Yleensä lannoitteista annetaan NPK-luku eli typpi-fosfori-kalium-suhde. Eli helpoin tapa lie lisätä jotain sopivaa lannoitetta, käytin itse hevosenlantaa (3-1-3) ja Rodoravinnetta (7-10-11) - sopivat paremmin tarkoitukseen kuin kanankakka (7-4-4).
Kalium-myrkytyksen oireet ovat samat kuin puutoksenkin, eli kannattanee käyttää varovasti ja vähitellen kokeillen.
Tää on kerennyt haarautumaan jo kolmeksi
Montako lajiketta ihmiset kasvatatte? Mulla on tänä vuonna 7:
Vuurvogel
Park record
Smokey
Bisty
Uncle Hankey
Honka Surprise
Jeanne D’'Arc
Ennen ollut myös white star, duet, rocco, kalinka II ja pari kääpiödaaliaa mutta ovat kuolleet vuosien varrella (duetia edelleen ikävä).
Entä kierrättekö näitä Etelä-Suomen taimivaihtoja tänä keväänä, voisi jakaa taimia? (Foorumilla ) Tosin nyt olisi tarjolla lähinnä smokey+bisty noista.
Dabblerille vielä mutua sen valkoisen kaktuksen daaliakavereista:
Tuo kukinnon muoto on aika dramaattinen, toisaalta valkoinen väri ei. En esim. laittaisi keltaista kaveriksi (epämääräinen vaikutelma koska värit sulautuvat yhteen), enkä värillistä kaktusta koska sitten valkoinen ei enää nouse esiin. Kaksiväriset daaliat voivat olla vähän siinä ja siinä, valkoisen kanssa puna/valkoinen tai liila/valkoinen ei ehkä muodosta loogista kokonaisuutta.
Joku tummanpunainen ihan tavallinen koristedaalia voisi olla hyvä valinta kaveriksi, tavallaan tarjoaisi mukavan taustan tuolle valkoiselle. Tummanpunainen kaktus voisi myös sopia, mutta tuo yhdistelmä hyppää silmille puutarhassa.
Haalea oranssi tai liila voisi sopia, esim. Peaches and Cream on sellainen lajike jota on viime vuosina nähnyt myynnissä ja muistelen että väri tuossa voisi olla sopivan pehmeä.
Oma suosikki olisi varmaankin tummanpunainen kaveri, kun tykkään voimakkaista kontrasteista (eikä haittaa että juuri daaliat vievät huomion puutarhassa ).
Siis vaihtotapahtumien ketjuja on foorumilla Puutarha - Vapaa sana - Puutarhamatkailu
juurtuneina yllättäin Akitoa 4 kpl… :O)
Mä löysin yhden pussin daalian mukuloita 3 kpl. Onko jo liian myöhäistä laittaa ne multaan? Ehtiikö niistä mitää tulla?
Kaupanpäällisdaaliat laitoin multaan viimevuonna vielä myöhemmin, hyvin ehtivät kukkimaan.
No hyvä juttu. Laitan ne sitten pikimmiten multaan. Nämäkin olivat jotain kaupanpäällisdaalioita, joita sain Seinäjoen messuilta.
Ruukutin lauantaina 20 kesädaalian tainta. Tykkään kasvattaa niitä, kun ovat heti itämisen jälkeen jo tanakoita eivätkä mitään hengettömiä honteloita. Näihin on tyytyminen siksikin, ettei ole talvetuspaikkaa.
Vähän kyllä nyt jännittää. Viime talven -37 asteen paukkupakkasilla kellarissa meni lämmöt miinuksen puolelle. Tuho juurakoissa oli melkoinen, tosin se ei kauheasti harmita, koska niistä alko muutenkin olla jo ylitarjontaa. Saas nyt nähä kuinka niitten käy joiden oletan olevan vielä hengissä. Viime keväänä pistin juurakot ensimmäisen kerran ilman esikasvatusta maahan ja harsojen alle. Kukinta ei viivästyny oleellisesti. Nyt ovat olleet jo viikon maassa harsojen alla, ja nyt vaan odotetaan alkaako sieltä nousta mitään…
Tämmönen vielä tarttui mukaan kaupunkireissulta:D! -70%, eipä jäänyt hintaa kun 1.20 euroo!
Laitoin omat esikasvatetut daaliani maahan ruohokatteen alle. Aiempina vuosina ovat tykänneet katteesta.
Uskoin miehelle vastuullisen tehtävän -nostaa kukat parvekkeelta sisälle yöksi -huuto kuului illalla että otetaanko mansikat sisään johon vastasin että ei tarvii. Aamulla sitten huomasin että 3 daaliaa oli yöpynyt ulkona ja aika kolea on yö ollut Montakohan päivää menee että näkee jäävätkö henkiin. Multakin sattui olemaan märkää…
Mulla on ollut daalioita avomaalla 14. päivästä asti. Ei niillä mitään hätää ole ollut
Ja meillä jo puoltoista viikkoa ruukuissa. Ja kasvavat… niin siis ovat ulkona ruukuissa
Tälläinen tarttui mukaan ostoskierrokselta =)
Väri vaihtoehtoja olis ollut myös punainen ja puna oranssi mutta miusta ne kummatkaan eivät sopineet punaiseen taloon =) Ruukussa lisäksi intian?minttua
Jättidaalioista muutama isoin
Mä vielä jännään, tuleeko tuosta mun suurimmasta talvetetusta mitään???
Mulla nuo jättidaaliat tällähetkellä noin puolimetrisiä puskia.
Meinaatteko mennä noihin taimenvaihtotapahtumiin? Maatiaisten pippalothan oli jo, saatiin yksi uusi daaliakasvattaja mutta nyt viikonloppuna on Mäntsälä, Mustila… Mäntsälään raahaan kaikki ylimääräiset taimet.