Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Minulla on tilauksessa Raralta sellanen uutuus kuin Capsicum baccatum ‘Pimento Barra do Ribeiro’ . Ei pitäisi olla kovin tulinen mutta maukas, pienet pyöreät hedelmät, jotka kypsyysasteen mukaan joko valkoisia, violetteja, keltaisia, oransseja tai punaisia, eli silmäniloakin pitäisi siis olla luvassa. Korkeus 50-100 cm.

Mun chileissä sais mielellään olla tulisuutta mutta pieni koko :wink:

Nuun chili on sellainen thaityylinen ja mulla ainakin pysyi kätevän pienikokoisena. Sitten tietty Bolivian Rainbow on nätti ja kompakti, mutta kyllä tuon Nuun chilin maku on mun mielestä parempi. Tosin Bolivian Rainbowta kasvatinkin sen ulkonäön vuoksi.

Bolivian Rainbow siemeniä mulla näköjään onkin. Juuri käyn tässä samalla läpi siemenvarastoa :slight_smile: mutta tuota Nuun chiliä ei näy olevan. Olisko jollain heittää minua muutamalla Nuun chilin siemenellä?

Mulla on kans idätettävien listalla Capsicum baccatum Pimento Barra do Ribeiro. Yks ihan tuju ja suht pienen kokoinen isoihin podeihin nähden on Hungarian Hot Wax.

Satu-71, pistä yksärinä osoitteesi, lähetän Nuun chiliä :slight_smile: Se tuli minullekin heti mieleen, on hyvä :slight_smile:

Nyt laitoin itämään Aji Benitoa, Aji Cristalia ja Caribean Red Habaneroa. Habanero taitaa olla vähän tulisempi, muut keskitulisia. Viime vuotisista kuivasin Jamaica Belliä, se on mukavaa lisätä salaatteihin tms, ei ainakaan ole polttavaa.

Satu-71, Inca Red Drop on kompakti ja tulinen :slight_smile:

Kiitos Miikos, täytyypä pitää silmät auki jos siemeniä löytyisi jostain . Tänään istutin kylvöinnoissani Aji Christalia ja Peri Periä kun en tähän chilinkylvömaniaan mitään muuta nyt keksinyt. Eltsulta on tulossa Nuun chilin siemeniä ja ne pistän idätykseen heti kun tulevat perille . Ja kun en nyt ole ehtinyt googlaamaan Aji Christalin ja Peri Perin kokoa niin varmaan mun tuurilla niistä tulee metrin puskat ainakin 

Satu-71, oot oikeassa tuossa ainakin Peri-Perin suhteen, jos tarkoitat sillä sitä joka toiselta nimeltään on "Bishops Crown". (On olemassa myös Peri-Peri niminen vahva chili, sen kasvutavasta en tiedä). Mutta se kannattaa kyllä johonkin yrittää saada mahtumaan jos tykkää poltteettomasta chilistä. Sitä voi käyttää ruuanlaitossa ihan erilailla kuin niitä poltteisia.

Esimerkiksi vaikka just toi "Nuun chili" on niin vahva ettei sitä kovin paljoa uskalla sapuskaan lisätä. Mutta kasvutavaltaan se on ihana. Isohkossa ruukussa vaikka keittiön ikkunalla mahtuu olemaan (itse siirrän sen kasvihuoneen lattialle ruukussa samalla kun muutkin chilit siirtyy sinne), ja taivas kuinka satoisa. Hennot varret jatkuvasti täynnä eri-ikäisiä pieniä chilejä. Mua aina itseäni harmittaa etten tykkää kovin poltteisesta ruuasta, yhdellä tuollaisella kasvilla nimittän pötkisi jo kauas. Ja takaisinkin vielä.

Pääsin mukaan chilisiemenketjuun ja odotan innolla postia  

Kun valikoimaa kirjeessä epäilemättä on niin ettei kaikkien lajiikkeiden ominaisuuksia varmaankaan ole järkevää tutkailla erikseen, niin saisko jokusen vinkin aloittelijalle sopivista lajikkeista? Saa olla mietoja ja kohtalaisen tulisia, mutta pitäis menestyä joko avomaalla (ämpärissä tai penkissä) tai sisällä ikkunalaudalla kun kasvaria ei (vielä) ole. Mieluiten kumminkin avomaalla kasvattelisin, mutta onnistuuko ylipäätään?

Mulla oli viime kesänä sekä kasvarissa että ulkona laastipaljuissa ja ruukuissa Lemon Droppia, Aji Cristalia, Aji Fantasya ja Nuun chiliä. Porskuttivat vallan mainiosti pitkälle syksyyn. Tiedä sitten jos olisi ollut kylmempi kesä.

Oi että, Aji cristalia löytyy täältäkin joiltakuilta! Minä ajattelin miehelle yllätyksenä kasvattaa tänä keväänä sitä kun on miehekkeen lempichili! Joutaisiko keltään muutamaa ylimääräistä siemenöistä tänne päin luovuttaa? Vaihtareita ei oikein hyötykasveistä ole mutta postareita tai perennojen siemeniä olisi tarjolla kyllä :slight_smile:

ramses, laitoin sulle juuri viestin :slight_smile:

Mulla oli ulkona ämpäreissä kasvamassa Jalapenoa, Jamaican Bell, Ancho San Luis, Big Jim ja Peperone Sweet Rubens Lungo Rosso ja hyvin pärjäsivät myöhäiseen syksyyn :slight_smile:

Bolivian Rainbow menee kans hyvin avomaalla ruukussa. Aurinkoisessa paikassa tulee hienosti esiin lehtien väritys :slight_smile: Maultaan se ei ole mitenkään hyvä mut tulisuutta löytyy enemmän kun tarpeeksi. Menee esim. jauheena hyvin keittiössä.

Onnistuuko chilien pistokaslisäys hyvin ja milloin ja miten se kannattaisi suorittaa? Leikkasin syksyllä ihan huvin vuoksi kasvarissa kasvaneen ostochilin tapiksi ja tuolla se on viihtynyt unohtuneena verhon takana ikkunalla. On tehnyt pitkin syksyä uutta kasvua ja jopa yhden kymmen senttisen chilinkin. Tekis mieli napsia noita uusia kasvuja ja juurruttaa niitä kokeeksi.

Mä laitoin viime helmikuussa (?) Championin pistokkaita laihan mullan ja perliitin seokseen juurtumaan. Pistokkaan pään tökkäsin ensin juurrutushormoniin. Nuupottivat jonkin aikaa mut sen jälkeen kun huputin ne aika tiiviisti niin pysyivät hyvän näköisinä. Juurtuminen kesti parisen kk, siinä ajassa tekivät jo kunnon paakun.

Muoks. Löysin kuvagalleriastani juttua tästä.

Ja muoks. 2. Vähän reilussa kuukaudessa kasvoi kunnon paakku lisävalojen alla

Kiitokset avomaalajikkeiden vinkeistä! Kirjoitan ne ylös ja tutkailen, tuleeko nimiä siemenkirjeessä vastaan ja saatanpa hankkia sitten muutakin kautta.

Kiitti Miikos, taidan kokeilla kunhan parin viikon päästä asennan tuon pienen kasvivalon, niin saan siihen alle ne sit tekeytymään. Eihän tuossa mitään menetä jos kokeilee. Näyttäisi, että mokomalla karahkalla on tuota kasvuintoa, varmaan kasvattaa nopeaan uutta saksittujen tilalle.