Dendrobium, puikkokämmekkä

Se on riippunut jo pari kuukautta omppupuun oksassa varjon puolella ja meillä on vettä tullut taivaalta hyvin runsaasti ja miltei joka päivä. Siinä on muutama vanha verso jotka ovat kukkineet aikaisemmin, jospa niiden tyvisilmuihin tulisi keikit.

Minulla Berry Oda on kokonaan unohtanut kukkimiskykynsä. Yksi iso keiki ja toinen ihan pieni vain keikkuvat latvassa. Nobile-tyypin kasvista laitoin varrenpaloja kokeeksi kyljelleen kostean alustan päälle ajatuksena kasvattaa pienempi kasvi entisen pensaan tilalle, mutta mitään ei ole tapahtunut (paitsi että äsken pudotin kasvatusrasian kaikkine tykötarpeineen pitkin olohuoneen lattiaa). Eikö puutarhanhoidon nyrkkisääntö kuulukin niin, että sitä saa eniten mitä tarvitsee vähiten.

Jes , niin se valitettavasti on. Kingiaanum työntää loputtomiin keikejä vaikka en enää tiedä monessako purkissa jo on ennestään.

veronica, tällaista kun laittaa, niin saattaa jopa hiljaisempikin herätä tekemään keikejä. Tuo on aika kallis purkki, mutta edullisempiakin löytyy. Itse ostin ebaystä jotain vastaavaa. Laitoin sitä D. Stardustiini, joka taitaa muutenkin tehdä melko helposti keikejä, teki sellaisen keikimäärän, että laitoin purkin heti säilöön. Tiedä sitten mikä oli syynä, mutta niitä keikejä on edelleen joka paikassa, kun ei raaski heittää pois. Ajattelin lahjoittaa niitä edelleen, mutta sitten iski punkit ja ihan harjoitustyönä olen niitä tuhonnut koemateriaalista:)

Aika kallis on ainakin nyt kun euron kurssi dollariin on heikko. Pitää katsella jos jostain löytyisi pientä pakkausta kohtuu hintaan jos ei planttu ala lisääntyä nätillä puheella.

Eikös Stardustii kuulukin niihin punkkimagneetteihin, miun joutsenorkideat on siinä oikein hyviä ja onnistuivat jostain saamaan oikein kehrääjiä.

Teenjuoja; minulla on myöskin "keikikasvattamo" ikkunalla tomaattirasiassa. Kokemukseni mukaan se edistyy tosi hitaasti.
En todellakaan tarvitsisi enää näitä, mutta kun on niin mukava kokeilla…

Dendrobium nobile hybrid

Kamikaze-dendro on taas komeimmillaan. Tuoksu on hieno!

Pieni tarkennus edelliseen viestiini: Ainakin nuo verkosta löytyvät kuvat eri kasvattajilta näyttävät vähintään yhtä lupaavilta kuin oma kokemukseni:)

Nämä ovat varmaan samoja hormoneja mitä kaupalliset kasvattajat käyttävät saadakseeen esim. Phalaenopsikset kasvattamaan useita kukkavanoja kerralla, luulisin.

Veronica. Kokeilepa tehdä pieni poikittainen viilto bulbin puoliväliin. Eiköhän se innostaisi tekemään yläosaan keikkiä. Sitten kun se tulee, Jos tulee ,niin ahkera sumutus juurien muodostuksen edistykseksi. Voi ainakin kokeilla. Ei maksa mitään.Vanha ohje kuuluu. Jos haluaa tyviversoja, niin pitää kastella reilusti. Jos haluaa keikkiä pitää vain sumutella. Jos pitää jatkuvasti liian märkänä, juuret tuhoutuvat ja kasvi henkensä pitimiksi tekee keikkejä. Joten kohtuuskin siinä, jos kasvualusta on tiivis.

Kiitos mummi, mie koitankin heti pientä viiltoa kirurginveitsellä.

Juhlanäyttelystä syksyllä ostettu dendro kasvatti talven aikana kolme erittäin luirua puikkoa. Ensimmäinen kukintayritys keväällä meni pieleen, kuten kuvasta näkyy, mutta vietettyään pari viikkoa parvekkeella kasvi yrittää ihme kyllä nyt kukkia:

Toin kotiini ohikukkineena Dendrobiumin (oletettavasti ‘Firebird’). Nyt siinä ei juurikaan ole lehtiä, mutta uusia pikkuisia puikkoja (?) kasvaa orkideamullasta. Olenkohan tehnyt jo väärin sillä olen lannoittanut dendroani? Onko dendroni menossa lepotilaan ja vaatisi viileämmän paikan?

Lannoittaminen kasvun aikana on aivan oikea ratkaisu. Lannoita vain niin kauan kunnes puikot ovat täysikasvuisia. Kesällä kasvin ei kuulu levätä eikä se tarvitse normaalia Suomen kesää viileämpää ilmaa.

On ne Dendrot sitkeitä sissejä.

Kuulin eilen kovan rysähdyksen asunnossa ja kun menin katsomaan, oli makuuhuoneeni verhotanko tullut alas verhoineen  kaikkineen ja pudottanut  tullessaan yhden perhosorkidean kukkapylvään päältä sekä pari soilikkia. Sotku  oli melkoinen…

Tietysti ensimmäisenä tarkistin dendrot (Farmeri ja Devonianum), jotka riippuivat amppeleissa verhotangosta.  Ei ainuttakaan  murtumaa…

Minullla on puinen verhotanko ja toinen kannatin oli murtunut liitoksen kohdalta. Eihän siinä muuta tarvittu.

Täytynee laittaa ruuvit kattoon ja niihin sitten amppelit.

Tiedän ettei tämä kukka ole mitenkään ihmeellistä monillekaan saada kukkimaan, mutta minulle on. Kukinta on varsin näyttävä ja oikeastaan täysi heitteillejätön tulosta. :slight_smile: Tätä " jätä kasvi pihalle aurinkoon ja unohda se" metodia käytän luultavasti myöhemminkin, sillä mun huolellinen ohjeiden mukainen hoito ei kukintaa tämän rehun kanssa tuottanut kertaakaan. :slight_smile:

Komea kukinta :slight_smile: Just tämän takia tykkään nobile-hybrideistä kun niiden kanssa ei tarvi hössöttää.

No mutta. “Kasvi pihalle aurinkoon ja unohda se” on juuri sitä ohjeiden mukaista, huolellista hoitoa näille rehuille! ;oD

"Ulos aurinkoon rapuille (sateensuoja) ja siellä kasteltu välillä" - hoitoa saanut.

Vielä kun tietäis, kuinka nuo phale-tyyppiset dendrot kukitetaan?

Phale- eli bigibbum-tyyppiset dendrot ovat lämpimän kasveja: lämmintä ja valoa kautta vuoden.

Ne silmut joiden yläpuolelle tein viillot Mummin ohjeiden mukaan pari viikkoa sitten ovat selvästi pullistuneet. Kun vertaa niitä muihin ns. uinuviin silmuihin on ero aivan selvä. Sivelin ne vielä tänään laimennetulla Keiki-hormoonilla ja koko puska saa olla yhen yön sisällä ettei vaan pääse kastumaan. Huomenna pitäisi sitten olla taas lämpimämpi päivä pitkästä aikaa.