Kukkaan ei näkkyy oo alkanu juttelee chielistä täälä uudella puolella Voisin vaikka laittaa kuvankin, kuinka kivasti miun chili-hulluus on alkanut! Mutta ei tuossa taaskaa oo sitä kuvanlisäys-nappia näkyvissä...
Lajikkeita on reilusti yli 10, jos laskee kaiki paprikatkin mukaan, joten onhan niissä kasvattelemista. Suurin huoleni onkin tällä hetkellä, että saisin ne henkissä säilymään, ennen ku on aika siirtää kasvariin tai isoihin astioihin/ruukkuihin...
Tietääkö joku onko lajikohtaista, vai johtuuko jostain muusta. Minulla on Chilejä 2- eri lajia, toinen on tanakasti pystyssä, mutta Tuo Long Slim näkyy alkavan kaatumaan kun on vartta jonkin verran tullut. Siis tarvitseeko se tuen, vai onko muuten huonon vointinen? Latvotaanko näitä?
En ala, ois ollu Hömppiksen antamista keltaisen chilin siemenistä kasvatettu taimi ja oisin ihan EHDOTTOMASTI halunnu näyttää kuvan teille siitä! MUTTA, kun en perhanan perhana saa kuvaa laitettua! Siinä on kukka ja jos viisaammat olis sille keksiny muutakin nimee tai oisin saanu lisää infoa kukan värityksen perusteella... Otanko kukan pois? Olen muista chileistäni nyppinyt nuppuja pois, ettei kasvu tyrehdy.Tää oliki ruennu kukkimaan ihan miun tietämättä.
Noista latvomisista mieki haluisin tietää, et miten toimitaan?
Tukea mie olen ainaski joutunut melkein kaikille laittaa, kaupasta ostin grillaustikkuja viime kesänä ja niitä jämiä nyt hyödynnän taimien tukena.
Yritänyt uudestaa vaan sitäkuvan laittoa, simppeliähän se on.
Jos chilisi on vielä pieni, niin kukka olisi hyvä nyppäistä pois muuten koko kasvuvoima menee sen kehittämiseen (itse en kyllä raaskinut) Mie olen napsinut ihan pienen palan latvasta pois niin hyvin on lähtenyt haaromaan.
Kurpitsa, olen yrittänyt toooooooooooosi monta kertaa, sulkenut koko himputin pentinkin ja kirjautunut uuvestaan jne...mut ku ei.Tähän miun viestinlähetys-lootikkoon ei tule edes tuota kuvanlisäys nappulaa!(yhden kerran on tullut, minkäköhän kuvan sain silloin lisättyä, se oli helppoa!)Eli jääpi kuvat vissii nyt sitten taaskin teille näyttämättä...
NYT!
Eli tälläinen,Hömppikseltä sain, eikä ollut tarkempaa tietoa mikä.Keltainen chili.
Tuossa yläpuolella aurinkoinen vuorimaiseman kuva, silloin kun viestiä kirjoittelee.
Ei ole tainnut olla tuuletinta kun chilit ovat noin "ohuita", siis tuolla kuvassa muutama kommentti taaksepäin. Ehkä nuo kannattaisi istuttaa syvempään, mikään ei estä sitten tukemastakaan, jotkut lajikkeet kasvavat joskus puumaisiksi ja joskus rennoiksi (voisi pistää amppeliin, jos edes suht pieni lajike). Siis jopa vierekkäisillä taimilla voi olla tuo kasvutapaero. Asiaa ihmeteltiin (muistaakseni) Infernossakin. Ekat kukkanuput olisi hyvä nyppiä tylysti pois, ja muistaa latvominen (lajikkeiden välillä voi olla eroja, itsekin opettelen vasta optimoimaan systeemeitä). Chilejä voi leikata reilustikin, jos tarve vaatii.
Tässä näkyy kuinka haarominen on alkanut latvan katkaisun jälkeen.
Taidan mieki sitten tehhä niin, et otan kukkia pois. Jospa sen Hömppikseltä saamani chilin annan kukkia rehottaa mutta ne muut...Lajikkeita on kuiteskin reilusti, niin voipi ihan rauhassa kokeilla sitä latvomistakin - jos nyt muuten saan ne säilytettyä hengissä
Päivää :) kaunis päivä onkin, ainaki tääl savonsyämmes ;) nonii, oiskos kenelläkään vipata mulle muutamaa Chililajiketta siemeninä? itseltä oliki menny itävyys siemenistä jostain syystä? Ois ainaki mukava saada habaneroja jos mahd. Tv. Ozzi :)
OzzMan, laita vaik hölönä listaa, mitä haluat/toivot, miul on jotain tuolla.Orange Habaneroa saattaa ihan pari siementä olla ainakin ja ehkä jotain muutakin melkein tulista
OzzMan, kiva nähdä sinuakin:)
Täällä itänyt
Aji Cristal
Aji Blanco Cristal
Aji Benito
Aji Argentina
Aji Amarillo
Lemon Drop
Poblano
Cascabel
Gumdrop
korealainen chili
CGN 22871
Turbo Pube
lisäksi pari viimevuotista kamppailee ripsiäisten kanssa, olisiko Lemon Drop ja Aji Cristal. Ne jo kukkivat ja satoakin tulisi, mutta kun myrkkysuihkeiden jälkeen ei voi niitä syödä...raakileita oli jo...sniff...
Minulla on itänyt Lemon Drop, Chalston ja fluorecent purple. Uusia tuttavuuksia paitsi lemon drop.
Pojalla on chilejä kasvamassa ja nyt olisi aika siirtää niitä isompiin purkkeihin mutta kun ostin Biolan mustaa multaa ja poika sanoi ettei siihen saa chilejä laittaa, mihin ne sitten purkitetaan. Kekkilän multaa en aio enää ostaa. Sanokaas nyt te viisaammat mitä multaa minun pitää poika laittaa ostamaan ?
Eikö se tavallinen puutarhamulta kävisi? Siihen minäkin nyt istutan, kun taimimulta loppui ensin kesken eikä sitä löytynyt kaupastakaan. Koulinnat teen nyt ihan puhtaasti puutarhamultaan, seuraaviin kylvöihin ajattelin sekoittaa joukkoon turvetta.
Eihän kenelläkään sattuisi olemaan Lemon Dropin, Poblanon ja/tai jonkun muunkin mielenkiintoisen lajikkeen siemeniä muutaman kappaleen verran lähetettäväksi asti? Vähän myöhä alkaa olla kyllä tälle keväälle uusien lajikkeiden kanssa, mutta ajattelin loppukesästä tai syksyllä investoida johonkin vähän tehokkaampaan lisävaloon ja jatkaa kasvattelua vielä sittenkin, kun parvekkeella alkavat ilmat käydä kylmiksi.
Jossakin neuvottiin että chilit tykkää jos on puutarhamultaa+hiekkaa+lecasorapalloja (tai vastaavaa). Ei saanut olla liian voimakasta multaa.
NalleK, mulla olis yksi ylimääräinen ''''Cherry Bomb'''' taimi. Laita hölö jos kiinnostaa. Kunhan ilimat lämpenee sen voisi lähettää.