Poikkeusaika, The Corona.
Jo jokunen kuukausi mennyt vapaaehtoisessa osa-aika karanteenissa, osittaisessa etätöissä.
Alkaa käydä jo töistä.
Monasti päivän aikana ajan monta kertaa töihin ja kotiin. Onneksi on s-posti ja puhelin niin että voi etänä tehdä töitä.
Mutta pitää sitten käydä tekemässä ne fyysiset työt. Ei ne tavarat itsekseen hypi hyllyille tai pakkaudu asiakkaille.
Fyysiset työt teen kun on vähiten ihmisiä paikalla työpaikalla, joutuu kyllä arvailemaan aikaa.
Se etätyöpiste on minulla kotona omassa työhuoneessa. Samassa tilassa on trimmausnurkka, maalaustila, lasinleikkuujutut, neulontakone ym ym ym. Minun huoneeni.
Tietysti on sellaista luppoaikaa kun odottaa s-postiin vastauksia tai odottaa että kuriiri soittaa että on tuonut tavaraa oven eteen.
Aloin käyttää sen odotusajan hyödyksi.
Tässä on nyt tällä hetkellä olevat sekoitetut valmiit värit
Jokunen väri päivässä Nämä on nyt valmiiksi käytettävissä omissa ”annostus”pulloissa, punnittu ja sekoitettu.
(sekoitettu väri: väri, vesi, Floetrol)
Työpöydän hylly muuttuu aina kun ”paneudun” johonkin harrastukseen. Jos teen lasitöitä, tiffanytekniikalla, hyllyissä on lasia, tinaa, kemikaaleja ja ym työkaluja.
Kun neulekoneen otan esille, hylly on täynnä lankoja ja kaavoja.
Hylly on hauskan näköinen kun teen ”Mix-Media” juttuja. Hyllyssä on silloin ihan mitä vaan, oksista lasihelmiin, väreistä saveen, eriväriset hiekat ja kivirakeet, ym ym ym. Mielikuvitus rajana.
Onneksi kun trimmaan koirat, ei tarvitse kun ottaa trimmipöytä esiin, trimmikone ja jokunen työkalu
Työhuoneeni on henkireikäni, normioloissa. Harmittaa vähän nyt kun työ on myös kotona, ei pääse vapaalle ollenkaan. Työ on aina läsnä, enemmän tai vähemmän. Ei pääse nollaamaan ajatuksiaan, ei voi olla vaan kotona.
Käytiin eilen viimeistelemässä isoisän ja isoäidin hauta. Tuli ilmoitus että reunakivet on asennettu.
Alueena tuplahauta ei ole iso mutta kyllä aikaa meni sen puoli päivää.
Hankittiin pientä sepeliä 5 x 20kg ja 4 x 75 litraa multaa + kesäkukkia ja jokunen kuunlilja. Ei tahtonut määrät riittää.
Kyllä sitä menee. Kasvit uusitaan tarpeen mukaan mutta pääasia oli että hauta on siisti.
Hauta on nyt isoäidin näköinen, värikkäitä kukkia.
Hitsi kun tuli ikävä …
Tuhkakupit on yleensä ruman näköisiä, sellaisia ”muki kannella tai purkki”.
Tupakoin itse (juu, myönnän) ja on vieraita jotka tupakoivat.
Tänään väsäsin ensimmäisen vähän siistimmän tuhkiksen. Rekvisiitta mitä nyt kotona oli.
Toinen on kuivumassa.
Ihanaa, heräsin kun sataa kaatamalla. Ja se sade on jatkunut koko päivän . Nyt vasta illalla tuli jostain aurinko esiin.
Eilen suursiivosin talon. Ihana tunne aamulla kun sai silmät auki, tämä sateinen päivä kuuluu minulle!!!
Teen just niin kuin haluan
Viikolla tuli tilaamani uutta resiiniä (epoksi, hartsi), nopeasti jämähtävää. Se mitä olen käyttänyt on ollut tosi hyvä mutta kuivumisaika on melkein 5 vuorokautta. Odottaminen ei kuulu luonteeseeni. Tämä nyt tilaamani jämähtää nopsaan, ehkä vähän liiankin nopeasti kun ei ehdi ajatuksiaan ja tekemisiään saada tehtyä.
Tänään sitten kokeilin uutta resiiniä. Pitää olla suht valmis ja tietää mitä haluaa tehdä.
Nämä on nimeltään Geodeja (älkää kysykö miksi, jos olen ymmärtänyt oikein geode on luonnon puolijalokivi leikattuna siivuina!!!). Toteutus vapaa, ovat koriste-esineitä tai lasinalustoja tai tauluja tai …
Oli pakko kokeilla.
Tällaisia niistä tuli. Värinä pigmentit, koristeluun valkoisia kiviä ja metallikuulia, hopeafleikkejä, resiiniä meni n.350g.
Näistä tuli kivoja.
Lasinalustoja tai muuten vaan koristeeksi.
Kokeilin metallivärejä, helmiäisväriä, kiviä, lasinsilppua ja peilipaloja.
Resiini on nopeasti kuivuva Art-laatua.
Näitä on mukava tehdä.
Tänään oli aivan liian vaihtelevaa säätä suunnitellakseen mitään suurempia ulkotöitä.
Sadekuuroja on ollut koko päivän, myös auringonpaistetta ja ukkosenjyrinää.
Kukkaruukut kasteltu ja niissä olevat kasvit tuin ja leikkasin.
Etupiha puhallettu puhtaaksi.
Tällainen (sisäpuuha tänään) on nyt valmis ja kuivumassa. Alusta on puulevy, päällä kaikenväriset kivet ja lasisilppu, jokunen simpukankuori.
Väri on resinipigmentti sekoitettuna resiiniin. Värit: helmenvalkoinen, ja kaksi erilaista sinistä (helmiäisvärejä).
Resiiniä meni kaikenkaikkiaan n.800g.
Koko 35x 70cm.
Tämän valokuvaaminen ei tahdo onnistua mitenkään, pinta kiiltää ja kaikki heijastuu.
Sivuilla on vielä valkoinen teippi, poistan sen n.5 tunnin kuluttua.
Mulle tuo on vesi ja pohja, upeat materiaalit ja värit ! Tuosta tykkään, seinällä tauluna !!
Se on ”Ranta”.
Kunhan se nyt on kuiva ja valmis, yritän ottaa kuvan jossain ulkona luonnonvalossa.
Tuo pinta on vaan niin lasinkirkas ja heijastava, niin en tiedä miten siitä saisi hyvän kuvan.
Oikeasti nuo värit ovat uskomattoman heijastavat, säihkyvät ja syvät. Valokuvasta näkee vaan sen idean.
Emadigan, tilasin viimeksi muistaakseni Amazon.de :sta. Tuo pullokoko on mielestäni hyvä, isommat koot on vaikeasti kaadettavissa.
Sekoitusaika ainakin 5 minuuttia ja työskentelyaika kirkkaana n.max 30 minuuttia, väritettynä 15-20 minuuttia. Hyytyy nopeasti ja on kuiva 12 tunnissa. Ilmakuplat on helposti poistettavissa joko toholla tai kuumailmapuhaltimella.
Lasimaisen kirkas, kiiltävä pinta. Tykkään.
On minulla toinenkin merkki mutta se kuivuu kuivaksi neljässä päivässä. Sillä voi pinnoittaa jopa 5cm kerros. En jaksa odottaa kuivumista ja en tee niin ”paksuja” juttuja.
Emadigan, en ole löytänyt suomesta resiiniä ollenkaan. Okei, on sellaiset jotka on kahden ruiskun pakkauksessa mutta ei niillä tee mitään. On myös jotain venehartsia, mutta se menee kellertäväksi ja on kai enemmän tarkoitettu ”lasikuitutöihin”.
Jokunen viikko sitten minulta loppui litran 99% alkoholipullo, isopropyylialkoholi. Käytän sitä kun puhdistan työkalut ja pinnat mihin on resiinijäämiä. Se pullo on kestänyt varmasti 8-9 vuotta. Kävin sitten apteekista kysymässä uutta pulloa. Hyvä ettei minua pidätetty. Olivat aivan kauhissaan kun kysyin sellaista ainetta. Yritin kyllä selittää että en sitä suin surmin aio juoda vaan käytän sitä puhdistusaineena ja teen alkoholimustetta, siis väripigmentistä väriä resiiniin. Jessus, siis samaa ainetta on netti täynnä maailmalla, 1-2-3-litran pulloissa. Mitä tätä maata vaivaa?
En käytä Liquitex’in värejä, sitä väriin sekoitettavaa mediumia joskus. Eniten käytän mediumina väreihin vettä ja Floetrol.
Floetrol ostan netistä Kärkkäiseltä. Sekoitan 1 osa maalia, 2 osaa Floetrol ja vettä tarpeen mukaan.
Sain valmiiksi taulun, tekeillä jo pari viikkoa.
Aikaa meni kun värin piti kuivua kolmeen eri kertaan.
Tässä olen käyttänyt metallivärejä, valkoinen on spraymaali, pohja canvas, koko 50 x 60cm.
Tästä aloitin:
Tällainen siitä tuli (on vihreämpi luonnonvalossa):
Pyhitin tämän viikonlopun itselleni. Tuntuu että koko kesä on mennyt juostessa ja töissä.
Alekorista löysin lasimaljakoita. Siitä sitten se ajatus lähti…
Jokunen viikko sitten väritin kolme maljakkoa ja siitä lähtien ovat olleet kuivumassa.
Maalasin akryyliväreillä.
Vasen kuva: piti keksiä joku tuki joka nosti maljakon ylöspäin. Tein kertakäyttömukista tornin ja maljakko sen päälle.
Seuraavaksi pyyhin isopropanolilla lasin puhtaaksi.
Kaatamalla eri värejä, maalasin maljakon.
Väri liikkui / tippui melkein vuorokauden. Lopputuloksesta tuli makee.
Kun maljakko oli täysin kuiva, pinnoitin sen resiinillä. Ilman pinnoitusta maali ei pysy lasipinnalla.
Taas piti keksiä miten maljakon saisi pysymään liikkumatta pyörivällä akselilla.
Tässä käytän kuppipyörittäjää. Sähkömoottori pyörittää esineen tooosi hitaasti. Muistaakseni 3-5 kierrosta minuutissa.
Rullasin tiukkaan eräänlaista sitkeätä vaahtomuovia akselin ympäri, ruttasin niin paljon kuin sain ja nopsaan työnsin maljakon paikoilleen. Toimi.
Kun pyörittäjä pyöri lisäsin vähitellen resiiniä maljakon pintaan. Resiini on itsetasoittava ja pikku hiljaa pinta oli lasimaisen tasainen. Jokunen hassu ilmakupla oli pinnassa mutta ne sai pois toholla. Maljakko pyöri noin 10 tuntia, sitten olikin kosketuskuiva.
Tämä maljakko menee lahjaksi.
Seuraava maljakko on pyörimässä. Tämä on kivaa puuhaa Tässä puuhassa ei voi pitää kiirettä. Joutuu pakosta laskemaan kierroksia kun seuraa kun maali ja resiini kuivuu
Hieno keksintö ja tosi nättejä nuo maljakot!
On näköjään kaiken näköistä kertynyt kaappeihin, sinne taakse varsinkin.
Löytyi Ikean iso pyöreä puinen tarjotin. Pinta oli aika suttunen kun oli pinttynyttä vesi roisketta ym.
Muuten tarjotin oli kunnossa mutta surkean näköinen.
Jokunen viikko sitten otin sen työn alle.
Maalasin sen pariin otteeseen tavallisella lateksi maalilla, taisi olla joku pohjamaali.
Sitten maalasin sen haluamallani tummalla värillä pariin kertaan.
Näkyvä pohja maalasin värjätyllä resiinillä. Nyt kuivana ja valmiina pinta on lasinkirkas ja kova.
Tällainen siitä tuli, aikaa mennyt pari kolme viikkoa. Olen tehnyt eri vaiheet kun on ollut hetki aikaa ja kuivuminen kesti oman aikansa.
Sorry, kuvien laatu aivan kamala, ei siirry tänne alkuperäisinä.
Vanha halpa pinttynyt lasimaljakko sai uuden ”lookin”.
Värjäsin resiiniä, metallitina ja ”kalpea”kulta.
Maljakko pyöri noin 6 tuntia ja tällainen siitä tuli.
Huomenna pitää ostaa itselleni kukkia
…väärinpäin mutta olkoon…
Pari päivää sitten puuhastelin resiinillä ja sitä jäi vähän yli.
Väreinä hopea, tummansininen, helmiäisvalkoinen ja merenvihreä.
Tein pienen kannellisen laatikon (silikonimuotti).
Sopii vaikka pieneksi lahjarasiaksi tai koristeeksi.
Pitää tutkia nettiä jos löytyisi pienenpienet saranat.
Tällaisia pieniä lumihiutaleita tein.
Muotit ovat niin mahdottoman pienet, ei tahdo edes saada pipetillä resiiniä niihin.
Muottien syvyys 1-2mm. Tarkasti saa tiputella resiiniä muotteihin ja varovasti purkaa.
Taidan tehdä lisää hopeaväristä ja valkoisesta.
Uutta puuhastelua ja jo opittua.
Huomaa selvästi että olen aivan liian ikävystynyt. Pari viikkoa sitten aloin hakea uusia ideoita netistä ja löysin mielenkiintoisen. Tällaista se korona teettää, kun pitää olla kotona ja sosiaalinen kanssakäyminen on nolla.
Miestäni ei lasketa tähän ”nollaan”
Mutta ihan tosi, uusia virikkeitä ei ole jos ei niitä rupea hakemaan.
Tällaista uutta olen nyt netistä opiskellut, alkoholivärit. Maalataan alkoholiväreillä mitä nyt haluaa ja millä tekniikalla sitten valitseekin. Tätä puuhatessa on ehdottomasti oltava suojakäsineet, sitä maalia - mustetta - ei tahdo saada käsistä millään pois. Tarvikkeet minulla on alkoholimusteet (eri värit), paksua Media Ink paperia (maalausalusta) ja retussiruisku. Retussiruisku on pienenpieni maaliruisku + liikkisliikkis pieni kompressori. Minä käytän sitä vaan ilmaruiskuna, liikuttelen nestettä paperilla. Sillä voi myös koristemaalata kakkuja (elintarvikevärillä), tehdä meikkejä, ihomaalauksia ym ym ym.
Tänään tein ensimmäisen pienen taulun uudella tekniikalla, musteella ja ilmaruiskulla. Koko 17cm x 24cm, värit: musta, sininen, vihreä, hopea. Tämä on tosi kivaa, joskin hermoja pitää hallita. Pitää oppia koordinoimaan näkö + kädet + liike.
Tällainen siitä tuli:
Tänään irroitin myös itsetekemät valotähdet muoteista. Muotit tein itse ja tähdet tein resiinistä.
Huomenna pitää hioa sivustat ja kenties maalata ne hopealla värillä.
Kokeilumielessä tein myös vadin / lautasen ja kaksi lasinalustaa resiinistä. Joulunpunaista ja valkoista.
Onpa upeita töitä.
On tosi kivaa tehdä käsillään juttuja, jotkut onnistuu tai sitten ei.
Pääasia että puuhastelee ja on itse tyytyväinen, oli se puuha sitten mitä vaan