PORKKALA lauantai 15.8.2015
Harvinaista herkkua, kaunis ilma, aurinko paistaa ja tuuli heikkoa. Koko kesän olen halunut käydä veneilemässä Porkkalan vesissä, mutta aina on ollut aikataulullisia esteitä. Tänään mentiin.
Mieheni ajoi veneellä Espoon Keilaniemestä Porkkalan Merikylään, ajoin sinne autolla. Merikylässä oli tiivis tunnelma, autoja oli enemmän kuin parkkipaikkoja, käytin mielikuvitukseni ja pysäköin sellaiseen pöheikköön. Auto ei ollut kenenkään tiellä. Aina silloin tällöin nelivedosta on hyötyä . Laiturit olivat täynnä veneitä. Mieheni soitti kun näki minut laiturilla, ehdotti nopeata sissitoimintaa. Eli, keula kahden pysäköidyn veneen väliin päin laituria (ei kosketusta muihin veneisiin, ei vaurioita), minä loikin keulasta veneeseen ja ei muuta kun matkaan.
Näkymät Porkkalassa vetävät aina sanattomaksi. Ne luodot, pienet ja isommat saaret, värit ja "se" tunne. Sitä tunnetta ei ole missään muualla. Merikarttaa ja plotteria oli toteltava. Vaikkakin edessä on avointa vettä, ei mitään, totuus vaanii joka paikassa, juuri pinnan alla olevat kivet. Suojaisissa poukamissa ja saarien suojissa ilma oli aika lämmin ja heikkotuulinen. Heti kun horisontti näyttäytyi, alkoi sellainen raaka viima ja takki oli tarpeen. Meriveden lämpötila oli 14-16 asteen välillä. Oli yllättävää huomata ettei sinilevälauttoja ollut missään matkan varrella. Tähän aikaan vuodesta sinilevää huomaa aina jossain paikoissa.
Ensimmäinen nähtävyys oli Rönnskärin majakka. Majakat tuo aina minulle sellaista hyvää, suojaisaa tunnetta. Näillä vesillä varsinkin, majakat ennenvanhaan opastivat ja estivät karilleajot. Tänäpäivänä ovat automatisoidut ja yhä näyttävät veneille turvallisia väyliä.
Saarilla ja luodoilla näkyi loistoja. Siellä täällä oli tutkaheijastimia. Ne vasta on isoja ja aika rumia, mutta on niilläkin oma tehtävänsä.
Seuraavaksi ohitimme Mäkiluodon. Sanomattakin selvää, ettei tälle saarelle ollut menemistä. Puolustusvoimat tod.näk. ohjaisi tavalla tai toisella pois saaresta tai saaren lähituntumasta. Kaiken kivilohkareiden alla, betonibunkkereissa ja ties missä, oli kaiketi raskasta tykistöä ja kuka tietää mitä muuta. Hyvä niin, nukun hyvin yöni kun mm. Mäkiluoto valvoo.
......jatkuu........