B. Tahoma Glacier.
B. Eurostar.
Oletkos Raakki itse kukittanut noi Beallarat? Onkohan nekin jotain raakkuina ostettuja:)?
Mullakin on toi Tahoma Glasier, kasvattaa jo kahta uutta versoa ja tänään huomasin että on kolmaskin tulossa. Toivottavasti kukkii taas syksyllä!!
On nuo kukkimattomina tullut hankittua, mutta muuten hyväkuntoisina.
Aika helppohoitoisia nuo näkyvät olevan, kun minunkin hoidollani noin
hyvin kukkivat. ;) Kaksi kukkavanaa on tuossa Tahomassa minullakin,
mutta jotenkin taidan kuitenkin olla hitaampi kukittaja, kun vasta nyt
ovat kukassa. :)
jeap..tuollaine yksilö saapui myös tänään
Bllra.smile eri
Onpahan hiljainen orkidea ketju. Minulla on Baellara Peggy Ruth taas kukassa. Yksi kukkavarsi jo lakastutti kukkansa, neljä on vielä jäljellä. Nyt on ongelma se kun kukkavarsissa olevista nupuista osa ruskistuu ja kuivuu pois. Onko valon, veden vai voiman puute? Tuo on kyllä ollut ahkera kukkija, noin kaksi kertaa vuodessa tuollainen kukkimiskausi.
Joko orkideaimmeiset ovat tulleet tuvan puolelle. Minulla on kysymys tuossa edellisessä viestissä ja sama kysymys olisi voimassa edelleen.
sofi: Kuinka paljon saa valoa, vettä ja ravinteita? Mitä on kasvualustana? Ovatko juuret kunnossa? Onko näkyvissä mitään tuholaisia? Näihin kysymyksiin vastaamalla saattaa joku asiantuntija aloittaa positiivisen ajattelun ja päätyä jonkinlaiseen johtopäätökseen:)
Kasvualusta on kaarnaa, paikka on itäikkunalla ja iltaisin, nyt jo aamuisinkin kasvilamppu lisävalona. Tuholaisia ei ole.
Pohjois-Amerikan Orkideayhdistyksen www-sivuilla on tästä aiheesta hyödyllinen englanninkielinen juttu (tässä), kannattaa käydä lukemassa. Syyt voivat olla monenlaisia, liika tai liian vähän valoa tai vettä, väärä lämpötila, olosuhdemuutoksia, yms. Myös hedelmien tai havukasvien läheisyys voi aiheuttaa nuppujen kuivuminen niiden tuottaman etyleenin takia.
Mulle joskus tapahtui niin, että pienet nuput kuivuivat pois, kun niillä oli pieniä nuoria kirvoja, joita en ollut huomannut. Ja joskus toiste oncidiumin pienemmät nuput kuivuivat koska kasvi sai kerran suoraa auringonvaloa ja kasvualusta pääsi myös kuivumaan. Kun siirsin sen varjoon ja annoin lisää vettä, ehdin pelastaa muut nuput.
Voit vaikka vilkaista missä kunnossa juuret ovat. Jos juuret ovat ok, kokeile kastella niin, että kasvualusta ehtii kuivua ennen seuraavaa kastelua, mutta niin ettei se muutu rutikuivaksi. Jos se pääsee kuivumaan liika kun kasvilla on kukat tulossa, pienemmät nuput saattavat kuivua pois. Luin jostain kirjasta tämmöisen vinkin: työnnetään kasvualustaan varovasti lyijukynän teroitetun pään (tai puinen tikku, esim käyttämätön varrastikku) noin 3 tai 4 cm syvyteen (varoen juuria) ja jätetään se sinne muutama minuutti. Sitten otetaan se pois ja kosketaan sormella tai poskella (posken herkällä iholla tikun kosteutta on helpompaa huomata). Jos se tuntuu vain kevyesti kostealta, kasvualusta on sopivasti märkä. Jos tuntuu kuivalta sitten kannattaa kastella. Itse työnnän pikkurillin ruukun pohjareikiin ja kokeilen mikä on alustan kosteutta.
Toivottavasti saat vielä lisää neuvoja ja löydät ratkaisun ongelmaan.
Kiitos Andrea, kyllä löytyi tekstiä.