Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Lievästi lähti taas homma lapasesta.

Päätin viime kesänä etten laita chilejä tänä vuonna, kun ne tuottivat niin epätasa-laatuista satoa partsilla. Mutta nyt keksin, että voisinkin koittaa tänä vuonna avomaalla kasvatusta kun kasvimaan vierestä kaadettiin pari isoa koivua (tai ei nyt ihan vierestä, mutta valo-olosuhteet muuttui niiden myötä).

Joten, olisikos antaa vinkkiä mikä lajike olisi hyvä avomaalle? Saisi olla hiukan tulisuutta muttei mitään hillittömiä polttoja :slight_smile:

Capsicum annuumit voisivat pärjäillä ja tuottaa satoakin. Trinidad bush (C. annuum) voisi olla kokeilemisen arvoinen avomaalla. Tuottaa hedelmiä jo varsin nuorena, 1-2 kuukauden iässä. Itselläni oli heinäkuussa kylvetyssä, 15cm korkuisessa puskassa toistakymmentä hedelmää. Heivasin tosin kyseisen kasvin roskiin tuholaisongelman takia.

Sattuisikos ABK sulla olemaan yhtään ylimäärästä siementä tuosta lajikkeesta?

On, pistän hölöä…

Itse pistin 4 päivää sitten C.baccatum-lajikkeita itämään. Tänään pilkisti ensimmäinen taimi :). Ajattelin, että suurinosa tämän vuoden lajeista tulee olemaan baccatumeja, koska ne tuntuvat viihtyvän lampun alla sisälläkin. Jotenkin chilit on hienoja, itse juuri olen lampun alla pitänyt talvellakin ja leikannut, ettei liian isoksi kasva. Tästä kausi kuitenkin lähtee, eli 8x C.baccatum Aji cristal ja 5 Physalista.

Chilit on ihan kivoja huonekasveja. Kuvassa (muistaakseni heinäkuussa kylvetty) Capsicum chinense ‘‘Naga Morich’’

Chilit luovat myös ikkunalaudalle ‘‘viidakkotunnelemaa’’

Myös koulupöytä on valjastettu opiskelun sijaan kukkapöydäksi. Keskellä kuvaa vesiviljellyn Capsicum baccatum ‘‘Lemon Drop’’:in latvustoa. Kuvaan pääsi livahtamaan myös muita rehuja.

Villichilien kukinta ilahduttaa. Tässä kuvassa Capsicum flexuosum availee kukkaansa. Kuvasta ei erotu kukan vihertävät täplät.

Noi villichilit on kyllä mielenkiintoisia, harmi vaan etten oikein oo saanu menestymään. Onko sulla noi kasvit ikkunalla vai lampun alla?

Ou jee, peter pepperit on täälläkin itäneet :wink:

Rhodo91, Chilit on eteläikkunalla, apuna on 11W pienloisteputki ja 15W Megaman kasvilamppu.

Kaikenkaikkiaan kasvatuksessa on nyt näitä villichilejä: C. flexuosum, C. rhomboideum (3kpl, yksi joutaisi jollekulle), C. lanceolatum ja C. praetermissum ‘CGN 22795’. Lisäksi itämässä on C. praetermissum ‘Cumari Pollux’ ja ‘CAP 1478’ sekä C. chacoense ‘Puta pario’ ja ‘C0 4392’.

Black Royal, Rocoto Manzano ja Peter Pepper ovat itäneet :-D. Vajaassa viikossa siis, aika hienoa! 9 muuta lajia vielä odottelee heräämistään.

Kukahan penttiläinen lähettikään mulle noita nagan siemeniä…??
Olen vähän tutkinut asiaa ja todennut etten sitä satoa varmaan suuhun laita!

Olinkos minä?

Naga ON vahvaa… mutta kasvina komea :slight_smile: Hedelmää on helpointa käyttää jauheena tai vaikka isompana palana hauduttaa ruoassa niin, että sen palan ottaa pois, kun makua on tarpeeksi.

Kiitos Eltsu vinkistä  sähän se olit tietenkin!
Pitäisköhän antaa myyränkoloon 1 tuollainen jytkympi sili?

Enpä ole kokeillut myyränkarkoitteena… Jos sen chilin halkaisee ja laittaa sopivaan kohtaan, luulis sen kapsaisiinin menevän myyränkin nokkaan aika pahasti :wink:

On nimittäin ollut melko jytky kapsaisiinin tuoksu kotona, kun olen nagaa kuivattanut uunissa :slight_smile:

No kyllä mä sille käyttöä keksin -tuo on hyvä käyttökohde! Broidi haluaa ainakin sen taimen/2 ja itselle 1 kun niin nätti on. Toivottavasti lapset ymmärtää olla ottamatta satoa… heh… vähän liian aikasta puhua ku n ei ole edes itänyt vielä :smiley:

Olen hankkimassa valkoista habaneroa -tulee seur.viikolla postissa -sekin on nätti mutta voi olla liian tulinen -laitanko siemeniä matkaan?

Peruvian White Habanero on tosiaankin nätti kasvi. Tukeva ja tuuhea - kuten monet muutkin Capsicum chinenset. Oma taimeni on tälläisessä vaiheessa (Sori, tuli vähän pieni kuva)

ABK, milloin kylvit tuon White Haban? Kaunis sen on jo!

Tätsykkä, jos et itse tykkää kovin vahvoista chileistä, on kuitenkin kivaa kasvattaa taimia ja vaikka antaa niitä lahjaksi :slight_smile: Samalla voi levittää chilien ilosanomaa :wink:

Minä olen aika paljon jakanut taimia sellaisillekin, jotka eivät ole muuten innostuneet kasveista, kylvö- ja kasvatus/talvetusohjeet mukaan.