Cattleya-risteymät

Kelläs teillä nyt olikaan näitä Iwanagaroja...kertokaas kokemuksianne, hoidetaanko tätä niinkuin muitakin cattleya-hybridejä? Kukinta on just alkamassa, uskaltaako kastella? Toistaiseksi olen vaan sumutellut juuria mutta bulbit pakkaavat vähän rutistumaan...

No mulla on, mutta voi kun osaisinkin neuvoa mitä mitä noitten kanssa pitäisi tehdä. Kasvaa kyllä kuin rikkaruoho, mutta kukkimaan en saa?! Syksyllä teki (taas!) 3 nupputuppea, mutta ei niistä mitään valmista tullut. Kastelen jotenkin väärin. Neuvoja kaipaisin minäkin.

(sori, en saa tuota tarpeetonta rivinvaihtoa pois?!)

Minäkään en osaa kastella cattleyoita kun eivät kuki tai ruskettaavat kukkatuppensa.

Löysin netistäkin vaan aika ylimalkaisia ohjeita tyyliin paljon valoa, kestää lämpötilanvaihteluita ja annetaan kuivahtaa kasteluitten välillä. Eli ihan niinkuin muutkin cattleyat...

Muistelen vaan jonkun täällä neuvoneen että cattleyoita ei saisi kastella nuppujen ilmestyttyä eikä kukinnan aikana. Tämä nyt tekee kyllä niin montaa kukkavanaa, että saattaapi tulla aika pitkä tauko kasteluun. Ehkä täytyy kumminkin ihan vähän lurauttaa vettä, olisi sääli menettää lupaava kukinta...

niin ja tämä on sitten juuri kaupasta kannettu, tuskin muuten kukkisi täälläkään...;o)

Tervehdys kaikille minua viisaammille harrastajille. Ostin ko. kasvin pari viikkoa sitten ja onko tämä nyt sitten cattleya vai laelia? Siinä on noin 5 cm korkea bulbi jossa kaksi paksua lehteä. Olen vain sumuttanut kasvia kun sain tietää ettei sitä pitäisi kastella sen kukkiessa. Kaikki hoito-ohjeet otan mielelläni vastaan.

Samalla ostin myös tällaisen ihanuuden. Onko samaa sorttia kuin tuo oranssi kaunotar? Muuten samanlainen, mutta kukat hieman pienempiä, halkaisijaltaan noin 3-4 cm.

Veikkaisin että voisivat molemmat olla jonkin sortin Laeliocattleyoita. Tarkempaa nimeä en kyllä osaa sanoa.

oudilla, vastaan tänne sen mitä tiedän Slc Mae Hawkins "Miyan" kasvatuksesta. Viisaammat ja kokeneemmat kertokoot lisää.

Minullakin on sama hybridi ollut jonkun aikaa (hankittu varmaankin samoilta myyjiltä...). Ainakin parissa loppusyksyn näyttelyssä oli näitä kasveja kukkivina, joten oletan että mahdollinen kukinta-aika olisi syksy.

Suht karkea & ilmava kasvualusta, kastellaan vasta kun juuret ovat kuivahtaneet. Sophronitis vanhemmissa tuo kuulemma kylmän kestoa, omani aion viedä ulos kesällä. Uskoisin että kukintaan tarvitaan päivä- ja yölämpötilan eroa kuten monella muullakin orkidealla.

Kaipaavat runsaasti valoa (myös talvella), mutta suora auringonpaahde voi polttaa lehdet.

Saitko muuten ostaessasi mitään ohjeita??

Kiitos vastauksesta Hyrinä. Sain ohjetta, mutta jäi epäselväksi. Oli hässäkkä siellä näyttelyssä. Orkideat kotosalla 01/07 on juttu samasta kukasta. Lehti mainitsee tavallinen koti-ikkunan lämpötila käy. Mutta se kastelu minua mietityttää. Kastelenko kuten perhoset kerran viikossa vai miten. Harmi jos tapan tuon se on minun ensimäinen katleija. Perhosia ja paphiuksia olen onnistunut kukittamaan.

Seurailen näitä sivustoja innolla, hyviä neuvoja olen saanut. Kiitos kaikille!

Joo, nämä ko.myyjät tuppaavat välillä antamaan aika ylimalkaisia hoito-ohjeita...no-jaa

Mutta eiköhän tuo 1-2 kertaa viikkoon ainakin kasvukaudella päde ihan mainiosti. Talvella olisin kyllä cattleyan kanssa varovaisempi. Ei ole hirveästi vielä näistä hybrideistä kokemusta, mutta käsittääkseni useimmat tämän sukuiset arvostavat varovaista kastelua talvella.

Opettele tunnustelemaan ruukun painosta kasvualustan kosteutta, siitä sitä tuntumaa tulee. Ei mullakaan oikein muuta konstia ole kun cattleyani on melkein kaikki saviruukuissa. Phalien juuret on helppo tarkastaa ruukun läpi. Mikään ei kait estä cattleyoitakaan istuttamasta läpinäkyviiin muoviruukkuihin. Kannattaa vaan niitä lisäreikiä porailla niihinkin että juuret saavat riittävästi tuuletusta.

Cattleyat ovat kuulemma kestäviä eivätkä ihan pienistä hoitovirheistä suutu, kukinta ehkä viivästyy mutta ehkä jonain päivänä sitten taas onnistaa. Ovat minusta kovin viehättäviä muutenkin.

Harjoitellaan hymy

Luin 2.2002 orkidealehdestä sivulta 62 kokeilusta että jos cattleya ei kuki vaikka on kukkatupet se laitetaan kolmeksi vuorokaudeksi pilkko pimeään kaappiin vaikkapa ja sitten viideksi vuorokaudeksi täyteen valoon. Kokelilen tätä konstia BC Maikai ja LC Trick or Treat. Saas nähdä kuinka käy.

Ooho. Kuulostaa aika rajulta...mutta toisaalta, monesta oppaasta olen kyllä lukenut että jos orkidea pakkaa taantumaan eikä viitsi kukkia niin pienikin olosuhteiden muutos saattaa saada ne kyllä piristymään.

Uhkailu ja lahjonta..eikös ne ole lastenkin kasvatuksessa ne parhaat metodit silmän isku

raportoipa sitten tänne miten kävi?

Minullakin on todella komea monikymmenbulbinen Mai Kai, joka ei kuki. Lannoitan 20-20-20-lannoitteella, joten se ei ole siitäkään kiinni. Tällä hetkellä kasvussa on seitsemän uutta versoa. Laitan kasvin kesäksi ulos ja toivon sen auttavan.

Cattleya loddigesii avasi eilen illalla ensimmäisen kukkansa. Kasvi ei ole aiemmin kukkinut.

Kukka on jännän sinertävän vaaleanpunainen, väri tallentui kameralla melko hyvin. Huuli on kermanvalkoinen keltaisilla juovilla. Kukka on 10 cm leveä ja tuoksuu hunajaiselle.

Onpas nätti kukka Ainalla - ja tosi hienoja kuvia!

Upea on, Aina! *huoks* kelpaisi minunkin ikkunalleni...kerrohan heti miten kukitit??

...ja perusta saman tien oma palsta - eikös tuo ole ihan luonnonlaji...?

Ainan kukkijalle huokailen minäkin ... on hieno kukkija mut tänne asti ei tuoksu yllä... yritän fiilistellä

Hyrinä kyseli tuossa aikaisemmin Iwanagarasta. Minusta se on helpoimpia Cattleyoja. Hoidetaan kuten muitakin hypridejä. Bulbit yritetään saada mahdollisimman isoiksi ja sitten vähennetään kastelua. Tärkeintä syksyllä valo ja yö- ja päivälämpötilan riittävä ero. Nupullisena kastellaan kohtuullisesti ja minä kastelun normaalisti sitten kun kukat on auki.

En ole millään orkidealla huomannut , että kastelu nupullisena tai kukkivana aiheuttaisi ongelmia. Liian runsas kastelu nuppuvaiheessa voi ehkä saada kasvin uskomaan, että on kasvun eikä kukinnan aika, mutta kohtuullinen kastelu ei sitä ole ainakaan minun orkideoillani tehnyt. Olen saanut aikanaa sellaisen ohjeen, että nupullisen cattelyan suhteen ei saa tehdä mitään ääritoimenpiteitä eli lopettaa kastelua kokonaan tai kastella likomäräksi, vaan kastella kohtuullisesti. Ja minusta se ohje on ollut ihan hyvä.

Kiitos neuvoista, sirkkahelena. Minustakin tuo kuulostaa fiksulta - jos kerran kukkia on luvassa, ei kannattane suuremmin muutella olosuhteita.

Olen omaani nyt pari kertaa kastellut samassa rytmissä muitten kanssa eikä tuo ainakaan vielä ole  suuttunut...lisää nuppuja vaan vääntää.

Ajattelin pistää tämänkin muitten mukana kesäksi ulos, siinä ainakin tulee tuota päivä- ja yölämpötilan vaihtelua suht helposti. Kasvihuonekin on kyllä pienesti suunnitteilla mutta ainakin viime kesänä ulkoilijat viihtyivät ihan mainiosti myös tuossa kuistilla.

Kertokaa viisaammat kukkiiko cattleyat vain kerran yhdestä bulbista?