istutin 10 kpl vanhoja "orkideapuun" siemeniä voirasiaan viikko tai pari sitten. Kuvittelin, ettei niistä enää ole mihinkään, mutta en viitsinyt kokeilematta poieskaan heittää... nyt on ensimmäinen itänyt - en tahtonut uskoa silmiäni, kun sen näin. Ei ikinä ole itänyt näin nopeasti.
kuva on netistä
Bauhinia on tosi hieno kasvi, jos sen vaan saat menestymään. Itse en ole vielä koskaan kokeillut.
Kylvin muutama päivä sitten kokeeksi pari bauhinian siementä ja nyt odottelen kuinka äijän kävi.
mistä mahdoit ostaa nuo siemenet?
itsellänikin on juuri itämässä Bauhinia, jonka siemeniä ostin exotic gardenista.
Kauan yleensä bauhinian itäminen kestää? Epäilen ainakin siemen koosta/kuoresta että pitkään...
Minäkin tilasin EG:stä Bauhinia purpurean siemeniä ja kylvin yhden kerrallaan. Ensimmäinen siemen homehtui. Toinen yritys homehtui myöskin. Nyt on kolmas yritys menossa (siemeniä oli vain 6kpl, joten puolivälissä mennään). Tällä kertaa laitoin siemenen ensin likoamaan, jos vaikka sillain onnistuisi paremmin. En ymmärrä miksi siemen homehtui kahdella kerralla, sillä en ole pitänyt multaa turhan märkänä, olen vain sumutellut niin ettei multa kuivu kokonaan.
Onko ideoita mikä voisi olla pielessä? Ja onko jotain haittaa jos tuota siementä ensin liottaa? Ohjeissa kun ei liottamisesta puhuttu mitään…
En ainakaan ole huomannut, että liotuksesta olisi haittaa, päinvastoin se nopeuttaa itämistä. Pitkässä liotuksessa pitäisi vaihtaa liotusvesi ~päivittäin, ettei pöpökasvu pääse turmelemaan siementä.
Googletin kasvin. Näyttää aika samanlaiselta kun minun Bauhinia variegata eli oletan, että silläkin on iso, kova siemen. Variegatan siementäni olen liottanut 3-4 vrk:tta ja on itänyt 8 vrk:n kuluttua lämpimässä (tuore siemen).
Ei minullakaan tule mieleen, miksi on homehtunut, vai onko sulla ollut reiätön muovi tiukasti kylvöpotin päällät?
Koititko pestä siemenestä homeen pois ja laittaa uuteen multaan?
Kylvin siemenet tuommoiseen minikasvihuoneen kylvöastiaan. Samassa minikasvihuoneessa on ollut samaan aikaan myös muita siemeniä itämässä, mutta ne eivät ole homehtuneet.
Liotin siementä eilisin päivän ja illalla laitoin sen multaan. Siemen oli selvästi turvonnut lituskasta palloksi, joten jospa se nyt itäisi paremmalla menestyksellä. Laitoin kylvöastian vielä aluslautaselle, peitin sen muovikipolla ja koko systeemin laitoin patterin päälle, jossa on lämmintä. Jospa se sieltä itäisi ennemmin kuin homehtuisi.
Kylvämisestä on nyt kulunut 2vrk ja jälleen on siemen homeessa En vain käsitä mikä siinä sitten mättää, kai se vika on näissä Bauhinian siemenissä koska mitkään muut siemenet ei homehdu samoissa oloissa.
Tosi nopeasti home tulee.
Pese siemenet juoksevassa vedessä ainakin. Voit huuhdella senjälkeen vielä 60 %:lla kirkkaalla viinalla. Sitten uuteen ruukkuun multaan vai oisko parempi idättää esim. märän talauspaperin välissä, jolloin voisi päivittäin huuhdella siementä(?).
Anteeksi kysely: oliko kylvöastian päällä olevassa muovikipossa reikiä? Jos ei niin pitää ottaa välillä pois (tuulettaa).
Reikiä ei kipossa ollut ja nostelinkin sitä aina välillä pois, että siemen saisi happea. Miehen mielestä hyysäsin jo liikaakin sitä siementä…
No, nyt on meneillään taas yksi kokeilu. Liotin siementä ensin vedessä, minkä jälkeen huomasinkin, että pientä tynkää on alkanut siemenestä työntyä ulos. Nyt siemen on laitettu kylvöruukkuun turpeeseen, jospa tällä kertaa siemen innostuisi kasvamaan eikä hometta ehtisi tulla. Nyt on toinen päivä, kun siemen on turpeessa liottamisen jälkeen, eikä hometta ainakaan vielä näy.
Minä menin ja tilasin Bauhinian siemeniä. Saa nähdä miten käy itämisen, ei ihan hirmuisen helpolta idätettävältä vaikuta edellisien viestien perusteella