Eilen minäkin vasta kaivoin daaliani maasta. Vähän kuivattelen niitä että saan enimmät mullat pois ja siten vaan laatikossa viileään kallariin.
mummuh, Kukahan huolis noita juurakoita edes muutaman?? Kyllä ne nyt tuolla kellarissa talven säilyy, mutta keväällä?
Onko daalia sama kuin joriini??? PirjoA tänne kelpais tai laita tuonne pörssin puolelle niin saa ostaa - oliko tää lause sallittu???
On sama, minä en niistä mitään hintaa edes haluais, mutta en myöskään ala niitä lähettelemään, ovat niin isoja. Mutta hakea sais täältä!
Juu on. Ruotsalaisen kasvitieteilijä Andreas Hahlin mukaan Hahlia hortensis ja georgiini venäläisen kasvitieteilijä Georgin mukaan, vaan meilläpäin kasvatetaan jorriineja
Monen monta vuotta luulin että daaliat pitää esikasvattaa. Nyt olen kahtena keväänä istuttanut juurakot ulos ja peitellyt harsoilla. Kukinta on alkanut milteipä aiemmin, ja paljon topakammat kasvit on tullut jos vertaa sisällä kasvateltuihin.
Harson alle suoraan maalle minäkin istutan
PirjoA minäkin asun etelä-pohjanmaalla, mutta en varmaan lähellä sinua, kiinnostais kyllä aikalailla kovasti, niille olisi vain laitettava ihan oma paikka - no, maatahan mulla tässä on, että eiku raivaamaan. Mummolla Savossa aikoinan oli paljon erivärisä joriineja, kyllä olivat kauniita.
Kiehtova tämä daalia-joriinien nimikiista. Ruotsalaisen Andreas Hahlin tavoitteena oli saada perunan tavoin uusi raaka-aine, vaan kitkeriltä mukulat maistuivat
Venäläinen Georg taas innostui kukista
Jostain hämärästä muistan, että Georg oli Dahlin oppilas ja
sai häneltä mukuloita. Eivätkä kaikki hyväksyneet Dahlia tai daalia nimeä - vaikuttaa tämän päivän juorujen perusteella jotenkin ihan Big Brother talon draamalta
muoks. Ruukuissa kasvoi taas paljon pienemmät kukat ja mukulat kuin avomaalla. Kasvimaapalstan juurakot ovat hirmuisia, riittää jaettavaksi asti. Ja valkoiset kukkivat ulkona ruukuissaan hurmaavasti edelleen
Kiitos Valtsu tiedoista ja mikähän sinulla ei hirmuiseksi kasvaisi - siis suureksi.
vähänkaikkea, laitetaan yksityisviestiä sitten kun toimii niiden lähetys;)
Jospa vaikka jotenkin keväällä saatais sinulle juurakoita;)
PirjoA, minä sain jo naapurin emännälle yhden tänään nenemään. Minun on ainakin esikasvatettava, en saa keväällä riittävän aikaisin istutettua ulos suoran maahan että ehtisivät kukkia ennen syys halloja.
JEE JEE PIRJOA, tehdään niin!!! - ihanaa; huutaa täällä hän.
Minulla on tuo kellarikin hyvän kokoinen, missä voin säilytellä tulevaisuudessa - jippii vielä kerran!!!
Saunan eteiseen muutama viikko sitten viedyt daalian juurakot ovat puskeneet reilusti uutta kasvua. Ikinä ennen ei ole noin käynyt. Liian lämmintä varmaan.
Siis minkä kokoisiksi nää juurakot oikein kasvaa? Ekaa kertaa nyt näitä ruukusta kaivoin talvetettavaksi ja nää on ihan kamalan suuria
isoja niistä kasvaa… ja joutuu jakamaan n 3 vuoden välein, että pystyy käsittelemään! :O)
Ok, tuli kyllä täytenä yllätyksenä tuo koko
No voi pahus,
tuollaista käy melkein vuosittain! Ei pitäisi olla ihan kauhea hätä… tietysti jos lisää alkaa tunkemaan niin saattaisi olla hyvä hikka valoa!