Daalia, Dahlia

Minusta kyllä tuli viime kesän perusteella täysin daaliafani. Ne ovat näyttäviä kukkijoita eivätkä erityisen nirppanokkiakaan. Jokusen kirvan yllätin luvattomissa puuhissa, mutta saivat pian myrkkyä nokkaansa. Odottelen jo innolla ilmojen lämpiävän. Minullakin tuo tilanpuute vaivaa siinä määrin, että laitan juurakot suoraan maahan ja sitten vaikkapa harsoa päälle, jos kylmä alkaa vaivaamaan.

Etanatkohan söivät toissakesänä daaliat. Tamä ainoa kuva kun muissa oli niin paljon noita reikiä.

Daalia asiaa aloittelijaltakin. Ostin pari pussia daalioita Lidlistä, onko kellään niistä kokemuksia? Sitten on pari lord nelsonin pussia odottamassa maahan pääsyä. Yhden juurakon olin jo kaivanut maahan kun naapuri onneksi neuvoi, ettei vielä kannata ehkä laittaa maahan. Kuinka arkoja nämä daaliat mahtaa olla tuulelle? Olen laittamassa muuten suojaisaan ja aurinkoiseen paikkaan, mutta kukkapenkin takana on ilmalämpöpumppu ja sieltä tulee aika tuuli kesällä jos ilmastointi on päällä. Viime kesänä pidin siinä edessä amppelissa miljoonakelloa ja hyvin kukki vaikka amppeli heilui ilmastointituulessa. Ajattelin nyt laittaa daaliat em. paikkaan, jos eivät vaan ole kovin tuulenarkoja.

Daaliat ovat sikäli arkoja tuulelle, että kookkaaksi kasvavat kasvit ovat kuitenkin sellaisia mehevä vartisia ja saattavat helposti katketa tai repeytyä liian tuulisessa paikassa. Minulla oli tällainen onneton paikka yhdessä kohtaa kukkapenkissäni ja upea daaliani repeytyi parikin kertaa kovan tuulen sattuessa kohdalle. Nyt sitten opiksi ottaneena laitoin samaan kohtaan tulppaaneja ja samettikukkia sitten myöhemmin.

Nostelin tänään juurakot ja sipulit talvisäilöstään ylös. Osa oli kuivettunut hengettömäksi, mutta daaliat olivat säilyneet todella hyvin. Osa juurakoista ovat valtavan kokoisia, joten kannattaa varmaan yrittää jakaa niitä hieman. Moga oli se, että en laittanut juurakoihin tarpeeksi tarkkoja nimiä ja nyt täytyy sitten laittaa ne luotolla kasvamaan ja lopputulos on sitten yllätys.

Mistähän johtuu dahlian lehtien käpristyminen, onkohan kuivuudesta vai liiallisestä märkyydestä johtuvaa. Ötököitä niistä ei löytynyt ?

Kuule juuri samaa tänään ihmettelin ja minä löysin kirvoja. Suihkuttelin daaliat puhtaiksi nopeasti.

Luulin ensin että olivat saaneet liikaa aurinkoa kasvihuoneessa, ja täytyy myöntää että multakin oli päässyt kuivahtamaan.

Jaahas, no sitten täytyy alkaa kirvan metsästykseen uudelleen taskulampun kans.... jospa ne jostain lehden mutkasta pölähtäis esille.

Tulipa mieleen tästä daalia-palstasta: Onko enää kellään sellaisia vanhan ajan isoja, suurikukkaisia daalioita, sanottiin siihen maailman aikaan joriineiksi. En ole missään nähnyt.

Meillä on sellainen perintöjoriini tavallaan säilytyksessä, ettei kanta vaan pääsisi häviämään. En kyllä itse ihan hirveästi niistä keltaisista - lähes potkupallon kokoisista kukista - tykkää. :)

Kaivoin viime kesäisen kuvankin siitä ikivanhasta joriinista. Kukat ovat niin painavia, että ne täytyy jokainen erikseen tukea - muuten nyrjähtävät varret poikki.

Mielettömän upee. Rankka vastuu Raakilla ettei vain joriini pääse kuolemaan.

Ei se ole ainoa, vaan sitä on pyritty jakamaan useammalle, koska haaveri voi sattua kenelle tahansa. Silloin on hyvä, että sitä on useammalla - harvoin kaikilla sattuu huono tuuri samaan aikaan. ;)

Ensimmäinen daalian siementaimi alkaa kukkia (Unwin''s Dwarf). Hiukan heikkolaatuinen kuva mutta kaunis herkkä väri.

Ikivanhan joriiniksi samotun suurikukkaisen juurakoita sain viimekeväänä. Onkohan tämä oikeasti vanhaa kantaa, näyttää niin muodikkaalta?

Ovat todella vanhan mummelin peruja, tummanpunaisen kukka näyttää lähes mustalta ja siihen ihastuin edellisenä keväänä, tässä kirkaspunakukkainen, kolmas on vaaleanpunainen . Talvettaminen onnistui ja nyt keräävät voimia ruukuissa, kaikki lukemani vinkit olen koettanut huomioida kasvatuksessa. Harmi kun on tullut näitäkin niin vähän kuvattua, kuvankäsittelyllä pitäisi kääntää...

Aatamin ja Temskukan ämpäri- ja ruukkusysteemit tuntuvat nokkelilta ratkaisuilta daaliankasvatuksessa. Kasvatan  itse tänä kesänä ekaa kertaa daalioita. Ostin juurakoita, joista pitäisi kasvaa pakkauksen tietojen mukaan 80 - 100 cm korkuisia kasveja. Kuinkahan suuren ruukun tällainen daalia tarvitsisi?

Minua kiinnostaisi tuon istutusruukun koon lisäksi juurakon istutussyvyys. Onko sellainen 10cm sopiva? Ensimmäistä kertaa aloittelen puutarhamessuilta ilmaiseksi saamallani Thomas Edisonilla. Sinänsä kiva tuo ilmaislahja, sillä muuten tuskin olisin aloittelijana vielä daalioita kokeillutkaan.

minä jatkoin tuota daalioiden ämpärikasvatusta niin että syksyllä laitoin toisiin ämpäreihin kevät kukkien mukulat ja ne ämpärin reikiin,nyt minulla kukkii tulppanit ja narsissit niin sievässä järjestyksessä.daalia ämpärit nostan vielä yöksi sisälle mutta päivät ne viettävät ulkona.sitten vielä kolmansiin ämpäreihin aion kasvattaa koristekaalit myöhäissyksyä varten.tämä on ensimmäinen kevät kun kokeilen tätä,mutta toistaiseksi kukat näyttävät viihtyvän ja sehän on tärkeintä

Nuo pakkauksen antamat tiedot kasvin koosta ja jopa kukan väristä ovat viitteellisiä(kokemusta viime kesältä). Omani, jotka kasvavat suuressa valoisassa kukkapenkissä ylittivät rajusti annetut koot. Sellaisen japanin daalian koko oli ilmoitettu olevan juuri se 80-100 ja siinä oli yksistään ranteen vahvuinen varsi ja niin valtava juurakko, että siihen ei olisi mikään ruukku riittänyt. Toki kasvit ovat niin fiksuja, että osaavat säännöstellä sen kokonsa alustaansa sopivaksi. Neuvoisin laittamaan noille kookkaammille daalioille niin ison purkin, kun mahdollista, niin kukintakin on komeaa. Sekä vahvat lannoitteet! Kuulemma daalian kukinta paranee entisestään, kun niitä kukkia ottaa kesällä maljakkoon.

Mulla on iso dahlian juurakko, jonka just jaoin ja annoin osan taimenvaihtopäivillä Päivänhatulle vaihtarina. Kukka on samanvärinen kuin valtsulla, mutta enemmän saman näköinen kun raakin joriinisilmän isku. Jotakin vanhaa kantaa mullakin, mummini on juurakoita jakanut isälleni ja isäni taas tuonut minulle. Korkeutta sille kertyy toista metriä ja tosi isot kukat tekee, mutta on kyllä tosi hallanarkakin. Kahtena syksynä eka pakkasyö on yllättänyt ja siihen on loppunut sen kesän kasvattelut. Talvehtinut on tosi hyvin.

Mulla ja isälläni nuo "perinnedaaliat" kasvavat "muovisaaveissa/rautapadoissa", mutta me ei kyllä kaiveta niitä maahan. Iskäni juuri sanoi, että paremmin kasvaa kun ei kaiva maahan, koska pysyy juurakko lämpimämpänä ja daalia kukkii paremmin. Syksyllä kun pakkanen puraisee ja daalia "kuolee", olen leikannut varret reilun 10cm mittaisiksi ja jättänyt juurakon autotalliin kuivumaan. Ylimääräisen mullan olen ravistellut pois. Seuraavaksi olen laittanut kuivuneen juurakon ylösalaisin siihen samaan saaviin missä se kesän kasvaa ja talviteloille viileään ja pimeään.

Pitäiskin tänään laittaa uutta multaa juurakon ympärille, on jo 10cm alut kasvaneet, käy muuten köpelöstisilmän isku. Viime vuonna mulla kuoli ekat alut kun kesti se mullan laitto, mutta kasvatti se uudet heti perään ja hyvin ja upeasti kukki!