Daalia, Dahlia, Osa 2 (alkaen 20.8.2024 ->)

Fidan kirpparilla oli 5€/ pussi hyviä daalian juurakoita, ei mitään tietoa väreistä. Pitäisköhän kuitenkin hankkia?

Pitäisi, ehdottomasti :grin::+1:t2:

Joulukuun lopussa tilasin Farmer Gracy:sta daaliajuurakoita tälle keväälle.
Paketti saapui tiistaina ja tänään avasin ja tarkistin juurakot.
Juurakot on silmään tosi hyvännäköisiä ja kovia. Annoin vähän kosteutta niille.
Avasin pussit ja tarkistin silmät ja oli jo joissakin kasvunalkua :roll_eyes: eli elämää on. Käänsin juurakot oikein päin että jos alkavat nyt ryminällä kasvaa ei tule siimasotkua. Yritän vitkutella viikon tai kaksi ja sitten laitan esikasvatukseen.
Saavat nyt olla porrashuoneen viileimmässä nurkassa, toivottavasti vähän hillitsee kasvuunlähtöä.

3 tykkäystä

Chali, etkö sä talveta edellisen vuoden juurakoita ? Mä en pystyis heittämään pois. Osittain siks en mistään mitään ihanuuksia tilaa, enkä myös kasvata siemenistä vaikka tiiän että siemensekoituksesta saa aivan upeita kukkia. En raaskis syksyllä niitä hylätä, ja koska ei vaan oo tilaa talvetella niin ei sit myös voi kasvatella kuin sitä yhtä jo olevaa.

Mulla eteisen kaapin päällä talvetetut daalianjuurakot pukkaa uutta kasvua. En millään viittis vielä helmikuussa alkaa niitä ruukuttamaan. Kauheesti vie tilaa sellanen iso ruukku ja nää juurakot tarttee todennäkösesti 3 ruukkua. Yritän olla aattelematta koko asiaa, en kattele ylös kun liikun siellä.

Kyllä yritän talvettaa viimevuoden juurakoita mutta ei ne kaikki talvehdi, osa on mennyttä. Ne on nyt mieheni viileässä autotallissa ja hän kun käy siellä silloin tällöin niin antaa niille tilkan vettä. Laatikoita on 3-4, juurakoita täynnä.
Tilaan myös uusia tuttavuuksia ja sillä tavoin varmistan että kesällä on isoja kauniita kukkia.

Viime syksynä kun kaivoin juurakoita paljuista, osa oli hyvät ja meni säilöön.
Osa oli siinä ja siinä, pehmenneet ja oli paljon matosia. Nämä meni komppariin.
Jos on yksi “mätämuna” laatikossa, muut juurakot voi sitten olla mennyttä.

Nuu: ei sinun tarvitse juurakoita isoihin ruukkuihin vielä esi-istuttaa. Riittää että muovipussiin laittaa niin paljon multaa että juurilla on näin aluksi alustaa mihin kasvaa. Se miten haluaa jakaa juurakot on jokaisen oma juttu.
Niinhän minä teen, esikasvatus on joko muovipusseissa tai suippomallisessa tomaattiruukussa. Ei niihin mene paljon multaa, juurakot saavat olla ahtaassa tilassa, eikä tällä tavoin tarvitse niin paljon pöytätilaa.
Minulla saavat olla porrashuoneessa jossa viileämpää ja sinne viritän jotain kasvivaloja. Säännöllisesti lannoitettua vettä.
Ruukuista tai muovipusseista ne on helppo istuttaa ulos sitten kun sen aika on.
Näin olen tehnyt jo monet monet vuodet, ja onnistuu hyvin.

No vautsi, enpä oo tullut aatelleeksi. Mulla ne juurakot on niin isot ettei mahtuis kuin isoon ruukkuun, mut toi muovipussijuttuhan on hyvä. Tosin ei menis yhteen pussiin, ja sit pussitkin täytyy jossain säilyttää :thinking: Ehkä jos muutaman pienen irtomukulan noukkisin laatikosta ja kokeilisin nyt alkuun ainakin niillä. Jep, kiitos vinkistä :+1:

Ruukutin pari viikkoa sitten pahasti kuivahtaneita daalian juuripökäleitä. Pelkään pahoin, että tein sen liian myöhään.

Jos nämä nyt olisivat selvinneet elossa, miten nopeasti ne lähtisivät kasvuun? Mietin tässä, pitääkö jo luopua toivosta, ja kylvänkö vaan noihin ruukkuihin jotain muuta?

En tiiä kauanko kannattaa oottaa ja katsoa. Jos mulla on joskus sellasia ihan rutikuivia käkkyräjuurimukuloita niin heitän pois. Mut näkemättä ja koskematta en pysty sanomaan että olisko niistä sun juurista eläjäksi.

Kiitos kummiskin muistutuksesta et niille talvetetuille mukuloille tarttee tehdä kyllä jo jotain. Olin vielä antanut olla mut nyt nostin laatikot esille ja hain multaa sulamaan. En mitenkään olis halunnut vielä ryhtyä niiden kanssa puuhaamaan, liian aikaista. Mut kun versoja työntävät, ja aika pitkiäkin jo, niin pakko on.

Löysin tällaisen kuvan netistä joskus muinoin ja tämän mukaan olen jakanut juurakon.

Daaliajuurakon anatomia :grin:

Jos istuttaa vain sen pötikän (body) multaan ilman niskaa (neck) ja kruunua (crown), silloin ei ole kasvupistettä eli silmää. Silmistä (ovat kruunussa) lähtee daalian varret kasvamaan.

Eri lajikkeissa on erikokoiset niskat ja kruunut, lyhyempiä ja pidempiä. Kasvupiste voi olla myös jäljelle jääneessä ”tapissa”, viimevuoden varren alaosassa.

Annan yleensä noin 2-4 viikkoa aikaa daalian juurtumiseen ja jos ei ala näkymään mitään, kaivan vähän multaa pois ja jos huomaan kasvua, annan mahdollisuuden. Jos ei näy mitään kasvua, joutaa komppariin.
Kasvupaikan lämpötilalla on myös merkitys, viileämmässä vie enemmän aikaa.

3 tykkäystä

Kiitos Chali! Ne mun ruppanat oli kyllä ihan surkeita, kaverilta sain ja unohdin ne paperipussiin kellariin. Olisi aiemmin pitänyt muistaa ne. Tuskin lähtevät kasvuun, mutta odotellaan nyt vielä.

Kylvin 28.2. siemenkirjeestä saadut puolikerrotun keltaisen tummalehtisen daalian siemenet ( kiitos Genesee). 4 siementä kylvin omiin pikkupotteihinsa ja 2 tainta sain aikaiseksi. Nyt kuukausi kylvöstä vaihdoin taimille vähän isommat ruukut.

Vanhoista juurakoista sisällä esikasvavat daaliat on kasvattaneet varsia niin hirveesti et oon jo parina päivänä niiden ruukut siirtänyt ulos partsille harsojen alle muutamaksi tunniksi päivällä lämpösimpään aikaan. Varret väkisinkin sisällä lämpimässä kasvaa liian hentoisina ja pitkinä.

1 tykkäys

Tässä minun siemenkasvatit tällä hetkellä.

6 tykkäystä

Minä kylvin tänävuonnakin viimevuodeksi ostamiani Figaro Mixin siemeniä. Nämä on laitettu itämään 16.2. ja nyt huomasin että yhden latvassa on nuppu.

Viimevuotisten juurakot on autotallissa paperipusseissa ja ne pitää varmaan istuttaa piakkoin.

7 tykkäystä