Jouluinen Bling-Bling koriste.
Tällaista puuhastelua.
Tykkään paketeista ja tykkään paketoida niin siitä se sitten lähti
Pieniä rasioita ja kansia, maalasin ne (maali = paketointipaperi).
Kaivelin rihkama varastoani (yli 30 vuotta vanhaa kerättyjä aarteita) ja naruista ja koristekivistä koristelin ”paketit”.
Takaosa mihin kiinnitin (kuumaliimalla) kaiken on tavallinen taulupohja jonka maalasin kuparivärillä.
Löytyi myös paristokäyttöinen valoketju, sen vaihdan jossain vaiheessa pitempään.
Wapun kunniaksi ajattelin tehdä keväiset kynnet.
Ei, ei aika riittänyt. Aina tuli jotain mitä piti tehdä nyt ja heti.
Noh, kai se oma hetki tässä jossain lähitulevaisuudessa koittaa.
Olen tehnyt itselleni rakennekynsiä eri tekniikoilla jo vuodesta 1994.
Joskus nuorena mietin voisiko tästä ”elää”, pieni salonki ja sillä lailla……
Mutta, tulikin muuta…
Tällaiset ovat arkikynteni ja aina on jotain naarmuja ja …. Sitä sattuu pihalla , minä ja esim.vadelmapensas.
Olen jo suunnitellut että seuraavaksi teen jotain ”taidetta ja kukkia”. Sitten jossain vaiheessa laitan niistä kuvan.
Psoriksen takia rakennekynnet on ihan pakko olla. Omat kynnet ovat aina ”reikiä” täynnä, hauraita ja lohkeavat pituussuunnassa. Rakennekynsillä voi puuhastella ihan normaalisti, tarttua tavaroista miettimättä.
Ideoita on taas vaikka miten paljon, minkä väriset ja mitkä kuviot… ja minkä pituiset
Kesää kohti.
Löysin varastosta vanhoja laattoja jotka on käytetty talon laatoituksiin.
Tuli sitten mieleen että mitä jos……
Terassin aidat näyttävät nyt niin autioilta niin siitä sitten tuli mieleen jotain ulkotaulu ideoita.
Itse laatta kestää ulko-olosuhteet kunhan ei ui vedessä ja jäädy.
Tällaisia ”tauluja” sitten tein. Pienet on n.20x20cm ja iso n.60x30cm.
Kunhan ilmat lämpenevät edes niin paljon että voi puuhastella ilman hanskoja, alan sommitella miten nämä saisi kivasti kiinnitettyä terassin korkeaan aitaan. Se on katettu ja toimii kesäolohuoneena.
Maalasin akryyliväreillä ja kun oli kuivunut pinnoitin resiinillä.
Pienet ei paina kovinkaan paljon mutta se iso on painava (paksu lattialaatta).
Piti huoltaa kynnet (hyvä tekosyy omaan aikaan ).
Kevätkynnet, mielikuvitus vasta heräilee…
Kesäkynsien suunnittelua.
Vasemmalta kaksi ensimmäistä tehty aidoista kuivakukista. Kynnessä on harmittavan vähän tilaa.
Kuivakukista, olen jo useana kesänä suunnitellut että kerään ja kuivatan mitä kukkia ja kasveja nyt löytyy. Aina olen unohtanut ja kun olen muistanut, aika meni jo.
Kuivakukista ja kasveista saa hienoja esineitä kun tekee resiinistä, esim. lasinalusia, tauluja, ikkunaan katseenvangitsijoita, tuulikelloja ym ym ym.
Jospa nyt tänä kasvukautena muistaisin.
Ennen muinoin kuivasin kirjojen välissä. Nyt ei ole enää fyysisiä kirjoja eikä pilvikirjastosta ole painoiksi.
Ei ole enää edes puhelinluetteloita.
Yhtäkkiä tuli puhelinluetteloita ikävä… mutta eihän ole enää pöytäpuhelimiakaan, kai.
21.5.2022 - Kasvihuone kesäkäyttöön.
Tänään laitettiin kasvihuone kesäkäyttöön. Kaikki kasvit hengissä, isoja ja tanakoita.
Tänä vuonna kasvarissa: chiliä, tomaatteja, karviaiskoiso, paprikaa ja kurkkua.
Tällainen näkymä kun aloitettiin kantamaan ulos kaikki asukit.
Pyyhin kostealla seinät ja imuroin maton. Ei öttiäisiä tai hometta. Ihanaa kun tuli tilaa
Aloin sisustaa uudelleen. Huomasin että puuttuu osia aktiiviin vesiviljelyyn. Ei harmaintakaan aavistusta missä ne on.
En lannistunut, pitää keksiä jotain vastaavia osia.
Alkoi tuntua lämpö ulkona ja kasvarissa. Hain vesipullon ja suolaa. Alkoi ihan oikeasti huippimaan.
Vähän kerralla sain suurimman työn tehtyä, kasvit sisään. ”Vesiviljely” siirtyy päivällä tai parilla, pitää käyttää luovuutta ja pärjäähän kasvit kuten tähänkin asti, pienessä vesiastiassa. Harmittaa, olisi kaikki nyt tehty.
Kasveja on taas paljon, minulle niin tuttua, liian tiheästi ja liian paljon. Tai noh, kyllä kaikki on aina kasvanut (tiheästi ja korkeasti) ja ollut varsinainen viidakkomainen tunnelma. Syötävääkin on tullut paljon.
Pitää hankkia kaksi uutta sylinteriä automaattiavaajiin, ne junttaa ja sylinterit ei toimi oikein.
Meni koko päivä kasvari puuhasteluun. Siltä tuntuu, liikaa lämpöä ja liikaa aurinkoa ja liikaa painoa.
Tehty. Kasvit paikoillaan ja siivottu kasvari.
Päivitys tuohon edelliseen kirjoitukseen, - osia kateissa!
Hahh, löytyi puuttuvat osat
Tietysti, olivat ihan loogisessa paikassa, jouluvalolaatikossa.
Tietysti jokainen laittaisi vesipumput ja letkut ja suuttimet jouluvalolaatikkoon
Huomenna työ jatkuu.
Onko nuo harmaat laatikot passiiviviljelmiä?
Ylvalii, kyllä, elintarvikemuovista tehty säilytyslaatikko + kansi. Laatikon koko muistaakseni 45 litraa.
Laatikko ja kansi tulee olla valoa läpäisemätön.
Kanteen porattu verkkoruukun kokoiset reijät.
Ehdottomasti paras, helpoin ja yksinkertaisin tapa viljellä / kasvateella.
Riippuen ”säiliön” koosta, ja mitä siinä kasvaa, kasteluväli (ravintoliuos + vettä) voi olla monta viikkoa.
Ei tarvitse puljata sen mullan kanssa, ei ole öttisongelmaa ja kastelu silloin kuin muistaa.
Meillä hävitettiin töissä varastosta tuollaisia ihan samanlaisia laatikoita isot pinot.
Niitä sai vapaasti ottaa kotiin, koska olivat menossa hävitykseen.
Otin vaan kaksi kpl isännälle romulootaksi verstaalle.
En mittaa ph:ta ja en vaihda kertaakaan vettä kasvukauden aikana. Olen 6-7 vuotta tehnyt näin ja teen yhä, aktiivisessa ja passiivisessa viljelyssä.
Vesisäiliössä oleva vesi pysyy hyvänä kunhan siinä on kansi päällä. Tietysti siinä on se verkkoruukun / ruukkujen menevä ja peittävä reikä mutta ei valo siihen pääse veteen.
Jos veteen paistaa aurinko / tulee valoa, voi alkaa kasvamaan levää. Se ei ole vaarallista mutta silmään ei niin kaunista.
Kansi pitää veden pimeässä ja levättömänä, mutta toimii myös verkkoruukun ”kannattimena”.
Syksyllä kun lopetan kasvarikauden ja tyhjennän kasvit komppariin, se säiliön vesi on ”puhtaan” aavistuksen verran teevärinen. Se johtuu lannoitteiden väristä. Vesi ei haise miltään. Tyhjennän ja huuhtelen vesiastiat ja otan käyttöön taas seuraavana vuonna.
Vesiastiassa oleva vesi ei haise miltään kunhan siihen veteen ei pääse mitään orgaanista ainesta kuten lehtiä. Se haju tulee kun lehdet alkavat hajota / mädääntyä. Siinä olen tarkka että kun lisään vettä raottamalla kantta, sinne ei pääse mitään muuta kuin se lannoitettu vesi.
Kaikkina näinä vuosina olen käyttänyt lannoitteena lannoitesarjaa:
Kasteluveteen lisään aina kaikkia kolmea annostustaulukon mukaan (ruiskussa on ml mitta) ja eri kasvuvaiheessa muuttuu lannoitteiden määrä. Tätä teen siitä lähtien kun siemenet on itäneet ja ovat sirkkalehdillä ja olen siirtämässä taimet kivivillaan verkkoruukkuun. Sekoitan kastelukannuun valmiiksi lannoitettua kasteluvettä ja kastelen kun on tarve.
Tätä lannoitetta käytän siis sirkkalehtivaiheesta kompparivaiheeseen syksyllä.
Tilaan lannoitetta joko suomesta pavunvarsi.fi verkkokaupasta tai amazon.de
Kolme pulloa riittää pitkälle.
Esimerkki kasvihuonekurkuista juuri nyt. Ovat vielä sisällä ja pääsevät kasvariin ensi viikonloppuna (en ehdi ennen sitä).
Olen sekoittanut valmiiksi kastelukannuun lannoitettua vettä ja sillä kastelen nämä kurkut ja jatkan kasvarissa kunhan saan ne siihen vesiastiaan asti
Juuria on paljon, vesipinta näkyy teenvärisenä. Kun kastelen nämä lisään vettä niin että vesiraja koskettaa verkkoruukun pohjaa. Sitten kun ovat kasvarissa ja kannellisessa vesiastiassa, juuret kasvaa pidemmäksi ja hakeutuvat veteen. En silloin enää lisää vettä ruukun pohjaan asti vaan ehkä vesiastian puoleen väliin tai halutessa ruukunpohjaan. Kasteluväli riippuu vesiastian koosta ja miten paljon kasveja on yhdessä astiassa. Vesitason tarkistan raottamalla kantta ja kurkkaan onko vettä ja pitääkö lisätä ja missä on juuret. Viikossa ei tapahdu juuri mitään eikä kahdessa viikossa
5.6.2022
Vene siirrettiin tänään kesäsatamaan Keilalahteen.
Merellä kova tuuli ja vihaisia vaahtopäitä.
Nyt voi taas piipahtaa hetkeksi merelle kun ”akut” kaipaa latausta ja mieli tuuletusta.
Kynsitaidetta. Rakennekynsissä ja kunnon väreissä (ei läpikuultavat) on se etu ettei näe multaa kynsien alla
Nämä kynnet on nyt sen aikaa kun ovat, kohta taas keksin jotain muuta. Sinisävy on ollut harkinnassa, ehkä, tai turkoosi.
11.6.2022 Kesä
Ensimmäinen oikea kesäpäivä, lämmintä ja aurinkoista. Tuulta oli sopivasti.
Ensimmäinen veneretkeni tänä vuonna, se perinteinen, Helsinki By Sea.
Satamassa oli taas paljon pääskysiä. Ne istuu mielellään köysillä ja veneiden kaiteilla.
Haarapääsky
Veneliikennettä oli paljon, isoa ja pientä, moottoreilla ja tuulivoimalla….
Kustaanmiekka.
… ja käsivoimilla
Liuskaluoto. Polttoainetta ja pizzaa ym.
Tänään tule ekaa kertaa minullekin sellainen fiilis, että nyt on kesä.
Ihana päivä oli ja kaikki rehottaa vihreenä.
12.6.2022 Ulko- ja kasvaripuuhaa
Jatkoa kirjoitukseeni 21.5.2022, vesiviljelystä päivitystä.
Kaikki kasvit voi erittäin hyvin, kasvavat, kukkivat ja on jonkinlaista ja monenmoista raakiletta (tomaatit, paprikat ja chilit).
21.5. Laitoin vesiviljelyn käyntiin kasvarissa ja tänään lisäsin ensimmäistä kertaa lannoitettua vettä passiivi viljelyyn eli laatikoihin.
Aktiiviviljelyyn (ne ”kourut” + 2 vesipumppua) olen lisännyt lannoitettua vettä noin kerran viikossa.
Aktiivi vesiviljely
Yhteen systeemiin on liitetty kaksi kourua ja yksi vesipumppu. Yhteen kouruun mahtuu 7 kasvia.
Minulla on noissa kouruissa kaikkea sekaisin, chiliä, tomaattia ja paprikaa. Onnistuu hyvin.
Ainut on kasvien koko, mahtuuko…
Pienemmässä kuvassa, huoltoluukku, näkyy juurihässäkkä. Veden väri on lannoitteesta johtuen ”teenvärinen” mutta juuret on terveen vaaleat.
Kasvarissa on ihana ääni, se veden hiljainen solina.
Passiivinen vesiviljely.
Näitä ”vesilaatikoita” on kasvarissa ja ulkona taivaan alla. Tänään kastelin / lisäsin lannoitettua vettä ensimmäistä kertaa sitten 21.5.2022.
Kaikki kasvit ovat tyytyväisiä, kasvavat, kukkivat ja on paljon raakileita.
Alimmasta kuva-kuvassa näkyy millainen juuripaakku on syntynyt. Juuret on vaalean terveitä.
Passiivinen vesiviljely ulkona.
Kasvarin seinustalla on passiivisia laatikoita.
Nämä on vähän raadellun näköisiä, tuuli käy tähän paikkaan ja kasvit ei nyt ole kovinkaan onnessaan. Valoa / aurinkoa on paljon, on lämmin paikka.
Nämä kastelen samaan tahtiin kuin kasvarin laatikot, eli harvoin. Enemmän töitä on narutuksessa.
Kasvarin seinään kiinnitin klipseillä hallaharson varjostukseksi. Kasvarissa aurinkoisina päivinä on kuuma vaikka ovet on auki ja 4 kattoluukkua mutta tuo varjostus on auttanut. Lämpötila on jokseenkin siedettävä.
Tähän mennessä on kaikki ok, ei öttiäisiä eikä tauteja. Melko helppoa kasvattelua.
Lehtiä olen karsinut tomaateista ja naruttanut ne jotka kaipaa tuentaa, mutta ei muuta.
Pientä näpräilyä pimeinä iltoina.
Kaikennäköistä löytyy ”Puuha-Mimmin”, siis minun varastosta.
Ei ollut suunnitelmia, puuhailu eteni ihan miten sattui.
Materiaalit: Metalli- ja hopealankaa (2mm, 1mm, 0,6mm), lasi- ja muovihelmiä, helmiä, keraamisia helmiä, metallihelmiä.
Tällä kertaa ruukkukoristeita. Valo taittuu kivasti helmistä.
Kun kyllästyy ottaa helmet talteen.
Onpa suloisia!
Jossain vaiheessa teen ensi kesäksi tuulikello tapaisen ulos roikkumaan.
Äsken irrotin ensimmäiset ”kivet ja kristallit” muoteista, tein resiinistä ja alkoholipigmenteistä.
Vielä pitäisi tehdä valkoisia ja hopeita.
Keräilen myös muuta kivannäköistä pientä roinaa mitä voisi yhdistää.
Uusi satsi kiviä ja kristalleja, resiinistä. Väriaineena helmiäinen resiinipigmentti.
Oli kova työ saada ne pois silikonimuoteista.
Pitää vielä hioa terävät kohdat niin ne ovat valmiit.
Hauskinta tässä on mitä luo. Mielikuvitus on rajana.
Yksi idea on yrittää saada kuivakukkia silikonimuotteihin ja kaataa päälle läpikuultavaa resiiniä.
Pitää jossain vaiheessa kokeilla.
Nämä uusimmat kivet ja kristallit värjäsin helmiäispigmentillä.
Kun valo osuu niihin, tulee hieno kimaltava efekti.
Tämä on suurin muotti mitä minulla on. Sen tilavuus on 0,5 litraa. Kun tuosta jotain tekee niin se pitäisi sitten onnistua.
Siihen joku hieno kuivakukka tai jokin muu esine…