Dendrobium, puikkokämmekkä

Kukka läheltä kuvattuna.

Samanlainen on mulla nupulla, nuppua tekee vain yhteen kohtaan, mutta pääasia että kukkii.

Enpä tiedä, miten tähän nyt sitten pitäisi suhtautua: parvekkeelta pudonneen Cassiopen katkenneet versot kukkivat sammalpedillä, mutta itse rehun jämä työntää pelkkiä keikejä... no-jaa

Petalit ja sepalit ovat aikaisemmin olleet puhtaan valkoiset, nytpä niidenkin kärjet ovat purppuriaiset.

Ei näy nuppuja vielä mutta kasvu on käynnissä

Värittyminen voisi johtua siitä, että keikeillä on jostain syystä ollut enemmän energiaa väriaineen muodostumiselle. Joko saaneet enemmän ravinteita tai sitten lämpötila ollut varsinkin öiseen aikaan alhaisempi niin ettei energiaa ole mennyt niin paljoa kasvin hengittely- ja muihin elintoimintojen ylläpitotoimiin. Näin voisi päätellä John Kingin kirjan Elämää auringosta, mitä kasvit tekevät, Gaudeamus 2001, perusteella.

Ihan samaa ajattelin itse, kun olen opiskellut, että viileä vahvistaa värejä. Kovaonninen rehuhan on ollut TOSI kylmässä. Kun vielä keksisi selityksen sille, miksi vain KATKENNEET versot kukkivat, ehyinä säilyneet eivät!

Henkensä hädässä ne yrittävät jatkaa sukua. Ehjinä säilyneillä ei ole samaa traumaa. Älä nyt kuitenkaan ala viskellä niitä tuon enempää :wink:

Mutta sehän osoittautui aivan idioottivarmaksi kukituskikaksi! ;oD

Ilmeisesti Ruukkutarhurin lähettämä “jakopala” aikoo kotiutua tänne, ei nupun nuppua näkyvissä.

Haloo, onko cuthbertsoniin viljelijöitä? Omani on toistaiseksi elossa – kärsinyt seuraani marraskuun lopusta asti – ja pitänyt visusti kiinni kahdesta alun perin kolmesta kukastaan:

Ei ole toistaiseksi heittänyt henkeään, vaikka ehtii yön aikana kuivua aina ihan korpuksi, mitä ei kasvatusohjeiden mukaan MISSÄÄN NIMESSÄ saisi tapahtua... allapäin Aionkin siirtää tuon pienen kaarnanlastun rahkasammalpedille, joka pysyy aina kosteana – eihän tästä muuten mitään tule pitemmän päälle!

Olen nukuttanut pienokaista ikkunaruutujen välissä, paitsi kun oli ne kovemmat pakkaset – silloin lämpö ruutujen välissä putosi jo –5:n alapuolelle. Keinovalon alla ollessaan saa pingviinin pöhinät päälleen.

Odotanpa mielenkiinnolla, montako vastausta Ruukkutarhuri saa huhuiluunsa...

Tiedossani on vain yksi yhtä hullu ja hänen kasvinsa kupsahti kaikista hoiva- ja paapomistoimista huolimatta parissa kuukaudessa.

Tsemppiä vaan!

Mie olen etsinyt cuthbersoniita kolme vuotta

Eipä noita ihan joka paikassa tyrkytetä.Toi löytyi Großräschener Orchideenilta (www.orchideenwlodarczyk.de).

Tällainen tavallinen Dendro phalaenopsis on minulla hitaasti aukonut kukkiaan, ensmmäisen kerran hoidossani kukkii. Tällä palstalla on annettu lumihoito- ja muita kuivatus yms. ohjeita, niin kai kannattaa antaa rauhassa kukkia? Ulos olen kesällä vienyt puun oksalle keikkumaan niin Dendro nobilet kuin tämänkin.

Olikos toi cuthbertsonii just se mallia ''mahdoton kasvatettava''....?
Onnea Ruukkutarhurille nyt ja jatkossakin! silmän isku

Kukkimisrauha on parasta antaa. Ilmeisesti hoito on ollut oikea, kun noin komean kukkavanan kehitti.Jokainen löytää kokeilemalla omiin olosuhteisiin sopivan hoitotyylin.Kaunis väri.

Tuli ostettua ensimmäinen kukkiva Dendro (muut olen ostanut /saanut kukkimattomina). Backakselta löytyi ja hintakin oli kohtuulllinen. (8,90) Väriin ihastuin ja tämän yksilön valitsin, koska siinä on paljon nuppuja.

Hyrinä, juuri SE! :oP Kuolee kuulemma kaikilla viimeistään kolmessa vuodessa. Luinpas sitten vaan newjerseyläisen kasvattelijan tilitystä (AOS Bulletin December 1986: Growing Dendrobium cuthbertsonii Under Lights) menestyksekkäästä, suorastaan jo puolitoista vuosikymmentä jatkuneesta kasvatuksesta ihan vaan omakotitalon kellarissa keinovalossa, ja lämpöä säädeltiin aukomalla ikkunoita sopivasti. Olis kiva tietää, mistä se manestys sitten OIKEASTI on kiinni! :o)

Löysin ton Bulletinin netistä PDF:nä, mutta saa sen multakin suoraan, jos on kiinnostunut.

Muotokuvat Cassiopen katkoksista:

Rehu ei ole tehnyt kukkimisen elettäkään viimeiseen kolmeen vuoteen. vihainen Laitoin noi vaasiin ja avot! Jaappanilainen ikebana oli valmis! palkinto

Nonni, selvisi sekin asia. Kolme vuotta se Dendro kukki kuin puolihullu, ei ollut montaa viikkoa ilman uusia nuppuja. Nyt itsenäisyyspäivän jälkeen raahasin sen vessan viileälle lattialle kun alkoi pukata pelkkiä keikejä. Viime keskiviikkona toin sen orkkilampun alle ja nyt siinä kymmeniä pikku moukuloita varsissa. En tiedä tekeekö se vihdoin nuppuja vai kamalasti uusia keikejä. Vanhoja lehtiä siinä ei enää ole, perjantaina tipautti viimeisen. Voisikohan niitä keikejä jotenkin koittaa juurruttaa?

Tytön samaan aikaan hankittu tuo HelVin kukan näköinen otti ja pudotti syksyn lopulla ihan kaiken, vain paljaat puikot jäi törröttämään. Toin sen tänne lähelle orkkilamppua ja laitoin ihan vähän sammalta päälle. Nyt se tekee uusia lehtiä ja jatkaa niitten tappien kasvua. Pidän peukkuja että saan sen palautettua terveemmän näköisenä. Se oli kiva kukka, aina kun kukkavarsi oli kukkinut viimeistä myöten, se jo kasvatti uutta.

Katsotaan kumpi meistä on sitkeämpi.