Dendrobium, puikkokämmekkä

Hiukan pulmallinen tuon Zygon D. nobilen nimi. Sehän on luonnonlaji, joka kasvaa hyvin laajalla alueella ja on muuntelevainen. Aikoinaan kun lajia tuotiin Eurooppaan, Reichenbach kuvasi sen variaationa, var. Cooksonianum, koska oli saanut sen kuvattavaksi Norman C. Cooksonin kokoelmasta.

Nykyisin tätä ei enää tunnusteta variaatioksi (var.) eikä edes muodoksi (f.). Jotta se kuitenkin erottuisi muista, oikea nimitys olisi varmaankin Dendrobium nobile ‘‘Cookson’’.

Hienopa silti.

Hyvin nuo minun dendrot on kasvaneet, toivottavasti saisin nauttia vielä kukistakin.

Sain keväällä elämäni ensimmäiset pari D.Nobile keikiä (olikohan antaja AnnaW)? En ollut edes kaupoissa enkä missään okeasti nähnyt livenä näitä kasveja. Olen siis ihan täys vihreä

Tuolla lapussani lukee ‘‘Irene Smile’’ luultavasti joku silloin esitti nimiarvailuja? Tuo ei välttämättä siis ole ollenkaan oikea nimi. Jostain sen ylös otin.

Tämä on ollut jonkun aikaa pohjoisparvekkeella kesällä ja kävi niin, että hetkeksi unohdin kastelun ja nyt tämä taimi on varistanut puolet lehdistään. Pari voimakkainta puikkoa on vielä vihreitä ja lehdellisiä. On nämä muutkin vielä vihreitä, mutta lehdettömiä tai kuivuuttaan karisemassa. Nuo puikot ovat todella kapeita ja melko pieniäkin vielä. Hyvin hennon laimeasti olen joskus lannoittanut.

Anteeksi pitkä selostus. Toivottavasti joku edes ymmärsi.
Mitä nyt teen?? Mitä on tekeillä? Onko hän menossa "lepotilaan" vai? Millainen tuo lepotila on? miten silloin kastelen ja voiko olla noin pieni taimi vielä huoneenlämmössä vai olisiko viileämpi tila kuitenkin parempi ja joko sinne siirto on aiheellinen?
Miten kastelu nyt kun puoli kasvia on (kai) torkuilla ja osa ei?

Kiitos Olivia!
Kutsunpa sitä nyt tästä lähtien sillä nimellä…

Bobbie, orkideavauvoja pidetään yleensä kosteammassa ja lämpimämmässä kuin kuin aikuisia orkideoita. Lehtien putoaminen johtuu varmaan liiasta kuivuudesta. Normaalisti lehdet pysyvät puikossa ainakin vuoden. Varaa taimelle kohtuullisen valoisa paikka ikkunalla, kasteluveden mukana voit loppusyksyyn asti antaa hiukan lannoitetta, jotta se jaksaisi kasvaa. Lannoittaa voi talvellakin, jos uusia puikkoja on kasvussa. Näin minä tekisin.

silmu

Tämän näköisiä ovat dendrobiumin silmut jotka käsittelin  11. 8. puoliksi laimennetulla keikihormoonilla.
Dendro on ollut koko ajan ulkona ja olettaisin että nyt sisälle siirron jälkeen keikien ja kukkanuppujen kehitys nopeutuu.

silmu

Ja tässä on mummin neuvoma viilto sekä hormoonikäsittely.
Jos silmuille antaisi pienen lisäannoksen hormoonia niin nopeutuisiko kasvu ?  Kokeillaan  .

Sydämmelliset kiitokset taas Teenjuoja ohjeet ovat todella suuresti tarpeeseen!
Siirsin Nobile-pikkuisen näkösälle paikkaan, jossa muistaisin hoitaa sitä paremmin, toivottavasti.

Yhteen kaljuuntuneeseen puikkoon näkyy olevan tulollaan uutta lehteä. Ehkä ehdit pelastaa sen! Onneksi en ehtinyt kiikuttaa sitä viileään, missä se olisi lopullisesti ehtinyt kuivua korpuksi.

Dendrobium nobile hybr.

Dendrobium farmeri pink. kukkii toisen kerran tänä vuonna.

TOISEN!? Nyt en kestä… Mutta onnea kasvattajalle, se on upea!

Piti ihan tarkistaa päivämäärä.
"Mikä kukkii nyt",  huhtikuu, sivu 4.  (10.4.2012).

zygo Jos tuo valkoinen tekee ikinä- joskus riesaksesi… keikejä niin minä voisin jalona sieluna ottaa semmoisen sijoitus taakan pois harteiltasi. Olen aina valmiina auttamassa mikäli tuommoisia ongelmia ilmenisi tulevaisuudessa…

Zygo, en yhtään epäillyt ettei kukkisi kahdesti tai ties kunka monta kertaa :)) tämä oli vaan tätä farmeriahdistusta, oma uusi ei näytä merkkejä kukinnasta tai mistään muustakaan ja vanhan siis tapoin. Mä tarvitsisin “mikä ei kuki nyt” palstan näiden raaskujen kanssa.

Kannatan “Mikä ei kuki nyt(kään)” -palstaa! Pääsisin loistamaan…

Loistoidea! Sillä palstalla voisi purkaa ahdistustaan ja kysellä neuvoja erityisesti murjottajien kukittamiseksi. Se voisi sijaita Orkideoiden hoito -ketjun alaketjuna .

norle; en minä niin luullutkaan. Ihan oman mielenkiinnon vuoksi tarkistin asian.

Kannatan "mikä ei kuki"-osion laittamista. Sinne olisi asiaa…

Ruukkutarhuri, mie voittaisin sen kisan.

Yksi hormoonilla käsitellyistä silmuista on pullistunut lupaavasti mutta osa muuttunut harmaaksi, eivät nähtävästi tykänneet uusintakäsittelystä.
Kukinta on kuitenkin alkamassa ja sen jälkeen käsittelen näitä uudempia versoja ja voin myös antaa kunnon suihkutuksen välillä.