Chiliketjun ykkösosasta löytyi vielä kuva pistokkaan juurista Muokkailin tota ed. viestiäni, siitä löytyy koko tarina Näyttää toi muisti pätkivän
Lämmin kiitos Rapunzelille jolta liikenee muutama Aji cristal tännekin!
Laitan tähän listan, mitä yritän kasvatella tänä vuonna Chilimopo läks odotetusti käsistä, joten pidemmittä puheitta…
Tän vuoden kasvatettavat:
C. annuum
- Piment d`Esplette
- Jalapeno
- Hungarian Hot Wax
C. baccatum
- Aji Fantasy
- Sugar rush
- Pimenta Barro di Ribeiro
- Aji Finlandia
- Lemon Drop x PI 441552 F5
- Starfish
C. chinense
- Scornaga
- Habanero Orange/Sudden Death
C. pubescens
- Turbo Pube (kylvetty 31.12.-13)
Villit
- Ulupica Large (kylvetty 8.1.-14)
- C. flexuosum
+ vielä pari lisää kunhan tulevat
Vau, sulla on Miikos komea lista chilejä tulossa .
Mulla on nyt kylvettynä seuraavat chilit:
- Peri Peri
- Aji Christal
- Aji Fantasy
- Jalapeno
- Sugar Rush
- Beaver Dam
- Peter Pepper
- Fish Pepper
- Nuun
Ja vielä on tarkoitus kylvää lisää tänä iltana, ainakin Goats Weed, Bolivian Rainbow, Lemon Drop jne… mopo karkas täälläkin näiden chilien kanssa niin kuin aina ja minunhan piti kasvattaa tänä vuonna vain pienikasvuisia chilejä mutta taitaa käydä toisin . Sitä Incas Red Drop chilin siemeniä en ole onnistunut löytämään mistään, se harmittaa , mutta näillä mennään.
tirsk no juu, pidä ny näitten kanssa joku maltti Hienolta näyttää sun lista, kylvettyjäkin jo vaikka mitä. Aattelin tässä pikkuhiljaa kunnes tulee viikonloppu ja kunnon rähinät kylvöjen suhteen =)
Kokeilet Inca red droppia sit ens vuonna
Muoks. Joka vuosi pitää kylvää Bolivian Rainbowta silmän iloksi terassille!
Minä en enää kylvä kovin monia chilejä, kun ikkunalla on kuudetta kauttaan aloittelevia sisächilejä ja joitain viimekesän talvehtineita puskia. Kaappi on täynnä kuivia chilijauheita ja rouheita, joita ei ehdi käyttää vaikka sitä melkein kaikkeen ruokaan laitankin. Beaver Damia ja jotain muutakin suurempipodista ja miedohkoa annuumia pitää kuitenkin kylvää salsaa varten.
Havina, vastaan täällä chiliketjussa kysymykseesi siitä mitkä on minun mielestä mietoja ja hyvänmakuisia chilejä.
Minusta parhaimpia on sellaiset joita voi huoletta laittaa ruokaan enemmänkin. Ne sellaiset jotka antaa sinne makua ja voimaa mutta eivät tee ruokaa suussa polttavaksi. Tykkään että chilikin on vaan mauste toisten joukossa, ja se ei saa hallita koko ruokaa.
Noita mietoja chilejä on varmaan paljonkin, itelläni on myönteistä käyttökokemusta Bishops Crownista (peri-peri), Aji Fantasystä ja Hercules-jalapenosta. Ei noista yksikään mikään erityisen makuinen ole, mutta niitä on helppo käyttää ruuanlaitossa.
Sain viime syksynä myös muutamia itelleni aivan uusia mietoja chilejä podin kutakin (Kiitos vielä Jusolle), maistoin ja tykkäsin kovasti (ei polttanut suuta ja maistui hyvälle). Niistä keräsin siemenet talteen ja ne pääsevät nyt kasvatettavaksi. Mulla on isot odotukset niiden suhteen, syksyllä sen sitten näkee onko niistä jatkoon pääsijöiksi meikäläisen keittiössä.
Niitä ovat "Sugar Rush" (mieto, makea, oranssi), "Starfish" heat 3/10 (makea, mieto), "PI 355814" (mieto, oranssi pitkulainen). Noi suluissa olevat on omia muistiinpanoja jotka tein kun maistoin niitä tuoreena.
Mikäs toi Beaver Dam on ? Alkoi kiinnostamaan.
Jaa, löytyikin jo tietoa ChiliWikistä
Kiitos Nuu, erityisesti mieto ja makea kuulostaa hyvältä. Minäkin tykkään käyttää chiliä mausteena. Siitä saa sellaista sopivaa potkua ruokaan, mutta ei ole tarkoitus, että vesi valuu silmistä.
Chiliwikin tietojen mukaan Beaver Dam on roteva kasvuinen. Mitähän se tarkoittaa? Minulla ne on aina olleet suhteellisen kompakteja verrattuna moniin baccatumeihin, mutta jos rotevalla tarkoitetaan vahvaoksaista, niin sitten se sopii.
Minä olen kasvattanut niitä vuodesta 2006 lähtien, kun asustelin siellä ‘majavapadon’ lähistöllä. Jos joku tarttee siemeniä, minulla on vielä viimevuotisia jäljellä ja vanhempia vuosikertojakin aika runsaasti.
Mä toivon että Beaver Dam itää, mulla on niitä pari siementä kylvölautalla ja pari multapurkissa.Kylvölautalla näytti tänä aamuna että hieman pullistuvat mutta ei mitään sen kumemmempaa eloa vielä näkyvissä. Toivon että saisin siitä edes yhden taimen
Peter Pepper näyttää itävän todella hyvin, kaikki siemenet kylvölautalla ovat itäneet ja myös multapurkissa näkyi tänään ensimmäinen niskalenkki .
Jos ne viimevuotiset ei jostain syystä idä, lähetän sinulle ylivuotisia.
Taitaa se pipelo olla viriili lisääntymään. Ne siemenet on otettu puskaan kuivuneista podeista, eli ovat varmasti kypsistä.
Kiitos Genesee Odottelen vielä ainakin ensi viikon josko jotain alkais Beaver Dam siemenille tapahtumaan ja laitan sulle yksärin tulemaan jos eivät idä.
Pipelot näyttää todella olevan täydessä vauhdissa
Ne Fish Pepper siemenistä itäneet taimet, jotka on lähtöisin chilisiemenkirjeestä kannattaa heti alusta seurata onko ekoissa kasvulehdissä kirjavuutta. Jos ovat vihreitä niin kannattaa nakata pois. Ovat avopölytteisiä Tässä kuva viime kevään pikkutaimesta
Täytyypä kytätä. Mikähän on prosenttuaalinen osuus vihreitä/kirjavia. Kun laittaa vaan pari siementä, ni voi tulla vihreitä aika monta kertaa, tai sitten kirjavia kaikki.
En uskalla ees arvailla
Jatkan vielä Fish Pepperistä muutamalla kuvalla. On tosi kaunis katsella ja montaa väriä löytyy samasta kasvista
Syksyä kohden uus kasvu oli tämmöistä "olmia"
Nyt kaksi Aji Crystalia pukkaa juurta,menivät lautalle 6.1.Onko normaali vauhti?Minusta tuntuu että kaikki lähtee jotenkin jäyheästi itämään
Itäminen 9 vuorokaudessa on minun kokemukseni mukaan C. baccatumille normaalia tai jopa nopeampaa kuin normaali.
Minulla meni eilen joitain vanhempia C. annuum siemeniä lautailemaan.
Lajikkeet olivat: Big Bomb Hybrid, Biker Billy Hybrid (jalapeno), Bulgarian Carrot, Chimayo, Guajillo ja NuMex Joe E Parker.
Tänään sain chilit laitettua itämään. Lajikkeet PI355814, Starfish, Sugar Rush, Goronong, Orange Rocoto, Peri-Peri (Bishops crown), Hercules (mieto jalapeno) ja lisäksi Rubens (lienee chili-paprika ?).
Orange Rocotosta laitoin vain yhden siemenen niistä kolmesta joita mulla oli, kun vain yhden kasvin haluan siitä. Nyt aloin miettimään että pitäiskö kuitenkin laittaa ne kaikki varmuuden vuoksi jos itäminen onkin huonoa. Ehkä täytyy huomenna jatkaa kylvöjä sen osalta vielä.
Joka vuosi yritän kylvää maltillisesti, mutta ne varasiemenet (joita siis yleensä ei tietenkään olis tarvittukaan) tekee kasvimäärästä ihan liian ison ja sitten löydän itteni kevät toisensa jälkeen kuskaamassa kasveja uusiin koteihin.