Toi olikin hyvä pointti sekoittaa kuivike jo valmiiksi ennen kuin kippaa satsin pönttöön, kiitti vinkistä valtsu
Muistakaa vääntää kompostorin ilmanotto talvi asentoon
Ihanaa, Biolanin lämpökomppari on sulanut. Oli niin täynnä,että kansi ei kunnolla mahtunut kiinni. Nyt lämmöt 25 asteessa ja pinta alentunut kymmenenllä sentillä.
Jatkanpa yksinpuhelua. Toinen Biolanin lämppäreistä on sulamassa. Viikko sitten keitin “puuron” kuivista leivistä, lisäsin ureaa kattilaan ja kaivoin kolon kompostorin massaan. Kaadoin puurot sinne. Lämpötila oli miinuksen puolella.
Nyt lämmöt on lähes kymmenessä asteessa. Vein juuri litran vahvaa, kuumaa ureavettä biojätteiden kanssa kompostoriin. Siitä se alkaa… Kevät on tulossa.
Meidän Biolan on posottanut ihan mukavasti - nytkin on jossain kolmessakympissä asteet.
Mulla Biolanin pikakompostori on ollut jo viikkoja +7 asteessa. Höh. Olen lisännyt kuumaa ureavettä, sekoittanut ja vekslannut lämminvesikanistereiden kanssa. Ihan turhaan. Venttiilit ei ole jääässä, ne osaan jo katsoa.
Muoks: sanoin miehelle että tympii käydä viemässä biojätteitä ja kohta täyttyy kokonaan. Mies tokaisi että sillä on ummetusta, ei se sen vika ole, älä sitä moiti.
Taidan olla onnekas kun mun Biolan heräsi pari viikkoa sitten, parissa päivässä lämpö nousi nollasta kolmeenkymmeneen ja tämänpäiväinen lämpö oli jo 42. En rassannut ilmaröörejä enkä yrittänyt mitenkään herätellä, silloin oli vaan viikon verran plussan puolella ulkolämpötila.
Kevään merkkejä ilmassa
+Auri+ oletko lukenut tämän ketjun? Käyttökokemuksia ainakin näistä kahdesta mallista.
Jos tilapula on, niin tuo Biolan lämpökompostori taitaa olla kapein markkinoilla.
Tutuilla on mökillä L&T Lahti malli ja se toimii hyvin vaikka ei tosiaan ole säännöllisellä hoidollakun mökki on pääosin kesämökki.
Itselläni on Biolan ja sen lisäksi L&T Globe, kummatkin hyviä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Ihan kateellisena luen käynnistyneistä kompostoreistanne.
Itselläni on Biolan, jonka olen suosiolla laittanut talvilepoon lokakuussa ja ottanut uudelleen käyttöön näin huhtikuun puolen välin aikoihin. Talvikäyttö on ehdottomasti poissuljettu.
En siis voi suositeela Biolania, jos suunnittelee ympärivuotista kompostointia.
Pia1, kyllä täälläkin tuo Biolan on vielä ihan talvilevossa. Ei minkäänlaista pöhinää käy ja mittarikin niin nollassa kuin olla voi. Mutta eiköhän se säiden lämmittyä taas ala toimimaan.
Kuinkas Myskimalva kompostorisi olet antanut jäätyä.
Likan luona(Sotkamos)pääsiäisenä lämmöt oli 50 -asteessa.
Ne peittelee sen lumella kokonaan ja tyhjäystä varten
avataan.
Tupsukki, just noin En ole peitellyt lumella ja koskapa tuohon ei pääse aurinkokaan juuri koskaan paistamaan niin jäähänhän se ampaisee.
Poistin viestini kun laitoin vastauksen väärälle palstalle. Piti mennä kohtaan ‘erilaisia kompostoreja’. Kone takkuaa nyt kovin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
matokompostori-ketjukin on olemassa, josko semmosessa on sinulle sopivaa asiaa…
Vaikka kompostori jäähän vetääkin, niin kyllähän kompostitavara kumminkin kannattaa kerätä, jos se suinkin vaan sinne kompostoriin mahtuu tai esim. johonkin saaviin, jos kompostori täynnä. Jäässä, kun kaikki on, niin ei jyrsijöitäkään kiinnosta. Äkkiä sitten sulaa isompikin määrä.
Pienellä vaivalla on mun Biolan pysynyt käynnissä koko talven. Kerran sitä jo lauhalla säällä tyhjensinkin. Kovimmilla pakkasilla vain vein kuumavesikanisterin lämmittämään jos lämmöt oli kovin alhaalla. Kanisteri pysyy lämpöisenä useamman päivän.
Jahka lumet sulavat puutarhajätekompostin päältä, niin tyhjennän taas.
Eihän mikään kompostori pysy talven yli käynnissä ilman hoitoa ja ruokaa. Tai sitten pitää olla sähkölämmitys!
Myönnän olevani sen verran laiska, etten jaksa noiden kanistereiden kanssa pelata. Eilen humpsautin tuonne pari kannullista kiehuvaa vettä ja varmaan kohta alkaa lämmöt nousta. Näin tein viime keväänäkin ja toimi.
Juu, ei kompostori tarvitse myöskään kuumavesipulloja toimiakseen. Jos siis saa riittävästi ruokaa ja normaalia hoitoa. Minulla on kyllä joinakin talvina jämähtänyt, mutta toisina on pysynyt sulana. Itse olen hoitanut huonosti! Parilla kaverilla pöhisee talvet läpeensä, tsuippa duippa.