Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Chilit kasvaa ihan hyvin jos ne istuttaa puhtaaseen turpeeseen. Itselläni on parivuotinen habanero, joka kasvaa turpeessa ja on todella iso. Habaneroilla juurikin juuret palaa herkästi liiallisesta lannoitepitoisuudesta.

Vai turpeessa, kiintoisaa. Millä lannoitat chilejäsi?

Nyt pojan kolme chiliä on alkanut pudotella lehtiään. Ovat vielä Kekkilän taimikasvatusmullassa. Johtuuko lehtien pudottelu liiasta kastelusta ? Tykkäävätkö chilit lämpimästä vai viileästä kasvupaikasta. Ovat nyt eteläikkunalla lämpöpatterin vieressä (patteri ei ole koko ajan auki).

Meinasin kirjoittaa, että kunnon multaan ja parin viikon päästä lannoitetta, mutta tuon TheBigX:n kirjoituksen jälkeen en kyllä uskallakaan kirjoittaa sitä Katso tarkasti ettei ole kirvoja tai muita öttiäsiä, nekin ovat mahdottomia chilin perään, varsinkin jos kasvatusalusta on päässyt kuivahtamaan jossain vaiheessa... Lämmintä ja valoisaa pitäisi olla, vaikka naapurin rouva on kyllä paprikaansa kasvattanut viileällä mökin ikkunalla, niin että siitäkään en nyt sitten osaa sanoa. Tuntuu, että kaikki käyoho

Varmista ettei ole kirvat hyökänneet. Chilit on hyviä kasvualustoja niille.

Olen kantapään kautta oppinut, että nestemäinen Substral-tyyppinen lannoite on varma kuolema. Pari tuntia lannoituksen jälkeen alkaa lehdet lerpattaa. Sen sijaan kanankakka on varsin turvallinen mutta ikävän hajuinen sisäkasvatuksessa. Nyt tänä keväänä kokeilin yhdelle habanerolle Plantagenin pitkävaikutteista raemuotoista lannoitetta ja siitähän se innostui. Kasvaa aivan hullun lailla ja runsaasti kukkia ja todella terveet, tummanvihreät ja isot lehdet. Ne ovat sellaisia monivärisiä rakeita. Varmaan Substralilta yms. löytyy vastaavia. Ihan ohjeen mukainen lannoitus toimii, eli niissä ei tarvitse laittaa pienempää määrää. Kasvu on tosin ehkä hieman turhankin voimakasta ohjeen mukaisilla määrillä.

Tarkoitatko että tuikkaat papananpätkän sinne mullan alle?

TheBigX, kiitos kun kerroit tuon asian. Olen ihmetellyt miksi chilit lerpottaa kastelun jälkeen, juuri tuolla kuvaamallasi tavalla (olen siis käyttänyt nestemäisiä lannoitteita). Laitoin viime viikolla kanankakkapuikon multaan ja kastelen vedellä ja kasvu on silminnähden kiihtynyt eivätkä lehdet enää lerpottele. Chilit voivat nyt todella hyvin.

Niin se kanankakkapuikkohan on kätevä ja lähes hajuton. Toimii hyvin. Itse olen käyttänyt sitä halpaa 40 L säkkitavaraa ihan turpeen pinnalle, mutta se tosiaan HAISEE.

Hei Hillasuo,

vaihdoitko chilit jo isompiin purkkeihin lannoitettuun turpeeseen tai turvemultaan? Pohjalle kevytsoraa.

Kumma, että tiputtelevat lehtiään - ethän ole lannoittanut jollain Substralilla?

Pärjäävät aika hyvin mullan lannoitteella.

Jos ei kyse ole liikakastelustakaan, niin sitten tarvii ottaa suurennuslasi käteen ja katsoa lehtien alapinnoilta, ettei ole öttiäisiä.

Täällä kohdassa Kasvatus hyvät ohjeet chileille: http://www.saunalahti.fi/thietavu/

Klikkaamalla kohtaa Forum pääsee lukemaan keskustelupalstoja, etenkin Neuvoja aloittelijoille on ollut mulle hyvä!

Mulla on yhä viimevuotisia chilejä hengissä, kukkivat jo tuossa kovasti.

Täällä pitäisi kohta alkaa istutella chilejä isompiin purnukoihin/ruukkuihin. Mutta kun tila loppuu kesken ja nyt pelottaa, että hienot taimeni kärsivät. Yritän epätoivoissani edes muutaman laittaa isompaan ja kokeilla mahduttaa niitä johonkin, ennen kasvariin siirtämistä. MUTTA, eihän ne taimet järin isoissa poteissa siellä taimistollakaan ole ostovaiheessa???? Nyt purkit on sellaisia neliön mallisin suht korkeita ruukkuja, siis ihan mielestäni reiluja taimikasvatukseen(ei jaksa lähteä mittaamaan)Isompia siis, kuin taimistolla myytävät tomaatintaimi-purkit....ymmärtiköhän kukaankieli ulkoa

Poika oli eilen vaihtanut pari chiliä isompaan purkkiin ja sanoi että juuret oli olleet yhdessä möykyssä. Oli sekottanut paria taimikasvatusmultaa keskenään ja siihen taimet tökännyt. Ötököitä ei ole yhdessäkään. Pitänee huomenna katsoa kauppareissulla jos K-kaupassa olis turvetta pienissä pusseissa. Tänään on lähistöllä kaupat josta multaa sais jo kiinni.

Muita taimia (kukkia) olen kastellut nestemäisellä lannoitteella mutta en muistaakseni pojan chilejä.
Pitäiskö niiden antaa kuivahtaa kunnolla ennen uutta kastelua, poika kastelee aika tiheään (innokas aloittelija) taimiaan. Multa on koko ajan märkä. Itse en ole koskaan chilejä kasvattanut ja toivoisin että pojan kokeilu onnistuisi ja hän saisi intoa ehkä muuhunkin taimikasvatukseen. (on jo innostanut kavereitaan samaan touhuun)

Jos poikasi tykkää kastella paljon ja multa on koko ajan märkää, niin kannattaisi sekottaa ennemmin hiekkaa kuin turvetta chilien kasvualustaan. Silloin ajoittainen "ylihoitaminen" ei niin haittaa.
Olen saanut sellaisen käsityksen, että muutenkin chilit tykkää hiekkaisesta kasvualustasta.

Niinhän nuo chilitietäjät sanovat, että hiekkapitoisella kukkamullallakin voisi pärjätä...ite sekotin viime kesänä turvemultaan hiekkaa, ja pohjalle vahva hiekkakerros kun kevytsora loppui kesken...Mutta esim. Fatalii suosittelee käsittääkseni lannoitettua turvetta. Tosin hän painii muutenkin ihan eri luokassa kuin me muut, on ammattilainen.

Mitä tahansa mutta ei mustaa multaa, periaatteessa. Ja juuret ei saa lillua vedessä, tulee juurilaho, siksi pohjalle kevytsoraa.

Chilintaimia ei saa koskaan päästää kuivumaan, aikuiset chilit käsittääkseni näyttää lehtien lerputuksella kun tarvivat vettä.

Olen itse tyyppiä ylikastelija, en ole yhtään chiliä saanut sillä tapettua.

Mitäs rotua nuo Hillasuon chilit muuten ovat?? Uskon, että chilinkasvatus tulee sujumaan hyvin, hetken voivat jurottaa kun on eroteltu ja uudestaan ruukutettu. Sitten pääsee poika testaamaan omakasvattamia chilejä loppukesästä / syksyllä! Hyvä reitti saada poika kiinnostumaan kasveista, nämä chilihommat ovat yleistäen sanottuna juuri miesten hommia, sitten katsotaan, kuka pystyy syömään tulisimman....

Suometar, kasvaahan ne sun jo omissa ruukuissaan kaikki? Ei kai siinä muuta, kuin että kasvu loppuu jos on ihan liian pieni tötsä. Sitten lähtee taas, kun saa isomman juuritilan. Omat ovat muovitötsissä kokoa 5 - 11 cm tän keväiset, siis tässä vaiheessa esim. maitopurkin pohjan kokoinen riittää noille mun kovasti, kun tötsien pohjissa on reiät niin katon sieltä, milloin juuret rupee lykkään sieltä esiin, sitten on aika vaihtaa.

Voisitko annesurfs laittaa kuvan ihan vertailun vuoksi, että tiedetään minkäkokoinen taimi tarvitsee kymmensenttisen ruukun. Ainakin minä olen muutaman hengissä olevanchilin kanssa aika pihalla.

Tällaisia chilejä pojan ikkunalta löytyy: Anaheim, Cherry Bomb, Peri Peri, Long Slim, Scotch Bonnet, Red Rocoto, Bolivian Rainbow, Caribbean Red Habanero. Joku muukin saattaa vielä olla.....
Hyvässä kasvuvauhdissa ovat suurin osa paitsi nuo muutamat lehtien tiputtelijat.

En osaa lisätä kuvia, en edes käyttää digikameraa! Anteeksi!

Jos pikkupotin kääntää nurinpäin ja hivuttaa kasvin multineen sieltä ulos, niin näkee, että jos se on ihan täynnä juuria, niin tarvii enemmän tilaa...siis sillain, että se on vaan valkoinen juurisumppu eikä oo yhtään irtomultaa...eli oikeestaan sen näkee vasta ruukkua vaihtaessa!

Mulla on nyt niissä 11 cm ruukuissa 10 - 15 cm korkeat taimet, joissa on 2 tai 3 oikeaa lehtiparia (sirkkalehtiä ei lasketa.) Eli pitäisi vissiin ruvata taas noille isoimmille katsomaan uutta ruukkua! Loppuu / loppui vain jo tila ikunalaudalla ja ESLien alla. Ja mulla kun ei ole kasvihuonetta, niin melki 2 kk pitäis vielä pärjätä sisällä!

Suoaittelen LÄMPIMÄSTI lukemaan tuolta antamastani linkistä osan Kasvatus, olen lukenut sitä kuin chilinkasvattajan Raamattua, yhä uudelleen! Se on helppotajuinen ja tosi toimiva opas. En uskalla tähän kopsata mitään siitä ettei copyright tule ja pure.

Vautsi Hillasuo, tuossahan on jo tosi hyvä valikoima vaikka mitä sortteja!! Luulin, että vain jotain yhtä chiliä tyyliin kaupan chilistä.

Ite suosittelisin aloittelijalle jotain pomminvarmaa, anteeksiantavaa chiliä kuten Aji Cristal ja Lemon Drop. Aloitin niillä, enkä ole saanut edes tapettua niitä!! Mutta tuossa on tosiaan jo hieno valikoima vaikka mitä. Hän aloitti heti täysillä!

Itselläni on kasvamassa 2 chilin tainta. Ostaessani siemenet, ne ovat sen mukaan chili numex twilight.

Taimet ovat nyt reilu 5cm korkeita ja kolmannet kasvulehdet tulossa.

Onko kellään kokemusta kyseisestä chilistä. Onko hedelmät syötäviä, ym.????

Tulisia ovat, lajikekuvausta mm. täällä.
Kaikki chilit on syötäviä, koristechilitkin.