Uuden pentin kunniaksi avataan tähän Chilikeskustelulle uusi ketju. Edellinen Osa 2 suljetaan uusilta viesteiltä kunhan se teknisesti on mahdollista. Mutta nyt , keskustelu jatkuu tässä. Siirrän tähän alkuun vähän viestejä vanhasta ketjusta.
Lauantaina keräsin viimeiset chilit kasvarista. Noista suurin osa on annuumeja ja joukossa muutama tuleton chinense nimeltään Roulette.
Ohutlihaiset taidan kylmäsavustaa ja kuivata ja jalapenoista voisi ehkä tehdä jotain säilykettä tai paholaisenhilloa.
Genesee, mikä noista on Roulette? Onko se ihan poltteeton, entä satoisuus?
Sugar Rush on yksi mun suosikeista just poltteettomuutensa & satoisuutensa takia. Meniskö tämä samoihin?
Onko kuvassa mukana Guindillas de Tolosa myös? Se oli ton edellisen tapaan siemenkirjeessä sun laittamana. Se vissiin on pienikokoinen kun soveltuu amppeliin? Olisko sulla siitä kuvaa olemassa?
Yksi Roulette on tuolla korin takareunaa vasten keskellä. Se on semmonen tyypillinen habaneron muotoinen ja kirkkaan punainen. Tämän vuotiset oli minulla täysin tulettomia ja viimevuonna niissä oli semmonen ihan juuri havaittavissa oleva polte. Se on yhtä oikukas tekemään satoa kuin muutkin C. chinenset eli oikeissa olosuhteissa sen saa tuottamaan paljon.
Tämä kuva on mun 2023 puskasta.
Minulla on parina vuotena kasvanut Sugar Rush Peachiä ja en ymmärrä, että sitä mainostetaan poltteettomana. Minulla ne on polttaneet aika pistävästi ihan kuin olisi nokkosia suussa. Maistatin niitä pojallakin, kun epäilin omaa kestävyyttä ja hänkin sanoi niiden olevan liian tulisia tuoreena syötäviksi.
Kirjeessä oli jotain Sugar Rushin siemeniä ja otin yhden siemenen ja kosketin sitä kielelläni ja sekin oli polttava. Onkohan mulla jokin geenivirhe, kun mun suussa ne polttaa ja muilla ei? Olen aiemmin kasvattanut mietoja baccatumeja ja ne on olleet ihan hyviä ja rapsakoita sellaisenaan syötäviä.
Korissa olevat pitkät punaiset on Guindillas de Tolosa annuumeja, mitkä sopii tosi hyvin amppelikasvatukseen. Niidenkin siemeniä laitoin muistaakseni kirjeeseen.
Kiitti tiedosta Genesee. Meinaan laittaa tota Roulettea kasvamaan seuraavaksi. Siemenkirjeestä löytyi myös sellainen kuin Aji Mango, Metsänasukkaan laittama. Sitä laitan myös, makua on kuvauksissa kehuttu kovasti. Poltetta siinä kyllä on jonkin verran.
Sen Sugar Rush Peach -chilin kokemukset on mulla ihan samat kuin sulla. Samoin on mun ystävällä ja hänen miniällään jotka kasvatti sitä mun antamista siemenistä. Ite olin saanut siemenet siemenkirjeestä. Kuvauksen lajikkeesta etsin silloin netistä ja tuli tosiaan eteen että se on vähäpoltteinen. Vähäpoltteisena sen heillekin välitin, ja molemmat antoi silloin syksyllä sit palautetta että tosi polttava oli, varovasti pitää käyttää maustamiseen. He ei myöskään tykkää siitä että suussa polttaa, ihan kuin en minäkään.
Sugar Rushin liha on kyllä ollut mulla poltteeton. Siemenissä on poltetta jonkin verran (sen huomaa kun siivoaa pois siemeniä ja vaikkapa hipaisee huulia sormilla, muuten en oo niitä maistanut) , luulen että kaikissa chileissä on. Kuvauksen mukaan myös Roulettessa sama juttu.
Mulla Aji Mangon ekat hedelmät oli siedettäviä, myöhemmin aika stydejä.
Minä leikkaisin pikkusen pienemmäksi ja valon alle.
Samoin: pienemmäksi ja valoon.
Mulla ei ole kasvivaloa. Voisiko tämä mennä eteläisellä ikkunalaudalla? Vai vaatiiko kasvivalon?
Tavallinen kylmänvalkoinen 4000K led lamppu riittää lisävaloksi talvella, mutta semmonen noin 6000K päivänvalolamppu on vielä parempi. Ei siis tarvitse olla mikään kallis kasvivalona myyty valaisin tai lamppu.
Mulla on tämmönen jalkalampussa, mikä valaisee huonekasveja talvella ja jos luen illalla lepotuolissa, käännän valon itseäni kohti. LED-päivänvalolamppu 8,5W E27 6500K 840lm | tokmanni.fi
Loistava idea, Genesee! Tuollainen pitää hankkia. Siis joku ihan tavallinen jalkalamppu tai pöytälamppu, ja tuollainen polttimo siihen.
Loput Aji Guyanat jääkaapista laitoin kuivuriin. Kuivuri varmuudeksi ulos kun alkoi jo chilien käsittely yskittämään.
Kuivurin ohjeen mukaan jalapeno-paprika kuivataan kokonaisena joten nää ohuemmatkin olis voinut laittaa niin, mutta halusin poltteuset siemenet ja siemenien kiinnikkeet pois.
En näe tuossa alhaalla lehtiä, syyssuihkuun ensin, ötökät pois. Sellainen neuvo oli, että korkeutta lyhennetään vähitellen ja kastelua vähennetään.
Tuo ruukun koko ei liene liian iso. Mulla kasvoi sankoissa, pyöräytin veitsellä reunoista irti, vähendin multaa ja leikkasin juuria lyhyemmäksi. Istutin pienempään ruukkuun.
Oliskokellään Sugar Rush chilin siemeniä.
En läytänny ku vuojen -13 siemeniä,kaiketi vanhoja
Kovasti pähkään löytyykö vaihtaria
Löytyy vuodelta 2020 kerättyjä ja ovat avopölytteisiä.
On myös Stripey-versiota.
Itävyydestä en osaa sanoa. Alkuperäiset siemenet on Fataliin kaupasta.
No huonosti oot siemenkirjeen kattonut, siellähän niitä oli. Ja oli muutakin mietoa.
Multa saat myös tottakai. On myös sitä stripeytä ja peachia. Ne on kai keskitulisia.
Sugar Rush oranssi päiväyksellä 2.8.24 omista avopölytteinen.
Laitan huomenna tulemaan.