Tuossa lappusessa sanotaan että Dendrobium ‘phalaenopsis type’. Pelottaa että tuhoan sen. Minusta nuo ylimmät ja pienimmät kaksi nuppua on jotenkin jo kuivaneen oloiset… APUA! miks mulle aina käy näin…
Dendrosi on kyllä phalaenopsis-tyyppinen. Kuivuminen on todennäköisesti seurausta ilmaston vaihdoksesta. Siirtyminen kosteasta kasvihuoneesta, rekkaan, kauppaan ja sitten talvikuivaan asuntoon on aikamoinen stressi. Anna Dendrollesi paljon valoa ja pidä alusta kosteana, muttei nyt suorastaan märkänä. Kevyt suihkuttelukaan ei varmaan ole haitaksi.
Ai sil on siis vielä toinenkin nimi. Oon aika tietämätön. Hönttiä ku sitä ei lue noissa sen lappusissa. Minä tietty heti kastelin sen kun nuout näytti voivan huonosti. Vajaa viikko edellisestä kastelusta. Se on reijitetyssä muosiruukussa joka on isomman ruukun sisällä niin että muutama sentti jää tilaa ruukkujen väliin. Tuon pöydän alla on patteri joten pöytä on aika lämmin. Haittaakohna se?
Lämpö ei haittaa, mutta patteri kuivattaa varmasti ilmaa aika lailla, mikä ei ole hyväksi. Itse kastelen tämän tyyppistä kukkivaa orkideaa jokseenkin päivittäin pienellä määrällä, mutta kastelun suhteen on erilaisia tyylisuuntia - olosuhteet määräävät. Jos homma menee nappiin, kukinta voi kestää pari kuukautta tai jopa enemmänkin. Kannattaa tunnustella ruukun painoa. Siitä voi arvioida ruukun kosteustilanteen paljon paremmin kuin kalenterista.
Mulla on ollut vaan perhosia(kaikki jo edesmenneitä valitetavasti) ja niiden juuret meni harmaaksi kun piti kastella. Nyt noi on tommosen valkosen härmän peitossa ja muutenkin erinäköset. Pitäskö niitä laittaa ruukkuun takas jotka kurottelee pois sieltä?
Suihkutan sitä kerran pari päivässä. Sekä juuria että koko kasvia.
Leikkaisitteko pois ne kuivuneet nuput vanan päästä? Pätkän vanaa?
Anna ilmajuurien roikkua rauhassa vaan. Tuo härmä johtuu varmaankin runsaasta suihkuttelusta - ehkä voisit vähän hillitä ellei huoneilma ole aivan rutikuivaa. Itse en sumuttele koskaan perhosorkideoitani. Jospa pitäisit vähän paussia ja katsot mitä tapahtuu.
Vanhan kukkavanan kanssa kannattaa hieman odotella. Lajikkeesta riippuen se voi tehdä lisää kukkia myöhemmin. Jos varren päässä ei kuitenkaan näy silmuja voit leikata varren joko kokonaan alas tai sitten pätkäistä sen ensimmäisen kukkineen silmun alapuolelta, jolloin se voi myöhemmin tehdä uuden kukkivan haarakkeen. Usein kukkavarsi kuitenkin ruskistuu kokonaan, jolloin sen voi katkaista alhaalta. (Tämä siis koskee perhosorkideoita, jos tarkoitit dendroja, leikkaa ruskistunut kukkavarsi suoraan pois. Sama bulbi voi kukkia myöhemmin uudelleen.)
Ei kellään ois kuvaa miltä juurien pitää näyttää. Noi valkean sametin peittämät juuret menee vaaöean vihreiksi kun suihkuttaa.
Dendrobium wardianum avasi tänään ensimmäiset kukat. kasvissa ei yhtään lehteä.
Oi! Mulla tuo kukki jo ajat sitten, uusi versokin on jo melkein 40-senttinen…
Parhaillaan seuraan kuin hiihtokilpailuja, jaksaako parishiilaisen ainoa kisassa selvinnyt nuppu maaliin asti.
Löytyisikö neuvoa vasta-alkajalle? Ostin taannoin tarjouksesta Dendrobium kingianum Berry Odan. Se kukki hienosti usean viikon ajan ja nyt ovat viimeiset kukat meneillään. Luin kingianumin hoito-ohjeita, joissa neuvottiin pitämään valoisassa ja viileässä talvella, vähentämään kastelua ja antamaan kesällä runsaasti vettä.
Nyt jäin ihmetelemään, mitä Berry Odalle pitäisi tässä vaiheessa vuotta tehdä. Onko kukinnan jälkeen syytä vähentää kastelua ja laittaa viileämpään, vaikka kevät onkin kohta aluillaan?
Huomasin että lomalla ollessani kelvoton kukkien kastelija oli laittanut dendrolle reilusti veetä. Suojaruukussa oli ainakin 5 senttiä vettä ja koko komeus lillui siellä, kuinkahan käy… Yksi perhonen lillui myös ja juuret on ihan mädät.
Vaikka yleensä en neuvo ottamaan kasvia irti alustastaan niin tässä tapauksessa se kannattaa tehdä. Tsekkaa molempien juuret. Jos ovat menneet piloille katso osiosta orkidean elvytys ja miten se tehdään. Jos juuria on vielä niin kannattaa istuttaa kuivaan kasvualustaan. Lycka till.
Nyt alkoi Sulawesin-serkussa olla jo jotain kuvattavaa:

Kukat tulee aika mahtavan kokoiset! Sääli vain, että tuo ylimaallisen intensiivinen magenta on kameroille mahdoton toistettava ![]()
Toinenkin otos:

Kahdessa kukinnossa on kussakin viisi kukkaa – eipä paljon enempää mahtuis! ![]()
Dendro nostettu kuivatelakalle märästä muhjusta ja näyttää ihan hyvin selvinneen. Täysi kukinta jatkuu ja lehtiä ei putoa. Juuret on varsin keltaiset mutta napakat. Minkälaiset juuret tämmöseen perhos-tyyppiseen kuuluu? Kuivat hötöt ja takas pönttöön.
Tässä meikäläinen ylpeänä esittelee: Ensimmäinen itse kukitettu dendro(phalaenopsis). Tämä on niitä viinekeväisiä kasveja basaarista, jotka Marna toi jostakin kukkakaupasta ylikukkineina.
Sitten lisäksi Irriltä saatu kaunokainen. Veljekset kuin ilvekset. 
Toivottavasti tässä on tarpeeksi lääkintää dendrokammooni
.
Onneksi olkoon Törnrosa!
Minulla on yksi parisen vuotta ihan mukavasti elellyt dendro, joka ei kuitenkaan ole ymmärtänyt ryhtyä kukkimaan kaikista uhkailuistani huolimatta
. Joten en ehkä nyt ole ihan kammoinen (onhan tuo pysynyt hengissä), mutta tuntuu kyllä kovasti, että en niiden sielunelämästä kauheasti ymmärräkkään.
Niinpä, se mikä onnistuu yhdeltä tuottaa vaivaa toiselle
. Oikeastaan se minun dendro kammoni alkoi vuosia sitten omasta mogasta, kun hankin ensimmäisen dendroni marketista. Tyypistä saatikka hoito-ohjeista ei ollut tietoakaan. Hoidin sitä samalla tavalla kuin perhostakin. Kukat olivat sellaiset kauniit pienet tumman violetit. Samanlaisia kukkia on myynnissä leikkokukkinakin. Kukinnan lakattua syksyllä alkoivat lehdet putoilemaan yksitellen kunnes jäljellä oli sellainen ruma kuiva törö.Laitoin tuon törön syrjään rumentamasta maisemia ja tietenkin jätin kastelemisen-kuollut mikä kuollut-tuumasin. Keväällä viskasin tuon rumiluksen kompostoriin. Siinä vaiheessa ihmettelin, että vaikka kasvista on jäljellä kuiva ruma piikki ovat juuret kuitenkin terveet. Vasta myöhemmin ymmärsin, että kasvi oli vaan lepäämässä ja että se alkaisi kasvattamaan lehtiään kesäksi ja sitten myöhemmin kukkimaankin
.
Nyt siitä on seitsemisen vuotta aikaa ja ajattelin alkaa noita dendrojakin pikkuhiljaa.
Viime kesänä hankittu pikkuinen Dendrobium loddigesii kukkii! Kolme nuppua on, nyt kaksi on auennut.
Ihana… minulla on joku dendro kanssa, joka ei nyt ole tainnut vuoteen kukkiakaan. Pari kertaa se on tapahtunut kyllä jo vaikken kauheasti ole ehtinyt sisäkasveja hyysäämään (tai ehkä juuri siksi?).