Ostin tänään kaupasta daalian mukuloita. Ohjeessa on aika laveasti istutusaika 2-5. Koska voisi laittaa ruukkuun esikasvatukseen sisälle? Samanlaiset merkinnät oli gladiolukseilla, mutta samat istutusohjeet kai sopii niillekin.
Minä istutin daalian mukulat mökille viileälle puolelle ruukkuun viime lauantaina kun olivat alkaneet jo itää. Kaupassa sanoivat että oikea aika olisi joskus huhtikuussa mutta katsoin paremmaksi istuttaa nyt kuin säilyttää itävänä lämpimässä.
Kyllähän se aikaistaa kukintaa kun saa ne maahan ajoissa. Olin viime kasänä ahne ja ostin poistomyynnistä kympillä kassillisen daalian juurakoita joskus kesäkuun loppu puolella. Kukinta alkoi elokuulta. Onneksi oli pitkä syksy, että saatiin nauttia kukkaloistosta. Näin vähemmän kokeneena kasvattajana tein sellaisen havainnon, että pussissa olevat istutusvälit (50cm) ovat aivan liian tiheässä. Minulla on hyvä ravinteinen ja aurinkoinen kasvupaikka, joten daalioistani kehittyi oikein jättiläisiä. Joidenkin varret olivat sellaista ranteen luokkaa. Tänä kesänä laitan sovinnolla kasvuväliksi ainakin sen 80cm.
Ostin tänään ensimmäisen Dahliani. Kauanko juurakkoa on hyvä liottaa ennen ruukkuun istuttamista. Juurakko on napakka mutta tietysti kuiva. Itualkuja ei näy.
Entä tuo irronnut mukulan osa ? Lähteekö se kasvamaan?
En ole koskaan liottanut yhtäkään dahlian mukulaani, mutta aika kosteassa olen pitänyt. Ei kai siitä haittaakaan ole, jos jonkun tunnin vedessä uittaa. Muista vain pitää sitten multa kosteana, ennenkuin istutat ne ulos.
Ai niin tuo yksi pompula. Laita sinne multaan vaan, saattaapi olla, että lähtee, tai sitten ei. Eihän tuo ota jos ei annakaan.
No, ne on nyt muutamia tunteja lionneet. Olen ollut sellaisessa luulossa että kaikki sipulit ja juurakot kannattaa liottaa ennen istutusta, niin olen kyllä tehnytkin. Onkohan sitten edesauttanut vai ei ?
Hei, olikos tämä dahlia sama kuin anoppivainaan kasvattamat "jorriinit" ? Muistan että joriinipuskat oli komiat ja anoppi kuivatti mahtavat juurakot syksyllä saunan lauteilla ja säilytti kellarissa.
Eipä liottamisesta takuulla haittaakaan ole, mutta kuten sanottu, itse en ole niitä pahemmin liotellut, mutta kosteana pidän kyllä.
Joriini on tosiaan sama kuin dahlia. Minulla dahliat ovat vielä vintillä, taidan ensi tai seuraavalla viikolla kaivaa ne esiin ja aloittaa esikasvatuksen, Hirveän aikaisin ei kannata alkaa, koska taimista tulee helposti honteloita ja katkeilevia.
Daaliat (ja gladiolukset) pääsivät tänään purkkeihin. Istuttelin pihassa auringon paistaessa ja saivat jo viettää puoli päivää auringossa. Kimalaiset pörisivät ympärillä.
Minä laitoin daaliat eilen ämpäreihin ,saavat olla niissä niin kauan, kunnes ne voi laittaa maahan. Oli paljon pieniä alkuja. Meillä lenteli sitruunaperhonen
Ostin daalian juurakon, kaupassa oli yksi ainoa..Edelliset kuolivat, kun unohdin ottaa maasta pois, nyt täytyy huolehtia paremmin tuosta ainokaisesta
Täällä lentelee kohta lumihiutaleita, hrrr...
Isäntä luuli minun seonneen lopullisesti, kun näki minut eilen poraamassa uusiin ämpäreihin reikiä.. Heh . Ja oli kyllä lopullisesti sitä mieltä, että näin on käynyt, vaikka miten yritin selitellä, että mistä se johtuu.. Eli.. Päätin/päätän sitten kokeilla, että toimiiko tuo Aatamin ohje (vanhalta puolelta) ja nyt minulla on jo 3:ssa ämpärissä daalioita kasvamassa.. Ohje löytyy täältä > (toivotaan, että linkitys onnistui)
http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/jasentili.asp
Mutta jos linkki ei pelaa, niin kopsasin ohjeen tännekin näytille: (Sopiihan se Aatami?)
Aatami (53 kpl) perjantai, 20. syyskuuta 2002 - klo 14. 10 (yli 4 vuotta sitten)
Minun Daaliani kasvavat reiällisissä muoviämpäreissä. Siis myös nyt maassa ollessaan.
Syksyllä nostan ämpärit ylös daaliat mukanaan, leikkaan varret, vähennän pintamultaa ja siirrän ämpäreineen päivineen viileään talvehtimispaikkaan. Siellä multa kuivuu nopeasti, ja mukulat säilyvät talvilevossa ihan niinkuin aidosti luonnossa ollessaan. Ämpäreiden tilalle maahan jääviin reikiin laitan korvausämpärit, jotta reiät säilyvät. Nämä ämpärit täytän syksyn lehdillä, jotka suojaavat pakkaselta ämpäreiden väleissä keväällä kukkivia narsisseja.
Keväällä sitten huhtikuulla alan kastella daaliaämpäreitä, lisään lannoitetta ja multaa sekä nostan valoon. Versomaan lähteneet daaliat ämpäreineen siirrän sitten kasvupaikalleen talviämpäreiden tilalle kesäkuun alussa hallariskin mentyä ohi.
Tämmöisestä ämpäripelistä on sekin etu, että kasvupaikalla olevat kevätkukkijat, narsissit ja krookukset eivät häiriinny maan kaivelusta.
Minulla on Aapelin syysteemi mutta kukkaruukuilla. Käytän isoja, mustia, muovisia kukkaruukkuja. Niissä on valmiiksi rei´itykset. Kesällä laitan ne joko isompiin ruukkuihin tai laatikoihin, joiden pohjalle on ensin laitettu hevonvoimalla ja tuhkalla lannoitettua multaa pohjalle sopiva kerros. daaliat saavat evästä ruukunreikien läpi kasvattamillaan juurilla. Sitten asettelen ja tälläilen daalipurkit ja lopuksi täytän välipaikat mullalla ja muilla ruukuilla. Syksyllä sitten tuleentumisen jälkeen katkon varret ja vien mahdollisimman kuivana purkit talvetushuoneeseen. Mutta minä aloitan kastelun jo maaliskuulla. Nyt daalioissani on jo selvät alut ja vein ne kasvihuoneeseen jossa ne ovat lämpötuulettimen turvassa.
Eikun Aatamin systeemi.
Temskukan ohje tuntuu miltei vielä paremmalta, kuin tuo ämpäritekniikka. Saatan jopa kokeilla tuotakin systeemiä, jos idean saa lainata..
Miten paljon muuten kannattaa "hajoittaa" sitä juurakkoa, vai onko suositeltavaa, että antaa kasvaa niin isoksi, kuin vain kasvaa?
Ensimmäistä kertaa innostuin minäkin ostamaan noita dahlioita. Nyt vaan ihmettelen, että milloin ne uskaltaisi sinne maahan laittaa?
Niinkuin tuossa punaherukan viestissä selviää, sitten kun hallanvaara on ohi. Joskus kesäkuulla.
Sisällä niitä kannattaa esikasvattaa kukkapurkeissa jotta kukkivat sitten nopeammin, se kasvuun lähtö saattaa varsinkin uusilla juurakoilla vähän kestää.
Olen joskus laittanut daaliat maahan jo toukokuussa, yöksi on helppo laittaa pahvilaatikko päälle, jos sattuu kylmiä öitä.
Luulen, että koitan tehdä kuten satues. Olen ylimaallisen laiska esikasvattamaan mitään. Ja tosiaan, jos pakkasta öiklsi vielä lupaavat, niin suoja päälle.