En minäkään mikään mestari noiden cattisten kanssa ole, mutta koetan auttaa. Jotta paras kukinta tulos saataisiin olisi tärkeää saada cattleyat kasvamaan voimakkaasti kesällä ja sitten talveksi kasvi tulisi päästää lepäämään. Parina viime kesänä ilmat ovat olleet niin pimeitä ja kylmiä, että ainakin omani ovat alkaneet kasvaa vasta syksyllä sisälle päästyään. Tällaiset heikossa valossa kasvavat bulbit ja versot eivät yleensä kuki tai sitten ne saattavat kuivattaa sen tupen alkuunsa. Kastelua aletaan vähentämään pikkuhiljaa talvella. Cattikset talvetetaan kuten kaktukset kuivassa.
Miten olet kastellut kasvejasi talvella? Pelkäänpä pahoin, että tuo musta tahna on mustaa mätää, joka tappaa kasvin. Se on sienitauti enkä ainakaan minä tiedä siihen hoitokeinoa. Se iskee kasviin silloin, kun olosuhteet eivät ole otolliset-liian märkää väärään aikaan. Sateisena kesänä mustamätä iskee silloin, kun on liian märkää ja liian kylmää eikä kasvi ole päässyt kunnolla kasvuvauhtiin.
S.sipuli, olisiko sulle mahdollista laittaa kuvaa jostain katleijastasi. Tuo "tyvessä oleva mustanruskea tahmainen kerros" ei ihan avaudu. Katleijoillahan on ohut suojakerros verson ympärillä, joka sitten myöhemmin kuivuu.
Juu kuvaa ei ole laittaa... Olenkin pelännyt jotain mustamädän kaltaista tautia. Ja törnrosan pelosta sain lisävahvistusta, ja ryhdyinkin heti toimiin asian hyväksi... Katselin tarkemmin kasvejani, ja mustana(se on siis kokonaan tummaa) on ainoastaan tuo ohut suojakerros verson ympärillä. Halkaisin ja poistin sitä saksilla hieman, alta paljastui ihan terveen näköistä vihreää versoa. Ja kun tuo suojakerros on jakautunut muutamaan lehteen/silmuun/hankaan(miksi sitä kutsua?), vain se pohjimmainen osa on selkeästi rajautunut mustaksi. Muut suojakerroksen osat näyttävät hyviltä. Ja tuo musta osa sitten ilmeisesti tyvestään kasvaa hieman pituutta. Joissain vanhemmissakin versoissa on tyvessä tuollaista mustaa. Ehkä ne siitä selviävät, jos ei olosuhteet taudille liian otolliseksi pääse?? Olen yrittänyt talvella varovasti kastella, päivittäisen sumuttelun taidan nyt kuitenkin kylmällä lopettaa... Ja aika viileässä ovat olleet ikkunassa kiinni, nostin nyt lämpötilaakin. Täytynee vain pitää kuivassa, josko sillä selviäisivät...
Voisiko vaikka 40% sinolilla pyyhkiminen sieni-itiöitä tuhota? Jos sitä suojakerrosta pensselillä sutisi...
Tuota Sipulin ongelmaa miettiessäni olin jo sortua laittomuuksiin, eli kopioida A.E. Chadwickin Classic Cattleyas -kirjasta pari kuvaa. Mutta teinpä loistolöydön: Googlen teoshaku näyttääkin koko opuksen!
Tässä näkyy, miltä näyttää katleijoilla varsimukulan mustamätä.
Ja tässä on tilanne, minkä epäilen olevan Sipulilla, kuvassa Cattleya labiata, jonka varsimukulan suojuksessa selvää ruskeaa. Mikä on siis vaaratonta.
Kiitos Olivia ja törnrosa!! Ei ne mun mustat niin pahalta näytä kuin tuossa mustamädän riivaamassa... Toisaalta ne on kokonaan mustia(siis tyvestään, muuten vihreitä. Ja se musta osa leviää tasaisena rintamana kohti latvaa. Pisin oli 6cm, ennenkuin sitä rupesin auki repimään.) ja näyttävät pahemmilta kuin tuossa labiatassa. Ehkä ne on jotain noiden kahden väliltä; joku tauti on yrittänyt pesiytyä, mutta ei ole onnistunut. Ja se suojakerros näyttääkin enemmän nyt ruskealta ja kuivalta, kuin mustalta. Siitä pisimmälle ehtineestä jäi oikein jotain siirappista ruskeaa tahmaa sormiin koskettaessa. Nyt sekin suojakerros on jo siis kuivahtanut. Ehkä ne siitä selviävät kun antaa rauhassa ja kuivassa olla... Toivotaan ainakin niin, kun schwerterin kuvissa niin silmääni kauniilta näyttivät, ettei raaskisi luopuakaan...
Hei cattleya ekspertit, löytyisiko nimeä tälle. Ostin sen viime kesänä, ja nyt se tekee nuppua viime kesänä kasvaneeseen uuteen bulbiin. Minulle nämä cattleyat ovat uusi tuttavuus. Suurennetussa kuvassa näyttää aivan kuin siinä olisi villakirvoja, mutta kalkkitahroja ne vain olivat.
Taisin löytää itse nimen kysymälleni cattleyalle netistä; Sophrolaeliacattleya Jewel Box Schehezarade. Schwerterin tilauslistalla näkyy olevan SLC Jewel Box Dark Waters.
Mun cattleya on ollut pihalla nyt pari viikkoa ja eilen huomasin että sehän tekee nyt jotain muuta ku juuria… jee, meinasin sen jo nakata roskiin ku raukka on niin onneton…
Älä nyt masennu, Jadeliila. Cattiksilla on aivan määreinen toimintajärjestys: Ensin kasvaa uusi bulbi(kuvassa). Nyt on hyvät kelit saada se voimakkaaseen kasvuun. Cattikset tekevät kukan sinne uuden bulbin päälle sitten aikoinaan.
Jippii.... neljässä Cattleya-hybridissä (kahdessa niistä nuput jo kukkatupesta ulos tulevina) on kukkatupet ja nuppujen alut. Varmaankin tämän kesän hyvä valotilanne on ollut auttavana tekijänä, kun ovat innostuneet kasvamaan niin hyvin.
Laitetaanpa varoittava esimerkki. Tämä reppana nautti loppusyksyn aurinkoisista päivistä kasvihuoneessa kera lämmittimen. Lämmittimestä huolimatta öisin lämpö tippui melko alas. Tämä onneton oli unohtunut kasvihuoneen kattoluukun alle ja sateella luukun välistä oli juossut vettä verson päälle ja muutenkin koko kasvi ui pesuvadillisessa vettä. Vesi viileän ilman kanssa teki tehtävänsä parissa vuorokaudessa. Onneksi viileä suihkun alla oli vain tuo kuvassa näkyvä verso ja loppu kasvia on vihreä. Toivottavasti juuret eivät ehtineet vaurioitua.
Sama täällä..Iivanan kaikki uudet versot on tuonnäköiset. Paitsi että meillä oli ilm. kyse jonkinsortin kondenssivedestä, en ainakaan paikallistanut mitään vuotoa ja luukkuja ei katossa ole. Vanhat versot kestivät hyvin ja ovat ihan OK.