Bonsai - Yleistä

Hei! Heti aluksi anteeksi jos meni väärän otsikon alle. no-jaa No kysymykset näin aluksi koskisi bonsai puutani jonka vasta ostin (ILLEX "bonsaimix"). a) kuinka leikkaan juuria jos multapaakku on niin tiheä pienistä seittimäisistä juurista, että en saa puolentunnin vedessä liottelunkaan jälkeen vanhaa multaa irti? . Tämä bonsai on kotiin tuonnin jälkeen tiputtanut paljon lehtiä ja suurin osa on kellastunutkin. Kaupassa samanlaiset puut näyttävät voivan hyvin. Istutin puun uudestaan multaan leikkaamatta juuria kun en niihin päässyt käsiksi ollenkaan... b) kestääkö bonsait yleensä suoraa auringonvaloa? Voinko siis pitää sitä suoraan auringonvalossa ulkona vähän aikaa päivästä? Suhkutteut ja kastelut olen yrittänyt tehdä ohjeitten mukaan.

Kiitos vastauksista. hymy

Alkuperäinen kirjoittaja: Middlehouse

Kerrassaan upeita! Erityisesti tykkään tuosta valkeakukkaisesta, ja sen jälkeen olevasta punalehtisestä. huoh

Uskomatonta, todella upeita, käsittämätöntä että joku osaa noin taitavasti leikata ne ihan aidon suuren puun näköisiksi. Hieno harrastus kertakaikkiaan.

Upeita tosiaankin!

Kyllä ne jotku osaa ton homman

Todella kauniita!

Ja minä tykkäsin siitä kukkivasta myös. Kaikki ne olivat kauniita.

Onpas täällä hienoja kasveja. Minä en näistä mitään ymmärrä, mutta ovat tosi kauniita.

iiiikkkk Tänne pitäis laittaa varoitus ja kielletty lapsilta! Kun tyttäreni nämä kuvat näkee niin sitten on menoa! Bonsaita on kasvatellut ikänsä.

tuolla Bonsaifi.net löytyy tietoa jos jotakuta kiinnosta hoito ja pistokas jutut.

Täälläkin on jotain asiaa: Growing and caring for a Bonsai tree - Bonsai Empire

Itse olen ollut kiinnostunut bonsaista, mutta onneksi en ole hurahtanut vielä niihin.Katsellut kyllä olen:)

Etsiskelin muttten löytänyt kuvia bonsaista jotka olisivat ihan tavallisten, ei asiantuntijoiden kasvattamia!! tietenkin noi edellä olleet olivat upeita mutta olisi monen kerroin hauskempaa kun laitettaisiin ihan omaa materiaalia tänne! vaikka kuvat omista virityksistämme saattaisivatkin tuntua laimeita noiden edellisten jälkeen ! itse mitä olen bonsaita Ostanut olen myös kaikki tappanut(3ehkä) , mutta tässä kesällä sitten kyllästyin kiinan ruusuuni ja leikkasin joka oksan pois ja laitoin uusia juurtumaan , annoin kasvin olla pari viikkoa ikkunalaudalla ja sinnikkäästi se vain pukkasi uutta alkua joten heitin koko jutun bonsai ruukkuun ja katson nyt miten etenen :smiley: laitan kuvia jos joku niistä innostuisi omien bonsaidensa kuviakin laittamaan !

ennen

jälkeen

Fiikukseni on kait microcarpa, joten siitä voisi kasvatella bonzaipuun. Onko teistä joku kasvatellut bonzain alusta asti? Tämä kasvaa tavallisessa kukkamullassa, ja on suuri...

minä olen monesti saanut hienot bonsain alut kupsahtamaan ja nyt onkin chili bonsai kokeilun alla , chili on siis juuri itänyt mutta siitä tai jostain toisesta chililajista kokeilen bonsaita kun kasvi paksuuntuu nopsammin kuin monet viherkasvit. Kirjastossa on ollut hyvä bonsaikirja muutama vuosi sitten ja oletettavasti on vieläkin ellei uudempaa versiota ole tullut. Mullassa on tarkkaa se kastelu että ei ole liian märkää tai kuivaa, tuostahan leikkaat juuristoa nyt pois että saat sopivaan bonsairuukkuun mahdutettua sen kasvamaan ja jonkinverran typistät lehdistöäkin ja alat rautalangalla taivuttamaan latvustoa muotoonsa. Kuulostaa helpolta mutta pitää ihan selkeästi olla silmää leikkuulle että siitä saa edes jonkin näköisen siksi suosittelen sitä bonsaikirjan lainaamista tai kuuklailua niin näkee kuvia muotoilusta ennen ja jälkeen että uskaltaa riittävän rajusti leikata. Itse en uskaltanut leikata vkuin ihan kirjojen ohjeiden mukaan ja siltikkin muistutti jotain saunavihtaa ennemminkin kuin bonsain alkua :)Nyt aion kokeilla bonsaita hydrossa josko siinä saisin elossa pysymään.

höh ei olisi pitänyt tänne bonsaiosioonkaan kurkistaa, seikkailin tänään sitten bonsaimaassa ja juu tubelta katselin videopätkää ja sain bonsai inspiksen. Tein juuri bonsain alun kaunisrunkióisesta sinikohtalonköynnöksestä. Aloin nuista ottaan huonoa multaa pois ja siirtämään yhden vesiviljelyyn ja loppuihin uutta multaa kun huomasin että hei miten hieno pikku runko ja juuristo joka täytyy istuttaa kiven päälle. Tuolla äsken taskulampun valossa tongin kiviröykkiöitä ja löysin riittävän pieniä kiviä tähän tarkoitukseen :slight_smile: Ei minulla ollut oikeaa ilmavaa multaa eikä paksua rautalankaa mutta väkersin näillä eväin mitä kotoa löytyi ihan kivan pienen puun kiven päälle nököttämään.

se siitä bonsaista:(

Minulla on tällä hetkellä bonsainsiemenet jääkaapissa kylmäkäsittelyssä. Olisi aika mielenkiintoista, jos saisin ne aikuisiksi asti:D

Onko kukaan kokeillut, tai edes kuullut chilibonsaista, joka vielä kaiken lisäksi tuottaisi satoakin?

Viherpiiperö, jossain viime syksynä ilmestyneessä puutarha- tai kotilehdessä oli juttua chilin leikkauksesta bonsaiksi ja kasvatuksesta, mutta en muista mikä lehti se silmän iskuoli. Itsekin yritin chiliä silloin leikellä sillä tuloksella, että molemmat leikatut kasvit kupsahtivat. niin

Viherpiha 7/2009, noin äkiste googletettuna

chili bonsai hakusanana antoi mielenkiintoisen artikkelin, linkittämään tämä ei nyt suostu,

hieno kuvasarja siinä turun sanomissa myös