Bokashi-kompostointi

No niin, lähes 40 litraa biomultaa tulossa parvekkeella. Keväällä tulossa lähes 80 litraa, kun pitää biomultaa  laimentaa heikolla mullalla.

Nyt on bokashi-rouheet ostettu. Ja hanat. Pitää enää käydä ämpäriostoksilla. Mietin vain löytyiskö ämpärin pohjalle ritilää että tekisi sen nestetilan vaiko tekisi kahdesta sisäkkäisestä ämpäristä? Aloin vain miettimään että se hanan takakappale on aika mötikkä, että miten saan ne kaksi ämpäriä tarpeeksi sisäkkäin, ettei sisempi jää sen hanan takia liian ylös…

Kannattaa satsata ja ostaa Bokashi valmishinkit. Minulla taas yksi täynnä, toinen pitää tyhjentää. En ole Bokashi hankinnan jälkeen ostanut esim.  huonekasveille multaa.

Biltemassa on lianerottimia myynnissä niiden 12 l ämpäreihin (en tiedä sopiiko muihin ämpäreihin), Lianerotin, joka on aika kätevä… Laitoin alkuun tohon sanomalehteä päälle, ettei ruoan jämät mene reijistä nesteen puolelle ja hyvin toimi, mutta loppujen lopuksi mulla tuli niin kuivaa bokashia, ettei se pissinyt kuin muutaman ruokalusikallisen verran joten otin erottimet välistä pois, että mahtuu enemmän jätettä ämpäriin ja heitin pohjalle hiilimurskaa hajujen minimoimiseksi, ts hanat mun ämpäreissä on ihan turhat. :slight_smile:

Hanoja liimatessa pitää muistaa, että ämpärin sisäpuolelle pitää tulla epoksiliima, silikoni tms ei kestä niin kovaa happamuutta kun mitä bokashista tulee ja sitä mahdollista nestettä ei kyllä halua valumaan lattialle… :smiley:

Koskahan ehtisi biltemaan :smile:

Kyllä mä olen tehnyt niistä bilteman ämpäreistä bokashipöntöt vaikka ne kannet ei ilmatiiviit olekkaan…Massan mä tiivistän aina sanomalehdellä + muovipussilla jotka jätän sinne kannen alle ja se on toiminut oikein hyvin (ehkä siihen vielä lautanen ja paino, niin tiivistys olisi vielä astetta parempi). :) 

Miten tää nyt tuntuu niin vaikealta…

Saattaa olla että ajellaan edes takas Bilteman, Etolan ja Kärkkäisen väliä… Käyn ostaa sen erottelijan ja ja käyn testailemassa sitä muihin ämpäreihin. Ja luultavasti palaan Biltemaan tyhjin käsin ämpärin ostoon.

Niinhän siinä kävi, kierrettiin ja päädyttiin kuitenkin ostamaan ämpärit Biltemasta. Isäntä jo manaili että olisi pitänyt ostaa kun oli tarjouksessa koko valmis setti…

Minä olen tilannut tämän paketin heinäkuussa viidakkotohtori sivulta.
Sisälsi rouheet ja joku pullo millä voi parantaa maata.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/2ab41dc9-3241-43d4-9f8e-2ef0.jpg

Tyhmä kyselee, ohjeissa lukee että lisää kerran päivässä? Miksi? Onko jotain haittaa jos laittaa esim kahdesti? Siis tarviiko se rauhan toimiakseen? Kysyy nimimerkillä jääkaappia siivonnut 

Ja miten ihmeessä bokashi-astia riittää edes viikoksi? Kuorijätettä tuli kerralla parikin litraa kun ruokaa tein. Alkutuskaa täällä päällänsä. Mietin sitäkin vaihtoehtoa että ostan ison säilöntä-ämpärin ja tyhjään Bokashin sinne tekeytymään aina kun täyttyy ja sit vasta kun se on täysi, kahden viikon perästä laitan sen multatehtaaseen. Onko mitään saumaa tällaisella keinolla?

Tarkoitus on kerätä koko päivän ruuat ym.  johonkin esim. astiaan ja vaikka iltaisin kaataa  kaikki sinne biosankkoon. Jos päivisin  sankon  avaa monta kertaa, niin ilmaa tulee sinne liikaa ja siksi kerran päivässä saa avata sen sankon. 
Pitää muistaa poistaa ilmaa sankoista, ettei kansi lennä kattoon. :blush: ja ettei se bio mene huonoksi.

Kerää johonkin pienempään astiaan päivän /parin biot ja sitten käyt tyhjentämässä kerran max. kaks/päivä sinne ämpäriin ja muistat painella ilmat jätteistä pois. Ideana kuitenkin on mahdollisimman hapettomassa tilassa noita jätteitä hapattaa… :wink:

Sehän on täysin perheestä kiinni kuinka kauan ämpärin täyttö kestää, meillä kolmen ihmisen ja parin koiran taloudessa yksi 12l ämpärin täyttö juuri kestää sen kaksi vkoa, minkä aikasemman erän fermentoituminen kestää, toki välillä on joutunut ottaa käyttöön vielä yhden ylimääräisen varaämpärin, mutta se on ollut jo melkosen harvinaislaatuista . Tottahan isompia ämpäreitäkin voi käyttää jos jätettä tulee enemmän eikä halua monia eri ämpäreitä täytellä.  :)

Siis olenkin näin toiminut mutta eilenkin katselin kauhulla sitä jätteen määrää. Nyt taas astia ammottaa vielä tyhjyyttään. Olisin ostanut sellaisen ison säilöntä-ämpärin bokashi astiaksi mutta kun se lianerotin oli siihen ihan liian pieni. Painelin sitä jätettä sellaisella vimmalla että mietin jo kuinka se erotin kestää :smile:

Arvelutti tuo bilteman ämpärin tiiviys, niin vedin ämpärin päälle elmukelmun, kansi kiinni, a vot, kansi tiiviisti kiinni, sai nostaa kantta ilman että aukeni. Tänään sitten, jos jätettä tulee, jännätään kuinka aukeaa ja voinko samaa elmukelmun käyttää useamman kerran ettei ekologisuus mene heti metsään.

Hyvin toimi elmukelmu, saa myös käytettyä uudestaan.

Voi hyvän tähden! Kokeilin lasketella bokashista nesteitä hyvin epäillen, sieltä mitään tule. Olen kerännyt jätteet emalilävikköön missä mielestäni kuivuvat kivasti ennen siirtoa bokashiin. Sieltä tuli sitä mehua 2dl! Isäntä totesi että taidetaan toinenkin astia tehdä hanalliseksi. Nyt meni mehut viemäriin, jatkossa meinaan pakastaa ensi kesän kurpitsa kasvatusta varten :blush: Viikossa astia tuli liki täyteen ja jää nyt muhimaan väkisinkin kun en viitsinyt mökille lähteä kuskaamaan kun tulin tänne viikoksi asumaan. Haitanneeko tuo että jäi vähän vajaaksi?

Ei haittaa vaikka vajaaks jäikin, kannattaa sipasta vaikka sanomalehden palanen jätteiden päälle ja muovipussi vielä niiden niskaan,  että jäte pääsee ilman kanssa mahdollisimman vähän kosketuksiin… :slight_smile:
Nyt sitten odottelemaan parin vkon hapatteluaika, joka ensimmäisten ämpäreiden kanssa tuntuu kestävän ikuisuuden… :smiley:

Tossa tulee sulla ongelma sen kanssa kun ämpäri ei o piripintaan täynnä, siihen sen kelmun ja jätteen väliin jää aika paljon ilmatilaa ja tolla muovipussikikalla sä saat sen jätteen lähes hapettomaan tilaan kun asetat sen suoraan jätteiden päälle. Mä käytän sitä ihan alkutäytöstä loppuun asti, kun se on kauheen kätevä myös jätteiden paineluun ja sitä samaa pussukkaa voi sitten kierrättää ämpäristä toiseen kun siinä sen ja jätteen välissä on sanomalehden pala… :smiley:

Mä meinasin multatehtaan virkata vanhaan lämpökompostoriin ja jätän siinä pikkasen kannen raolleen ettei siellä lämpö pääse liian korkeaksi… :slight_smile: Eli kyllä kannen voi kyllä multatehtaidenkin päälle laittaa… :slight_smile: