Misuliini Kirjoitti 28.6.2016 näin:
Mä olen niin jumalattoman laiska siirtelemään komposteja tekeytymään eri paikkoihin, eikä mulla kyllä ole sellaseen tilaakaan, että kun löysin kevät talvella (kiitos tämän palstan) bokashi kompostoinnin, niin sitä ongelmaa ei enää ole ollut, kun hapatuksen jälkeen olen saanut laitettua biojätteet suoraan lannoitepankeiksi kasveille maahan. Saman voi tehdä pihamaan kasvijätteille. Tosiaan vannon näiden aktiivisten mikro-organismien nimeen, enkä kyseistä tapaa vaihtaisi enään pois…
Ja ituhipin mieltä lämmittää kovin kun hiilijalanjälki on murto-osan normaaliin lämpökompostointiin verrattuna (bokashi 25kg/tonni ja lämpökomposti 669kg/tonni) <3 Ja boonuksena ravinteet ei ole bokashista kadonneet taivaan tuuliin…
Kaisaliisa kirjoitti 28.6.2016 näin:
Tuo bokashi kiinnostaakin kovasti!
Misuliini kirjoitti 28.6.2016 näin:
Ei muutakun asiasta ottamaan selvää ja bokashoimaan, alkuun vaikuttaa hankalalta, mutta alkuun kun pääsee niin homma jatkuu kuin itsestään ja äärimmäsen halvalla…
Tuolla on hyvä sivusto tutkia asiaa-- > http://www.bokashigarden.fi/
Kirsikka-78 kirjoitti 28.6.2016 näin:
Mitä teet sille suotonesteelle talvella, ja saatko ylipäätään sitä kulumaan kaikkea mitä tulee? Toisaalta, sillä ylijäämällä varmaan saisi vauhtia puutarhakompostiin? Täytyy isäntää vielä pehmitellä että suostuu kerrostalossa sellaista katsella… Mikähän vastarannan kiiski siitä on tullut, jotenkin taas niin vastaan kaikkea mitä keksin? Hevon hyvän jo jotenkin hyväksyi. Onko sulla se virallinen bokashi vaiko tee-se-itse malli?
Siis imeytätkö sen litkun? Onko tossa kaksi sisäkkäin, näyttäisi olevan yksi? Jos imeytät niin mihin hanaa tarvitsee? Pitäis tulla vissiin käymään teillä
Ja kuinka kauan kestää tuon täyttäminen? Mietin vain sitä kuskaamista mökille, varsinkin talvella.
Misuliini kirjoitti 28.6.2016 näin:
Imeytän senkin piskuisen määrän mitä sitä tulee… Eli teen melko kuivaa kompostia, eikä sieltä tule pissiä muutakuin ihan pikkiriikkisen joka imeytyy pieneksi hakattuun hiileen joka vähentää mahdollisia hajuhaittoja mitä pieni bokapissi pohjalla voi aiheuttaa …
Hanat oli tehty alkuperäisesti sitä varten, että jos sieltä pissiä tulee kun en tienyt miten oma biojäte sitä tuottaa… Muutaman kerran koitin sitä pissittää, eikä sieltä herunut yhtään. Mulla oli ensin lianerottimet pohjalla, jotka nekin otin loppujen lopuksi pois, kun ei meinannut kahden vkon 3hlön jätteet mahtua tohon yhteen pömpeliin ja se erotin vei kuitenkin aika ison tilan tosta ämpäristä…
Ämpärithän voi olla huomattavasti isompia tai pienempiä ja niitten kannattaisi olla tiiviit (omat ei ole ja ne tiivistän viimoiseksi sanomalehdellä ja muovipussilla ettei massa pääse kosketuksiin ilman kanssa ja pysyy kuitenkin riittävän kosteana fermentoitumista varten). Tiiviiden ämpäreiden kuskaaminen mökkille ja takaisin onnistuu helposti…
Tervetuloa käymään ihan ajan kanssa…
Harmi kun ei ole ajokorttia. Josko toi isäntä lähtisi ajamaan. Saisin samalla sen hortensian alun. Mietityttää vain kun meitä on 5 ja isäntä lähes elää kahvilla. Saako sitä herätettä ainoastaan nettikaupoista? Olen niin vanhanaikainen että haluan tutkia tuotetta ennen ostoa
No hyvä että bokashille tuli oma ketju. Sitä jo aiemmin toivoin.
Mulla on vielä ämpärisysteemi rakentamatta ja rouheet odottamassa.
Olin ajatellut kahta ämpäriä sisäkkäin, sisimpään reiät pohjaan mutta nyt mietin mahtaako tulla hajuja niiden välistä. Hiiltä kyllä löytyy kun on mökillä puulämmittys.
hyvä näin mutta älkää kuitenkaan jättäkö lukematta kompostointi kunniaan- ja erilaisia kompostoreja-ketjuja, joissa asiasta on juteltu vuosien saatossa pitkään ja hartaasti.
bokashi on käypänen hakusana…
edit - tuo viimeinen lause pitää ilmeisesti täydentää …puutarha.netin keskusteluissa:_)
Ketkä ovat FB:ssä niin tuolla ryhmä asialle. Tiedostoissa mm aloitusopas, kuvaketjuja itsetehdyistä ämpärivirityksistä ja itsetehdyn rouheen ohjeet. https://www.facebook.com/groups/827830627253608/
Bokashi-kompostorin pitää olla tiivis. Jos ei, niin se haisee. Jätteetkin pitää tampata tiiviksi aina täyttäessä ja kansi tiiviisti kiinni. Sen toiminta perustuu mahdollisimman ilmattomaan tilaan, toisin kuin lämpökompostori jossa jätteitä möyhitään että sekaan sadaan ilmaa.
Eli en usko että kelmulla peittämisellä saa tiiviyttä aikaan.
Misuliini, kerroit kesäkurpitsaketjussa EM-A nokkoskäytteestä. Kuinka paljon tuota EM-A:ta laitoit siihen käytteeseen ja laitoitko sen nokkosten sekaan heti vai vasta valmiiseen liemeen?
Bokashia en ole vielä aloittanut. Pähkäilen vielä että tilaanko kalliin bokashi-ämpärin heti vai kokeilenko ensin tehdä ite
Just kastelin kaikki viherhuoneen kasvit ja ulkonakin suuren alueen Bokashi.litkulla.
Pari viikkoa sitten tein nokkosliemen (Misuliinin ohjeen mukaan, kiitos vielä) EM-A nesteellä ja siirapilla höystettynä. Olipa yllätys tänään, miten hyvältä se liemi tuoksui verrattuna aikaisempiin nokkosliemikokeiluihin. Sellaiselta vähän happamalta, mutta ei pahalta.
Käytin suurtalouskeittiöiden hilloämpäriä, jossa on tiivis kansi. Pihautin vielä ilmat pois kun kannen laitoin päälle ja pelkäsin että ämpäri vielä paukahtaa auki jossain vaiheessa. Vähän se pullisteli, mutta kiinni pysyi
Toi EMmA-nokkoskäyte kyllä tuoksuu aitoon ja alkuperäiseen verrattuna… Mä tein molempia keväällä, vesiviljelykasveille pienen satsin haisulikäytettä ja 10l ämpärillisen tota lähes tuoksuvaa versiota… Siinä voi aina vesiviljelykokeiluja lannotellessa muistella, että miksihän ei o tullu menneinä vuosina ole tullu tehtyä enempää kuin yksi ämpärillinen nokkoskäytettä…
Tavallinen nokkoskäyte kyllä haisee aika pahalta :D . Tein tuossa kuukausi+ sitten ja osan käytin heti ja osan pullotin. Oijoi, se pullossa oleva on ihan punaruskeaa nyt ja haju on mieletön! Noo, hajusta viis ja sitä mä eilen lantrattuna käytin ulkona moneenkin paikkaan. Uusi satsi on tekeytymässä ja hausta päätelle on aika valmista. Sen tein kuivatuista nokkosista, kun sille ei olisi hetikohta ollut tilaan missään. Nokkosia ja vettä laitan sen mukaan miten nokkosia sattuu pihan reunalla olemaan.
Tuota, tyhmää kysymystä pukkaa… Kun olen sitä bokashia miettinyt kerrostalokompostoinniksi ja anopilta saisin vanhan jäteastian mihin kävisin sitä bokashia tyhjentämään mökille, siis multatehtaan tekisin siitä. Mutta mökillä mieluummin harrastaisin tavan kompostointia kannellisessa 30l saavissa. Eli nyt se eka kysymys, meneekö multatehdas sekaisin jos tyhjennän tuon 30l purukuivikkeisen kompostorin sinne muutaman kerran vuodessa? Nyt on kuukaudessa täyttynyt mutta ollaan oltu melko tiiviisti siellä lomien ansiosta. Veikkaan täyttyvän max 4x vuodessa. Ja multatehdas multa? Pitää ilmeisesti olla multaa, ei meidän pihan köyhä hiekkamaa taida toimia? Tuntuisi aika tyhmältä ostomultaa käyttää. Ja tiedän että ainakin periaatteessa multatehtaassa tavara valmista 2 viikossa mutta enpä ajatellut sitä pellolle jatkuvasti levittää vaan kerta vuoteen eli keväällä kasvimaan muokkauksen yhteydessä. Eli säilyykö tavara kelvokkaana siinä tehtaassa niin kauan? Ja jos ei joka toinen viikko, varsinkaan talvella tule mentyä möksällä käymään, niin meneekö se fermentoitu kama “pilalle”? Jep, tässä nyt nämä kysymykset tällä erää. Olis ehkä fiksumpaa sieltä faceryhmästä kysellä mutta viittis sen takia siihen naamaan liittyä…
Tänään hain sen aloitepaketin. Tuli lähes heti täyteen, kun parvekkeeltakin hain kukkien biojätteet.
Ihan jänskättää miten käy.