Chilejä on taas kasvamassa " muutama" . noin 40 eri lajia ,jokaista 2-4 taimea. Hupsista taas. Muutama uusi laji on vielä postin kautta tulossa jotka on pakko laittaa itämään vaikka aika myöhäistä jo on. Onneksi voi kasvatella vaikka ympäri vuoden niin ei hätää.
Olen ajatellut että seuraava kattaus olisi minulle sopivin.Idea olisi se että Chilit riittäisi vuoden, eikä ne kerääntyisi esim. kuivattuina.
3 chinenseä. Joista yksi Habanero. Kahta muuta voisi vaihdella.
4 Padronia
1 Suippopaprika/Paprika
2 Muuta annumia.
1 Vihonviimeinen extra, jos pitää yksi vielä kasvaa.
Tekee yhteensä 11 kasvia,jotka mahtuvat taimikasvatuksessa kasvamaan sisällä.
Alussa chilejä on enemmänkin. Jossain vaiheessa antaa ylimääräiset jollekin.
Voi ihme tota Jalapeno Brownia. Kaikissa taimissa on jo kukkanuput vaikka taimien korkeus on vasta 7-8 cm. Muut chilit ja myös paprikat on ihan saman kokoisia mutta nuppuja on vaan Jalapeno Browneissa.
No joo!
Chilin siemenet ei kyllä ole tulisia:)
…jos tämä joitain tiedon nälkäisiä kiinnostaa…
Olen tullut siihen tulokseen, että voisin kokeilla ensi vuonna chinense chilien kylvöä vaikka helmikuun ensimmäinen päivä, (myös kirsikkatomaatit samoihin aikoihin). Annumit vaikka helmikuun puolessa välissä.
Totuus on se että nämä chilit (tammikuussa kylvetyt) on odottaneet ulos pääsyä jo jonkun aikaa. Pari viikkoa mennyt ihan hukkaan kasvun kannalta.
Voi olla niinkin että nuo chinensetkin pitäisi kylvää helmikuun puolessa välissä. Niitä kun ei voi kylmään laittaa. Tulee pieniä hedelmiä kylmässä/viileässä.
Tämä vaan sen takia että voisi helpottaa elämäänsä kun/jos on mahdollista. Ei ole pakko mennä aina vaikeimman kautta.
Yksi miullekkin tulossa. En ole vuosiin kasvatellut, kun aina kerää kirvoja. Niin nytkin.
Kurppa,laita banaanin kuoria multaan,auttaa kirvaongelmaan
Meillä laittelen banaanin kuoria ruukkuihin alakerrassa niin koirat kävi syömässä
Siirryin käyttämään kookoskasvualustaa ja kirvaongelma loppui jo 3. v sitten. Pinta kai pysyy ilmeisesti kuohkeana ja kuivahtaa, ei ollut kukkakärpäsiäkään. 1 pussin käytin taimi multaa ja niitä ilmestyi heti.
Voi käyttää useampaan kertaan, alle 3€ palikasta kuivana saa vedessä turvotettuna 10 l kasvualustaa. Taimikasvatukseen huuhdon liiat lannoitteet pois, käytän veden kasteluun kukille.
Vaikka on tuontitavaraa kaukaa on silti kierrätystuote, kuorista murskattua ja kuivana kevyttä. Turpeen käyttöä parempana vaihtoehtona pidän tuota.
Peitän mullalla
Nasty,en osaa sanoa,mutta kahtena kesänä oon käyttänny ja on ainaski mulla toiminu.
Banaaninkuorista liekeneva kalium ja eteenit saavat kirvat poistumaan ja estävät uusien tulon
https://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16165.0
Iltalehden artikkeli 2015 kertoo, että sama tepsii myös muurahaisiin, ei nyt avaudu.
Kaliumia saa rohtoraunioyrtistä, mutta ei nyt tähän aikaan. Kun ite kasvatin suuremmassa määrin tomaatteja yritin etsiä tätä kasvia pihalleni, en löytänyt, se olisi ollut hyvä tomaattilannoite nokkosen tapaan käytettynä.
Nuo banaaninkuoret on epäilyttäviä juuri sen takia kun niiden kasvatuksessa käytetyt torjunta-aineet , voiko ne jäädä kuoriin?
No oli miten oli ,itse en ole noita käyttänyt , no ehkä jotain kokeillut, mutta en syötäville, tai toisaalta kompostoinut niitä kyllä olen ja sitä kautta päätyvät kasveille!
Chilit esikäsittelyssä, jo savustettu ja nyt humisee kuivuri liesituulettimen alla. Sähkösavustin hikkoripuruilla, 15 min on/off. Jo parin asteen pakkasessa ei kuumennu liikaa, kovalla tuulella ja pakkasella on melkein kylmäsavustusta, savuaromia tällä tavoitellaan. Kuivataan ja jauhetaan.
Aji Fantacy pun, kelt ja beach voimakkain, kelt s oranssi Sugar Rush. Varmat ja satoisat.
Syyskuun lopussa leikkasin chilit tyngiksi, pesin ja laitoin uuteen multaan. Nyt niissä on nuppuja :w00t:
+x[quote][/quote]
Katsotaan miten käy. Jos mitään ötökkäinvaasiota ei tule niin saavat rehottaa kukkalampun alla. Piriz oli mulla sisällä jo viime talven ja kasvoi koko vuoden. Sen olin leikannut syksyllä tyngäksi ja muistaakseni alkuvuodesta se oli täynnä nuppuja ja raakileita.
12 chilisorttia laitettu tänään itämään ja yhtä sorttia paprikaa.
Heti kun näin et Valtsu on tähän ketjuum viestiä laittanut arvasin et aloitusilmoitushan sen täytyy olla
- koulinta viime viikolla, led valo näkyy yläreunassa. Vaaleissa posteissa suippopaprikat, nopeita ovat.