Avaan Chili-keskustelulle uuden ketjun, ja siirrän tähän alkuun muutaman viestin vanhan chili-ketjun lopusta.
Tästä linkistä pääset palaamaan suoraan vanhaan chili-ketjuun halutessasi.
Noniin, kasvatuskausi avattu, ensimmäiset hot lemonit, habanerot ja jamaica bellit multiin. Vähän epäilyttää hot lemon ja jamaica bellin itävyys, kun ovat omia siemeniä, kuivailin viime kesän sadosta.
Jos olet anthony kypsistä podeista siemeniä ottanut, niin ei tarvitse epäillä. Itävät suurella todennäköisyydellä.
Siirsin itäneet siemenet eilen kylvölautalta multiin. Minä (eikä perhe) ei olla chilin suurkuluttajia, joten tänä vuonna ajattelin ottaa varovaisesti muutamalla taimella enkä täyttää puolta kasvihuonetta chileillä.
Multiin meni Piment d’espelette ja aji fantasy.
Kylvökausi avattu, lautalle meni Aji Golden ja Naga Morich
Katso myös: Chili Osa 1 sekä Reseptejä Chilistä
Hei gurut! Mulla ei ole kuin muutama hassu chililajike kokeiltuna, mutta nyt haluaisin sellaisen oikein lihaisan ja maukkaan chilin. En siis hae pelkkää raakaa poltetta vaan sitä paljon puhuttua makua. Kokeiltu on Lemon drop, Bolivian rainbow, pipelo (peter pepper) ja joku P-lajike, mieto pikkuinen punainen. Teen niistä chilikastiketta, en kuiva enkä pakasta. Ideoita? Laiskana en viitsisi joka vuosi kokeilla sokkona (tilaa kun ei ole kuin parille lajikkeelle) kun te kuitenkin tiedätte!
Ekana tuli mieleen Jalapeno mut on tuju =) Omat kokemukset kuitenki on vielä vähäisiä. Viime kesänä tykkäsin hirveästi Aji Finlandiasta(ei ole paksulihainen) Söin niitä vihreänä suoraan puskasta. Keitoissa ja lihapullissa nam Vihreänä poltteeton ja ihanan rapsakka & hedelmäinen. Aji Fantasyä on kans paljon kehuttu, se menee kans tän vuoden listalle.
Mulla on Hercules jalapenoa. Ei ole poltetta,on lihaisa, maukas.
Toi Kyssäkaalin mainitsema Hercules Jalapeno on tosiaan lihaisa ja poltteeton, suosittelen sitä. Viime kesäksi laitoin reilusti jalapenoa edelliskesän Hercules-kokemuksista innostuneena. Hommaamani jalapeno-siemenpussin sisältö tekikin sitten tulisia chilejä joten lopputulos ei ollut ollenkaan sitä mitä hain.
Herculeksesta saa tehtyä ihania säilykkeitä, jos tykkää kaupan poltteettomista jalapeno-säilykkeistä niin samaan pääsee sillä.
Kiitos suosituksista! Jalapeno pitää sit ainakin hankkia, meillä kun tykätään täytetyistä jalapenoista. Josko saisi niitä näperrettyä itsekin. Hitsit kun Aji Fantasy on hinnakas, mutta kerran kait se vaan kirpaisee, jos kerää siemeniä ja ristii sormensa, ettei ristipölyty (kasvarissa on yleensä pari chililaatua ja 2-3 erilaista paprikaa).
-Alix-, laitoin viestiä.
Heh, niin mäkin…
No, mun ei sit varmaan enää kannata laittaa
Kiitos te kaikki ihanat!
Lihaisana ja maukkaana eikä liian tulisena chilinä voin suositella Beaver Damia, joka on semmosen makean paprikan kokoinen ja lievästi tulinen. Sitä on mukava käyttää ruuanlaitossa paprikan tilalla, kun samalla saa vähän tulisuuttakin lisäämättä mitään tosi tulista chiliä.
Mitkäs chililajikkeet olisivat suht pienikokoisia puskia ja tekevät hyvänmakuisia podeja?
Mie myös haluisin tietää, en oo mikään chilin ystävä, mutta jotain pienikokosta, ei tulista vois kokeilla.
Minä kasvattelin viime vuonnakin chilejä kun me syödään aika paljon maustettuja ruokia mutta ainakin Jalapenosta ja Jamaican Bellistä kasvoi niin hirveän isot puskat ettei niitä pystynyt enää loppukesästä liikuttamaan minnekään. Mulla ne kasvoi 10 litran ämpäreissä ja hyvin viihtyivät ja chiliä tuli niin paljon että olen jakanut niitä ympäri kylää tutuille ja sukulaisille
Nyt ajattelin tänä kesänä kokeilla jotain vähän hillitymmin kasvavaa kunhan vaan joku antaisi vinkin mitä kannattaisi kylvää.
C. chinense Pink Habanero oli kompakti ja tuleton. Mä en vaan itse tykännyt chinensien mausta, joten en aio niitä enää kasvatella.