basilikaa on todella helppo kasvattaa siemenestä ja viihtyy ruukussa parvekkeella tai vaikka kasvihuoneessa. Oikein tuuhean puskan saa kun nyppii latvoja lehtiparin juuresta. Siitä se sitten lähtee haaroittumaan ja tuuhentumaan. Latvan voi laittaa hetkeksi vesilasiin juurtumaan ja istuttaa sitten siitä uusi kasvi.
Joku ehtikin juuri ennen minua
Minä kylvin eilen mammutti-, kaneli-, sitruuna-, pyhä-, thai- ja punalehtistä basilikaa. Lisäksi salviaa, rosmariinia ja jotain punakukkaista kuminaa. Meillä tuota basilikaa kuluu tosi paljon, isäntä tykkää että sitä pitää laittaa jos johonkin ruokaan. Kieltämättä se on yksi minunkin lempparimausteeni.
Minä olen nyt parina kesänä heittänyt (vasta kesäkuun puolivälissä) kaappiin unohtuneet basilikan siemenet kukkalaatikoihin ja kun on sattunut lämpimät säät niin nehän ovat ponnistaneet todella vauhdilla korkeiksi. Harvensin reippaasti kun olivat itäneet ja latvominen hoitui nappaamalla aina latvan ruuan sekaan :) Tosi helppo tapa, tuskin viitsin jatkossakaan esikasvattaa...
Tänään puutarhalla käydessäni katsoin kuinka paljon taimia oli istutettu rukkuunsa. Niitä oli laitettu kasassa noin 6 kpl /ruukku. Itse juuri koulin myös 6 / ruukku, mutta taimet erikseen.
Onko teillä muilla basilikan kasvattajilla ötökkäongelmia? Kasvattelen toista kevättä basilikoita ja ongelmana ovat ripsiäiset. Viime keväänä kylvetyt basilikat voivat hyvin syksyyn asti, kunnes niihin ilmestyi ripsiäisiä, jotka vähitellen tuhosivat kaikki basilikat lopullisesti. Tämän kevään taimista piti heittää yksi purkillinen pois. Muut taimet ovat saaneet olla rauhassa ainakin toistaiseksi, mutta nyt ripsiäisiä mönkii samojen lamppujen alla olevissa tomaatintaimipurkeissa. Pelkään, että leviävät basilikoihin. Olen yrittänyt suihkutella mäntysuopaliuoksella ja poistaa tuhoutuneita lehtiä (basilikoista siis, tomaateissa ripsiäiset ovat vielä mullassa). Jatkanko samaan tapaan ja toivon, että häviävät jotenkin vai pitäisikö yrittää muita toimia?
Laitan sitten minäkin kuutisen taimea per purkki.
Kop kop, ei ole ikinä ollut örkkiongelmaa noissa.
Basilikan kylmänherkkyydestä sen verran, että se paleltuu jo +4C:ssä, eli varovainen pitää olla. Ajattelin kylvää ensimmäiset ensi viikolla, kun on nouseva kuu. Ja toisen satsin ajattelin kylvää kuukauden päästä, ja niillä taimilllla ajattelin korvata ylikasvaneet edelliset taimet.. jospa siten sais jatkettua satoaikaa..
Kylvin purkillisen basilikaa, mutta näyttävät laonneen kaikki. Ihme juttu. Viime keväänä toiselle purkille kävi samoin, toinen kasvaa porskutti tuuheaksi. Mistä toi taimikuolema vois johtua? Onko se sitä taimipoltetta? Kaikki muut kasvit ovat eläneet kyseisessä mullassa ihan mainiosti.
Luultavasti sitä. Mie testasin omieni kanssa kuinka voi kasapäin koulia. Kaikki mitkä koulin yksikseen voi oikein hyvin, mutta kasoissa koulitut tekevät kuolemaa.
Kylvin viime viikolla basilikaa ja punaista basilikaa, sama multa, viereiset purkit. Ensin nousi molemmista purkeista saman verran ylös, mutta sitten kaikki punaiset kuoli.