Laitetaanpas tänne dendro-kuvakin. Ei se tuossa lattialla asu, . Oli vaan hyvä tausta... Tuota yhtä lehteä on käynyt kissa maistelemassa, ei mitään vakavampaa.
Tässä vielä kukka lähempää.
Hempeyden ylistys...
On tuo D.bigibbum vaan nätti! Itellä kans kukkii sellanen nyt, tosin vain kahdella kukka"varrella". Toinen dendro minulla myös, ostin samaan aikaan D.bigibbumin kanssa on todennäköisesti myös D.bigibbum tai D.phalaenopsis. samanlainen kukkavarren tynkä oli jäljellä kasvissa ostaessani sen.
Torstain reissulta tuli mukaan D. nobile hybridi malliksi vanhoille kukkimattomille. Oli aika erikoinen väri ja ainut kaupassa ja ihan sopuhintaan. :)
apua, p-net on muuttunut, kamalaa!
sain ensimmäisen dendroni eilen, 3 euroa kukattomana. Olen innoissani,mutta mites hoidon laita?
Kertokaa : )
Eihän tämä nyt niin hirveän kamalaa ole. ;)
Luulen, että tänään ihmiset ulkoilevat ja tekevät puutarhahommia, joten neuvoja ehkä joutuu odottelemaan.
Ensi hätään kannattaisi vaikka lueskella vanhoja palstoja http://puutarha.net/keskustelu/keskustelu.asp?id=13461
Kertokaahan minullekin mikä tuo Peppeliinin kuvassa oleva orkidea oikein on? Perhosia minulla on ollut vuosia useita, mutta poikkeaako tuon kauniin orkidean kasvupaikka paljonkin perhosista? Pitääkö olla jotain erityisolosuhteita?
Huokaus
Kaunis on tuo peppeliinin orkidea, piti palata vielä katsomaan !!!
Minulla myös tuollainen dendro kuin Peppeliinillä ja joku viisas minulle kertoi sen olevan Dendrobium bigibbum. Hoidosta en osaa sen enempää sanoa, kun kasvi ollut minulla vasta alle 2 kk. Suurin piirtein kerran viikossa olen nyt tuota omaani upotellut ja viihtynyt on. Orkidealannoitettakin olen antanut purkin ohjeiden mukaan. Melko samalla hoidolla on kuin minun phalenikin. En tiedä kuinka oikein olen dendroa hoitanut Hengissä ainakin vielä on!
Dendrobium pahalenopsikset ja bibibbumit on mun hoiteissa viihtyneet suht samoissa olosuhteissa kuin phalaenopsiksetkin (perhosorkideat). Poikkeuksena se, että kesällä olen vienyt ne ulos kun taas phalaenopsikset pysyvät sisällä. Myös valon määrä saisi olla vähän suurempi kuin mitä perhoset vaativat. Ei kannata vaihtaa isompaan purkkiin, koska denrot pitävät ahtaasta juuritilasta.
Nobile-tyyppiset, kuten raakin ihana purppuranvioletti, vaativat viileämpää kautta kukkiakseen. Yleensä tuon nobilet sisään kesäulkoilusta vasta samoihin aikoihin kuin Cymbidiumitkin, eli juuri ennen pakkasia. Ja sisälle tuonnin jälkeenkin ne jatkavat kylmää kautta isoäitini lämmittämättömällä lasiverannalla. Tärkeintä nobile-tyyppisen dendron kukittamisessa on mielestäni suuri päivä- ja yölämpötilojen ero.
Nyt eivät nobilet kuki, mutta yks denrobium phalaenopsis on kukassa
Minäkin olen suunnilleen samalla tavalla hoidellut dendroani ja perhosiani. Vähän useammin vettä dendrolle käskivät kaupassa antamaan. Mutta eipä tuo ole mulla ollut kuin kuukauden verran, joten ei mun hoidoilla ole ollut vielä paljon vaikutusta sille. Dendro on myös aurinkoisemmassa paikassa kuin perhoset.
Tuntematon Dendro aloittelee kukintaa -
ei ole oikein mielivärini.
Todella kaunis Dendro Raakki! Lilat, purppurat ja punaiset sattuvat olemaan mun suosikkejani. Aivan ihanan hennot kukat ja kuvassa näkyy upeasti yksityiskohdat. Tulee melkeen mieleen joku Cattleya tosta huulesta.
No voi hemputti, olisinpa aikaisemmin tiennyt - ajelin siellä päin viikolla, olisi voitu vaikka vaihdella kukkia. ;)
Tässä pieni kaunokainen Dendrobium loddigesii kukassaan.
Laitan toisenkin, kun tuo oli hieman vajaavainen
Raakin kuvassa oleva orkidea on vähän saman näköinen kuin dendrobium compactum. (tuo nimi on pomittu kuvallisesta lärpäkkeestä, joka tuli yhden orkideani mukana)
Dendrobium kingianum compact tekee nyt sitten keikejä sekä bulbien tyvestä, että latvasta. Jännää seurattavaa :). Kukkia en tältä odota vielä pariin vuoteen, kun on vielä niin kasvi pieni ja taisi kärsiä sekä liiasta kastelusta, että liiasta kuivuudesta talven aikana. Ihanaa kuitenkin, että kasvi selvisi hengissä, vaikka kaksi bulbia menettikin. Olisiko kellään tietoa millaisilla kukilla nämä kukkivat? Netistä olen löytänyt jokusen kuvan D. kingianum - hakusanalla.
Tällaisia pikku keikejä täällä pukataan: