Daalia, Dahlia, Osa 2 (alkaen 20.8.2024 ->)

Nähdään :sweat_smile:

1 tykkäys

Täälä ollaan jo :rofl:

2 tykkäystä

Sain nyt hommattia siemeniä ja laitoin itämään. Saa nähdä miten onnistuu? Joku anto täällä vinkin.

1 tykkäys

Minä kans ekaa kertaa siemenestä kasvatan.Nopiaa itivät,sais nähä ehtiväkkö kukkia :thinking:

1 tykkäys

Mä oon kasvattanut kerran siemenistä ja hyvin kerkisivät kukkimaan. Taitaa olla elokuulta mulla niistä kuva, ihanat eriväriset, -kokoiset ja -malliset daaliat. Oli siis sekoitus.
Se oli mun ajalta ennen penttiä, varmaan 1990-luvun puolella.

2 tykkäystä

Daaliat on ihania! Tähän saakka olen aina kasvatellut juurakoista, mut nyt eka kertaa myös siemenistä. Ihana jännätä millaisia tulee! :cherry_blossom:

Hyvin ehtii kukkia. Punaisissa on punaiset varret jo taimivaiheessa.

Nimimerkillä n. 130 siemenestä aloitettua daalia tulossa. Riittääköhän?

2 tykkäystä

Varmuuden vuoksi voisi vähän kylvää lisää…

2 tykkäystä

Minä kylvin tänävuonna Figaro mix, nimellä myytyjä siemeniä. Mietin että pitäisikö niitä latvoa ollenkaan, kun ovat pysyneet matalina ja haaroittuneet itsekseen. Aiempina vuosina olen latvonut siemenkylvöt ja juurruttanut latvoista uusia taimia.

5 tykkäystä

No,huh,koska oot jo kylyvänny ku ovat nuin isot???

En valitettavasti ole pitänyt kirjaa tämän vuoden kylvöistä, mutta suurimmat on ehkä kylvetty jo tammikuussa. Helmikuussa idätin daalian siemeniä märän talouspaperin päällä pakastusrasiassa.

2 tykkäystä

Mä laitoin tänään loput dahlian talvetetuista juurakoista ruukun multiin. Mulla oli jo ennestään 2 isoa ruukkua laitettuna, ja näistä olis tullut myös kaksi isoa. Liikaa mulle, syksyllä ei olis mihinkään mahtunut sellanen määrä talvetettavaksi.

Mut hätä keinot keksii. Oon jo parin vuoden ajan pyörinyt paikallisen Ekoidea-yhdistyksen porukoissa. Kasvattanut kevään taimimyyntiin kukkia ja väkerrellyt arpajaisvoitoiksi siemenpusseja, sellasta pikku hiljaa hivuttautumista . Viime keväänä tarjosin valkosen mansikan rönsytaimia yhdistyksen jäsenille muttei kukaan innostunut. Dahliaa en oo vielä ennen heille tarjonnut joten eilen illalla laitoin ryhmään viestin että nyt olis parille henkilölle sitä tarjolla. Ja alta aikayksikön tuli 3 halukasta :+1:. Ehkä olis tullut enemmänkin mutta stoppasin siihen et saan kaikille annettua tarpeeksi ison juurakon.

Tänään juurakot lähti jo uusiin koteihin :ok_hand:
Nyt on dahlia-kortti käytetty sen yhdistyksen porukoille, pitää jatkossa taas keksiä joku uusi taho :smile:

3 tykkäystä

Kolme daaliaa on kasvamassa siemenestä. Saapa nähdä miten onnistuu kukinta.

2 tykkäystä

Tällaisen daalian sain lahjaksi viime kesänä. Istutin juurakon tosi syvään noin 10l ruukkuun, hyvään multaan. Syksyllä nostin kasvin sellaisenaan valoisalle kuistille talvehtimaan. Nyt ollaan tässä vaiheessa:

Ilmeisesti kastelua voi jo aloitella. Entä latvomimen? Onko kukaan saanut uusia alkuja juurruttamalla mullassa tai vesilasissa? Jostain luin, että tällaistakin voi kokeilla.
Muuten, nyt kun katson tuota paketin kuvaa ja valmista kukkaa, niin eihän ne näytä yhtään samalta! :joy:

3 tykkäystä

On jo iso !
Minä ekaa kertaa kasvatan siemenestä,yllätys,kirvat on ilimestyneet niihin :grimacing::grimacing::grimacing::grimacing:

1 tykkäys

Meinaatko Henni kasvattaa sen tossa ruukussa ja vanhoissa mullissa? Jos et niin nyt on jo kiire nostamaan juurakko ylös, on niin kovassa kasvussa jo.

En oo itse ikinä latvonut daalioita, behän haarottuu ja tuuheutuu itekseen. Itse asiassa kun nyt mietin niin oon kovasti jopa varonut katkasemasta vartta.

1 tykkäys

Minä nyppäsen latvuksen poikki kolmannen lehtiparin jälkeen. Latvus voi laittaa juurtumaan multaan, jotkut alkavat kasvamaan ja jotkut eivät. Multaan on mentävä pätkä vartta ja se osa josta lehtipari kasvaa, eli nappasee lehdet pois ja se osa joka varteen jää menee multaan. Pinnalle jää uusi lehtipari ja se lyhyt latvus. Multa pidetään kosteana, ei märkänä. Jos on juurrutusainetta, sitä voi käyttää.
Sorry sekava selitys…

Nappaan ne poikki jotta saan kasviin kasvatettua tupla varren = tupla määrä kukkia.
Kun ne nyt nappasee poikki, ne ehtii kasvaa ja tukevoitua ennen ulos istuttamista.
Esikasvatus nopeuttaa kukintaa ja minä haluan mahdollisimman aikasin kukkia ja kukintaa pitkälle syksyyn.

Kuvassa uusia alkuja lehtihangoista ja niistä kasvaa tukevat ja kukkivat varret.
Nappasin nämä poikki noin kaksi viikkoa sitten.
Nämä daaliat näyttävän olevan iskussa kun näyttää tulevan 3-4 uutta vartta :+1: (kuvassa nuolet).

3 tykkäystä

Kiitos Chali! Kyllä mä käyn sen nyt latvomassa, en halua että se on pitkä hujoppi.

Ja Nuu, ajattelin kyllä sen ihan samoissa mullissa ja samassa ruukussa pitää. Vai pitääkö vaihtaa? Multa vaikuttaa olevan ihan ravinteikasta edelleen.

Lannoitat vaan että jaksaa kukkia.

1 tykkäys

Minä heitin esikasvatetut daaliat jo ulkoilemaan. Yön kylmin ollut 1°C, hyvin ovat pärjänneet. Liian aikaisin kyllä laitoin kasvamaan kun ei ole isompia purkkeja enää mihin laittaa, ja juuret menee ihan solmuun tuolla :confused: