Bataatti, Ipomoea batatas

Avaan nyt tällekin oman palstan, että kaikki sitä koskevat keskustelut kertyisivät omalle palstalleen.

Joo, siitä bataatista: eikö se idä niinkuin peruna, olen odotellut viikon verran itämistä kasvihuoneen illunalla , kun se ensin oli pimeässä, mutta siellä ei tapahtunut mitään. Luin jostakin että multaan vaan ja vain kolme senttiä multaa päälle. Seuraavaksiko sitä kokkeilen?

mä laitoin bataatin vahvaan multaan tylppä puoli alaspäin niin että puolet jäi mullan pinnan yläpuolelle. ei kannata niin syvään laittaa, vaan 1/3 mullan alle. itäminen kesti kauan just siks että oli liian syvässä, joutui työntämään versot mullan läpi. paljon lämpöä ja kosteutta niin pitäisi itää ihan hyvin, varsinkin kasvarissa.

siis jos nyt ymmärrän oikein, niin sitä bataattia jää reilusti mullan yläpuolelle? Kiitos muuten vastauksesta.

joo, reilusti jää. lisätietoa bataatista löytyy kun laitat hakusanaksi tuohon "vapaasanahaku" kohtaan vasenpaan alareunaan.

Mulla toinen kerta bataatin kanssa, muutama vuosi takaperin kokeilin ja hitaan alun jälkeen kasvoi nopeasti pienestä ruukusta huolimatta kattoon. Pystyi hyvin leikkaamaan alas ja aina otti uudestaan vauhtia. Lopulta suostui tekasemaan nyrkin kokoisen mukulan mistä tekaistiin muussia.

Kuvassa tän kevään viritelmä, maaliskuun alussa tökätty multaan noin 1/3 ja tällä hetkellä yrittää katosta alaspäin. Suurempaan purkkiin pitäisi kohta laittaa jos vaikka tällä kertaa saisi useamman mukulan.

kuva muutaman viikon takaa.

Tässä minun bataatti viikko siitä kun ensimmäinen lehti nousi pintaan. Puolet bataattista vaan mullassa. ihan normaalia piha kukka multaa. Ehkä on turhan pieni ruukku, mutta enpä laiskuuttani rupea sitä enää siirtelemään.

ei se onnistunut, homehtuivat kehvelit... ensi vuonna vielä yritän jotain

No sehän on hieno kiipeilevä köynnös! Innostuin heti, olisi käyttöä rautaisen portin ympärille kiipeilevästä köynnöksestä. Mitäs sanotte, pärjääkö ulkona suomen suvessa? Kannattaisiko kokeilla, ja kuinka nopea on, vieläkö tänä kesänä ehtisi?

Miksei tuo ulkonakin pärjäisi, yölämpöjen kanssa voi tulla ongelmia kesäkuun loppuun asti. Jos ruukussa kasvattaisi suht isoksi niin sitten kyllä nopeasti kasvaa, varmasti haaroisikin paremmin ulkona auringossa. Tälle kesälle en välttämättä kokeilisi, itämiseen voi pahimmoilleen mennä melkoinen aika.

Hei Tamarillo, bataatti on siis sulle tuttu juttu. Oletko kuullut että sitä voisi kasvattaa ulkona pellossa ihan sapuskaksi saakka? Jos esikasvattaisi mukuloita sisällä ja kesäkuussa sitten siirtäisi peltoon niin luuletko että mukuloita tulisi? Perunan tapaan paljon, vai niukasti? Oletko idättänyt sitä koskaan etukäteen, vai laittanut suoraan ruukkuun multaan?

Tuollainen köynnöstävä kasvutapa vaatisi tietty pellossa aikamoiset tukikepit, tai ehkä sen voisi antaa möngertää siellä minne mieli tekee. Kukkiiko se perunan tapaan, varmaankin? Olisi tosi mielenkiintoista kokeilla bataatin kasvatusta, mutta kuinkahan se pärjäisi savimaassa?

Kerran olen aikasemmin kasvattanut ja yhdem mukulan sain. Eiköhän ammattilaiset useampia saa, muistaakseni joku pennttiläisistäkin oli muutaman mötikän korjannut. Afrikassa kasvattavat pelloilla niin että luikertavat pitkin maata.

Suurta satoa en näillä leveysasteilla välttämättä odottaisi, tosin viljelläänhän jo vesimeloniakin ammattimaisesti Suomessa. Harsoa ja muovia idätettyjen mukuloiden päälle niin ehkä jotain sadontapaista voisi syksyksi odotella. Kokeiluna ainakin olisi mielenkiintoinen.

Bataattia siis Kymenlaaksossa pellolle ensi kesänä!

Bataatti kasvaa minulla kohopenkissä, siirsin ruukusta kasvihuoneesta kun chilit kaipasivat elintilaa. Bataatti taisi tykätä ulospääsystä, versot vankentuivat het oitis, pajukartioon ohjaan kasvamaan.Nyt multaan hantä ja koetan varjella idän halloista. Tavoitteena on sitten saada uusia bataatteja pöytään elokuun lopulla.

Kerro Valtsu sitten syksymmällä kuinka kävi bataatin kanssa. Saitko uusia bataatteja ruokapöytään vai lykkäsikö vain vartta. Jos muistan oikein olit nelosvyöhykkeellä, joten jos siellä saa pikkubatskuja pellolta/kasvimaalta, niin sitten varmaankin täältä etelämmästäkin. Luulen että olen II-vyöhykkeellä itse.

Odotan innolla uutisia ensi kevättä silmälläpitäen. Sitä odottaessa keskityn parantamaan savipeltoani. Lähiravuritilalla kävin tänään lantaa kyselemässä ja sanoivat että vie pois vain (valtava vuori purun sekaista hevonlantaa). Viikatteen ostin myös tänään ja niitin jo aikamoisen alan heinää pelloltani sekoitettavaksi sitten siihen lantaan. Ja se siihen kynnetyn saven päälle ajallaan... Pikkuhiljaa parannus alkaa ja ehkä bataattikin sitten tuloksesta pitää

En malttanut olla nostamatta bataattia ruukusta ja mikä ihana näky sieltä kohtasikaankieli ulkoa

Ainakin neljä juurta on nyt selvästi alkanut paksuuntumaan, tänä vuonna syödään kotimaista bataattia,pienellä varauksella tosin. Oli puhetta siitä ulkona kasvattamisesta. Tänään pitäisi vielä tehdä päätös että siirtyykö batsku puutarhapalstalle vai suurempaan ruukkuun. Ruukussa sato olisi varma,kopkopoho mutta uuden kokeilu kiinnostaa kummasti. Tällä hetkellä olen taipuvainen siihen että oheinen kuvatus saa huomenna uuden kodin palstalta harsojen alta. Palaa kuitenkin mokoma kun on asunut pimeässäpuhetta

Ja ristikkokin tekemättävihainen

Tamarillo ja bataatti, hei! Niin kummasti se kiehtoo uuden kokeilu, ja varsinkin se onnistumisen mahdollisuus Tosi mainiot juuret sieltä näkyi, ja jos kasvaa samaan vauhtiin kuin esim. peruna, saat kuin saatkin maistella ihka omakasvattamaa bataattia syksyllä. Nythän on vasta kuumat kesäajat alkamassa, eli kasvuolojen luulisi alkavan olemaan kohdallaan - noin maalaisjärjellä ajatellen suomalaisittain.

Hitsit kun on jo liian myöhä omalle kokeilulle tältä kesältä. Onneksi on noita muita uusia kokeiluja vaikka millä mitalla menossa. Onnea sinulle, ja kerro ihmeessä sitten saitko pureskeltavaa!

Onko kokemusta sellaisesta koristebataatista kuin "blacky", mä ostin Pukin Puutarhan messuosastolta kolme kpl, olivat niin upeita lähes mustalehtisiä. Parvekelaatikoissa keskuskasveina, aika hitaasti kasvavat, ei köynnöstele ainakaan vielä, mutta hyvin näyttää viihtyvän. Ovat pistokkaasta lisättyjä, eli mitään mukuloita on turha odotellakaan. Yritän säilyttää talven yli, on sen verran harvinainen ja näyttävä. (Kukkia tekisi kamalasti, mutta olen napsinut nuput pois, ajattelen että viekö voimia kasvusta jos annan kukkia).

Mulle ei ole tuttuja kuin nuo kaupan bataatit. Vaikka blacky onkin pistokkaasta niin miksei voisi tehdä mukuloita, tietysti jos on jalostetttu vain koristearvoa silmälläpitäen. Noista mukulasta lähtevistä versoista juurruttamalla kasvattavat satoa lämpimämmissä olosuhteissa, ite jötikkää ei tarvita uusien puikuloiden kasvattamiseksi.

Mun bataatti vaihtoi maisemaa tänään, palstalla köllöttelee, toivottavasti lämpösiä riittää.

Matalaksi leikattu batsku on nyt reilun kuukauden ollut palstalla, jäi harsot laittamatta ja vasta lämpöisten tultua on alkanut kasvaa melko nätisti. Muutaman viikon yritän vielä pitää ennenkuin korjataan mahdollinen sato. Hän näyttää tältä kuvattuna 9.8.07

Luikertelee aika hauskastihymy