Chalin puuhailut (Ib)

Päivitystä puuhiin. Nyt on menossa oma kuriinpalautus. Pitää saada paino tippumaan.
Selän, lonkkien ja polven vaivojen osasyyllinen +10 kg. Se pitää saada sulatettua!

Kummasti ja salakavalasti on kertynyt +10kg. Osasyyllinen lääkkeet mutta toinen syyllinen liian tuhdit ruuat.
Eihän se paino itsestään lisäänny :smirk:
Lääkkeistä, pistettävä nivelpsorislääke (sytostaatti) oli se pahin. Yli puoli vuotta olin kun unitautinen amööba.
Ei ollut voimia mihinkään, jatkuva väsymys. Hyvä että jaksoin pakottavan ajan töissä. Lääke laitettiin tauolle (ja on yhä) kun tauti saatiin kuriin.
Sitten alkoi kummat sydänvaivat ja siihen lääkkeet.
Nyt on onneksi vain yksi sydänlääke ja verenpainelääke. Elämä tällä hetkellä hallinnassa.

Ei muuta kun tuumasta toimeen. Ryhtiliike alkoi 1 elokuuta 2019.

Miten:
kalorilaskuri apps Fatsecret (ilmainen) ja 5:2 dieetti.

Mikä:

• Fatsecret on älypuhelimeen, tablettiin tai verkkosovelluksena ladattava ohjelmisto joka pitää kirjaa mitä syö, kalorit, paino, liikunta. Eli siihen kirjataan mitä syö ja miten paljon (punnitaan ruoka ja raaka-aineet) ja FS ilmoittaa kalorimäärän. FS:iin kirjataan haluttu oma päivittäinen kalorimäärä. Ohjelmahan ei laihduta vaan on itse kirjattava syömisensä ja itse huolehdittava että päivittäinen kalorimäärä ei ylity. Kunnon elektrooninen vaaka on ehdoton.
    FS:ään kirjataan kun itselle sopii myös oma paino ja se painokäyrä sitten näkyy graafisena tai numeerisena. Se vasta sparraa jatkamaan kun painokäyrä menee alaspäin.
    On yhteensopiva monen älypuhelimen kanssa tai älyrannekkeen.
    On FS:ä oma keskustelufoorumikin jos haluaa osallistua.
    FS on ihan paras apuri!

• 5:2 on dieetti. Viitenä päivänä viikossa syö normaalisti tai oman päivittäisen kalorimäärän mukaan.
    Kahtena päivänä viikossa naiset syö 500kcal/päivä ja miehet 600kcal/päivä.
    Dieetti perustuu siihen että viikon kalorimäärä putoaa ja laihtuu.
    Toimii todistetusti!

Fatsecret ja 5:2 yhdistettynä minulla toimii loistavasti (ja myös miehelläni). Sitten kun paino on laskenut siihen mihin haluaa, jatkaa ylläpidolla, eli laskee ja kirjaa kalorit. Jos kaloreita on enemmän mitä kuluttaa - paino nousee.

1.8.2013 oli ensimmäinen kerta kun oli pakko saada painoa pois. Lähtötilanne oli melko sama kuin nyt.
Painoa oli kertynyt polvi- ja vatsaleikkauksen jälkeen.
Metodi oli sama kuin nyt, Fatsecret ja 5:2.
Ryhtiliike silloin pudotti painoni 86kg:sta 68,5kg:aan. Paino pysyi silloin pitkään siinä ylläpidolla mutta romuttautui kun tuli leikkaustoimenpiteitä.

FS:ssä on yhä historiani siltä ajalta. Kuvassa tiedot.
Nyt kun aloitin 1.8.2019 lähtöpaino oli väärä, se oli 86,5kg. En muistanut muuttaa sitä, mutta sillä ei ole väliä.
Tähän päivään on jo mukava pudotus. Ja sen tuntee.
Olen tyytyväinen jos pudotusta viikossa on 0,5kg. Hiljaa hyvä tulee.

Minä teen vähän eri tavalla. Tuntuu sopivan minulle hyvin, eli pidän väliä iltapala ja aamupala vähintään 12 tuntia. Pätkäpaastoksi tuota nimittävät.  Syön illalla yleensä klo17-18 viimeisen kerran ja aamulla 8 maissa. Saa nähdä kun työt jatkuu, vuorotöissä on pakko syödä illallakin ja aikaisin aamulla että riittää virtaa. Joudun muutenkin lisäämään ruokaa kun menen töihin,  tulee yli 15000 askelta töissä käveltyä päivittäin.

Päivitys painonhallintaan.
:+1: jepjep, alaspäin menee käyrä.
Olen niin tyytyväinen.
Alkaa tuntua vaatteissa ja piti ottaa vyö käyttöön housuissa.
Liikunta on samanlaista kuin ennen 1.elokuuta, en ole lisännyt tai vähentänyt.
Läskiä on sulanut vain ruokailutottumuksia muuttamalla.
Mieheni on pudottanut saman määrän, hänkin on ihan ihmeissään mutta tyytyväinen.
Mitään ei ole kiellettyä, määrät on vaan pienentyneet ja pysytään päivittäisessä kokonais kalorimäärässä.

Jos jatkuu suunnitelmien mukaan, voin ottaa joululomalle mukaan lemppari biksut :grin::+1:

1.8 - 31.8.2019 = -5,6kg

Niin minulla siis sama fatsecret ohjelma käytössä kuin chalilla. Pidän kaloeit 1000-1200 ja lisäksi tuo pitkä väli. Nyt on ollut vähän synttäriä ym. Niin ens viikolla taas otettava tiukka linja. Minulla on pudonnut paino 11.-31.8. Neljä kiloa. Eli ihan hyvä tahti.

Bobbie, en ole kenenkään mannekiini tai puolestapuhuja.
FatSecret toimii minulla / meillä ”kirjanpitäjänä”, se muistaa mitä olen syönyt ja miten paljon kaloreita.
Itse en muista. FS on ilmainen sovellus, ei kytköksiä, ei mainoksia, ei vaateita, 100% vapaaehtoinen.
Sovellus kulkee aina mukanani puhelimessa tai pädissä.

Voihan kirjoittaa myös paperille mitä on syönyt, miten paljon ja paljonko kaloreita.
FS vaan tekee sen puolestani.

Fakta on vaan se että haluan pudottaa painoa, konstit on monet mutta meillä toimii tämä nykyinen malli: FatSecret ja 5:2.

Miksen olisi rehellinen, fakta on fakta. Kehtaan olla rehellinen.
Miksi valehtelisin itselleni :thinking:, minun on esitettävä faktat pari kertaa vuodessa lääkärilleni niin näyttämällä FS ja Applen Terveys sovellus (paino, verenpaine, syke, askeleet) saan lääkityksen kohdilleen. Tavoite on päästä verenpainelääkkeistä kokonaan eroon. Sydänlääke on toinen asia, taitaa pysyä elämäni loppuun asti.

Suokukka, :+1: hienoa!
Varmasti hyvä fiilis.

Minäkin esittelin omia syömisiäni työfyssarille samalla kun katsottiin työkuntoani polven kanssa ja hänen mielestä tuo oli loistava ohjelma painonhallintaan, lupasi ottaa itselleen käyttöön ja suositella asiakkaillekin.

Ärsyttävän hitaasti putoaa paino mutta putoaa.
Viimeiset neljä viikkoa junnannut.
Kärsivällisyys ei ole vahvin puoleni kun haluan jotain tapahtuvan nyt ja heti :grin:

Chali,hilijaa hyvä tulee :slight_smile:

Maanantai 16.12.2019 
Aamulla herätys 4:30, ajo lentokentälle 5:45, lento lähti ajallaan 8:20.
Kohde Lanzarote. Perillä 3 tuntia aikataulusta myöhässä.
On sitten tullut tämäkin koettua. Lento piti olla suora, ei välilaskuja mutta nyt erittäin voimakkaan vastatuulen takia piti laskeutua Tanskaan tankkaamaan polttoainetta. Siinä meni oma aikansa, ilman ongelmia. Vasta etelä euroopassa alkoi tuulet, vastaiset kylläkin, tyyntyä. Laskeutuminen Lanzaroteen oli erittäin kuoppainen mutta luottoa oli kun oli suomalainen kapteeni. Vähän ennen laskua kapteeni ilmoitti että laskeudutaan sitten kerralla. Laskeuduttiin kerralla, voimalla. Lanzarotella oli kova tuuli kun saavuttiin, puolipilvistä ja sadekuuroja. Iltaanpäin alkoi aurinko paistamaan.
Lämpötila n.20 astetta. Huomenna pitäisi olla jo heikkotuulista, aurinkoista ja lämmintä.
Sänky kutsuu, on ollut pitkä päivä.
Tuli tällainen kuvattua, hibejä kasvaa täällä paljon, eri värisinä ja ovat isoja pensaita.

Tiistaina 17.12.2019
jossain on aina ”kello viisi”.

Keskiviikko 18.12.2019
Aamiaisella kivasti laitettu hunaja esille.

Sunnuntai 22.12.2019
Nettipimennossa useita päiviä.
Viimeinen kuva täältä.
Myöhemmin pitää pakata matkalaukku, huomenna lento kotiin.

Tervetuloa takaisin :slight_smile:

Mihin ihmeessä hävisi viikon päivät, 7 päivää :pleading_face:?
Olisi mennyt vielä viikko huomaamatta, ei mitään ongelmia.

Ensimmäinen projekti valmis. Sellainen varovainen, kokeileva juttu. Yksinkertainen. Sisällä valoketju.
Materiaalit lasipullo, liimaa, juuttinarua ja nauhaa, koristekiviä.
Pitää hankkia uv-kestävää lakkaa ja suihkauttaa päälle. Lopputulos kestää paremmin.
Mukava ja rauhallinen harrastus. Näitä teen varmasti lisää.

Uusi kokeilu, varovainen sellainen. Tähän en käyttänyt savea ollenkaan.
Lasipullon päällystin paperi-liimamassalla. Kiinnitin vanhan vetoketjun kuumaliimalla.
Maalasin akryylivärillä, valkoinen, ja annoin kuivua.
Tänään aamupäivällä kiinnitin lasihelmiä, peilipaloja, ym vetoketjun sisään. Maalasin ensin sinisellä akryylivärillä, annoin kuivua ja sitten kaiken päälle akryyli hopeaväriä.
Yritän oppia miten eri materiaalit käyttäytyy ja miten maaleja voi sekoittaa tai maalata kerroksittain.
Tämä koristepullo näyttää paljon paremmalta ’in situ’ kun valokuvassa. Koristeet ja värit eivät saa oikeutta kuvassa.
”Oma taide” :grin:
Tuli sitten mieleen jos tehdä lasipurnukasta samantyyppisen missä kahvipapuja ”vyöryy” vetskarista, miksi ei jokin kolikko…

Ihan unelmasää ulkona, kovaa tuulta ja vettä sataa vaakasuoraan, monta plusasteita.
Kun kerran ei pääse ulos niin kaikessa rauhassa tein uuden taideteoksen. Äiti tuli käymään ja hän myös taisi hurahtaa. Hän lähti kiireellä kotiin kun olin selittänyt päällisin puolin miten nämä tehdään ja sitten kun vielä näytin netistä mistä mitäkin saa, niin hänelle tuli kiire kotiin :grin: Varmasti tekemään tilausta tai ainakin suunnittelemaan kauppalistaa.
Hän haluaisi myös tehdä emalitöitä niin näytin hänelle mistä tarvikkeita saisi :wink:
Äsken sain tällaisen valmiiksi.
Tarvikkeet lasipullo, liima + jotain talouspaperia, pohjamaali (vihreä akryylimaali), erilaisia lasikuulia, erilaista metalliväriä.

Tosi hieno ! Jos se olis auki tuolta pullon kaulasta niin kylläpä olis hieno maljakko jollekin yksittäiselle kukalle !!

Kokeilin sellaista missä on savea, liima-paperipohja ja erilaisia värejä + metallia.
Tällainen siitä tuli.