Bonsai - Yleistä

1½ vuotta sitten ostettu bonsai. vuosi sitten meinasi kuolla kuivuuteen lomamatkan aikana, sain onneksi pelastettua sen ja kasvatettua sille muutaman oksan ja lehtiä. viime kesänä se rehevöityi hyvin. nyt otin just n. 2kk sitten pistokkaita ja juurrutin ne, tilalle on kasvanut jo vihreitä pieniä lehden alkuja. mullan suojana on sammalta ettei multa kuivu niin nopeasti.

pistokas alut, en ole vielä varma millä tavalla jatkan näitten kanssa mut isoina näistä tulee bonsaita jos ne pysyy hengissä.

löytääkö noita bonsai puita ihan kaupasta? olen kiinnostnut niistä, miten niitä hoidetaan?

minä löysin plantagenista yhden bonsain ja toisen ihan kukkakaupasta.

Viherpiiperö, mitä bonsai-kylvökselle kuuluu? Itselläni on kans nyt jääkaapissa sekakylvös. Pussin mukaan saa odottaa itämistä aina vuoden täyteen, että kaikki halukkaat ehtivät pintaan. Ihan jänskättää.

Kelta-okra, valmiita(?) bonsaita löytyy joskus isoista ruokakaupoistakin, mutta niitä voi kasvattaa myös monista kotimaisista puista. Aika hyvin löytyy tietoa tavallisimpien lajien (myös myynnissä olevien) hoidosta suomalaiselta bonsaifi.net -foorumilta jos vain jaksaa etsiä ja muutamien ko. foorumilta löytyvien harrastajien omilta sivuilta. Ja englanniksi tietysti vaikka millä mitalla.

Tässä on aikasemmasta kuvasta jatkoa

Kävin luonnossa pyörähtämässä keväällä ja löysin kivoja alkuja. Kesällä ne kasvoivat.
Tässä 3 kuustani, ei niistä paljon näy kun vihreä tausta on takana. Tämä lähinnä oleva on niinkuin tuulentuivertama vino. Oik. reunassa on 1 vartinen ja takana 3 vartinen haarova.

2 vaahteraa. Vasemman puoleinen on käkkärä vartinen

3 tammea.

Sit mulla olis vielä 1 ruusun alku.

Nätti jo bonsaimainen tuo ruusunalku:)

Laitoin juuri pari päivää sitten gardenian bonsaikokeiluun kun vaihdoin uudelle ostokselleni mullan… Siinä olikin 3 oksaa juurrutettuna ja yksi meni bonsairuukkuun. Kiedoin juuristoa kiven ympärille ja istutin kivineen päivineen niin että kivi hieman pilkistää mullasta.

Kasvattaako kukaan täällä Araucaria Auracanaa?

En voi olla Suomen ainoa Araucaria Auracanaan toiselta nimeltään Monkey-puzzle Tree:in hurahtanut. Missä kaverit? ( en tosin bonsaiksi vaan puuksi pyri kasvattamaan, mutten löytänyt lajia mistään muualta täältä)

Araucaria Araucanani kasvaa!!!
Jesh!

6:sta siemenestä kaikki sisällä olevat Araucaria Araucanat ovat itäneet.Yhden laitoin kokeilun vuoksi pihalle, mutta vielä siellä on liian vilpoista.

Kasvu jatkuu…

Tjaa-a, vähän tekisi mieli kokeilla bonsain kasvatusta, miettinyt olen kyllä "sata" vuotta, mutten oikein ole tohtinut lähteä tärvelemään yhtäkään kasvia osaamattomuudellani :smiley:
Nyt olisi pari Jakarandan taimea hyvässä kasvussa ja ajattelin josko toisesta yrittäisi, löysin nimittäin sattumalta täältä paljon kauniita bonsaita joiden seassa myös Jakarandakin, erittäin sievä mielestäni.
http://blackrainbow-letslearnjapanese.blogspot.fi/2011/08/art-of-bonsai.html

Mitähän tässä niinkuin ihan alkuun pitäisi tehdäkkään, voisin kyllä aiheen sivustoja tonkia aikani kuluksi, mutta jos joku nyt osaa nopeasti kertoa jonkun aloittamiseen sen oleellisemman, niin miellusti saa kertoa.

Luoja, kaikkeen sitä ihminen hulluuksissaan ryhtyy :smiley:

Itse olen bonsain kasvatuksesta haaveillut jo useamman vuoden mutta vielä ei ole löytynyt rohkeutta alkaa yrittämään :wink: ja mikä olisi hyvä ja suht helppo kasvi josta voisi aloittaa?

Täältähän löytyi! Minä aion lähteä tätä hommaa kokeilemaan!
Nyt ollaan jo ihan siinä vaiheessa että chilin siemenet on lautalla tai jopa osa sirkkalehdillä! 

Eli ei kauaa enää.....

bonsai-chili

Juu tuon fataliin ohjeen innoittamana juurikin projektin aloitan, mutta teidän kokemuksista olisi kiva kuulla :slight_smile:

Fataliin Chili-kirjasta löytyvien ohjeiden avulla minäkin aion kokeilla kasvatella bonsaichilin. Mulla on ainakin pari Ethiopian Peppertree taimea joista toisen vois uhrata tähän kokeiluun