Dendrobium, puikkokämmekkä

Olen vähän pulassa D. nobilen kanssa. Ostin kasvin kevätbasaarissa, eikä mulla ollut dendrobiumeita sitä ennen. Luin kasvatusohjeita, pidin sen ulkona parvekkeella kesällä, missä se viihtyi ja kasvatti 2 uutta varsimukulaa. Ohjeiden mukaan viimeisen varsimukulan kehittymisen jälkeen aloitetaan kylmä ja kuiva talvilepo.

Tuorein varsimukula valmistui vasta lokakuun lopussa, joten talvilepo alkoi myöhään, vasta 23.10. Se jäin lasitettuun parvekkeeseen 23.10. - 25.11. ja lämpötila oli 5 - 10 C välillä, joskus kylmenpänä. Se ei saanut mitään vettä sen aikana.

Se pääsi sisälle 25.11., kun lämpötila oli melkein nolla parvekkeella. Kasvi ei mennettänyt yhtään lehteä, eikä saanut mitään nupuja.

Nyt se on muiden orkideoiden kanssa loisteputkien alla, ja lämpötila on päivisin noin 22 - 25 astetta ja öisin 15 astetta.

Mitä sille tekisin? Parveke on lasitettu mutta siinä on vetoa ja pian lämpötila alkaa laskea sielläkin ale nollaa, siksi luulen etten voi jatka talvilepoa siellä? Mulla ei ole kylmempiä huoneita missä voisin pitää sitä päivisin. Jotenkin tuntuu ettei se tule kukkimaan. MIssä vaiheessa nupujen kehittyminen olisi pitänyt alkaa, jos talvilepo alkoi 23.10.?

Minulla on toinenkin d. nobile (var. sanderianum), tämä korkkipalikalla. Kesällä se ei saanut mitään uutta varsimukulaa. Sekin tuli kuivasta talvilevosta nyt, mutta silläkään ei ole merkkejäkään nupuista, mutta en sitä kovin odottanutkaan kun se ei saanut uusia varsimukuloita hoidossani. En mä sillekään tiedä mitä tekisin.

Ei ole miullakaan mitään viileämpää paikkaa ja Nobile kukkii joka kevät ja välillä syksylläkin ja voi hyvin. Olen kastellutkin talvella kerran viikossa. Voiko enää olla mitään helpompaa kasvia.

Antaisiko joku vinkkejä, että mitä kannattaisi nyt tehdä sille? Olisiko sen pitänyt edes mennettää joitakin lehtiä talvilevolla? Onko mahdollista saada sitä kukkimaan vielä?

Vanhat varsibulbit ovat lehdettömiä, ainakin minun Hillosimäni kukkii lehdellisillä varsilla. Pidä valoisassa paikassa eipä siinä juuri muuta voi tehdä ja se kukkii aikanaan.

Mikä on kun Dendobium Phale Polar Fireen kukat eivät aukee vaan nahistuvat, vaikka ovat jo punertavia.

Andrea, yhdistyksen sivuilta kohdasta orkideanäyteikkuna löytyy seikkaperäinen ohje varsinaisen D.nobilen hoitoon.

Minun kaksi D.Nobilea kukkivat nyt monella puikolla. Yleensä ne kukkivat keväällä ja näin marras-joulukuussa. Kesällä parveke, syksyllä sisään kerrostalon lämmössä, jota ei juuri voi itse säädellä.

Mulla kukkii kans, mutta en hyysää tuota mihinkään vaan saa olla samalla paikalla kesät talvet. Kastelu ja lannotuskin tyyliä “summamutikassa kun muistan”.

Pikkolo: kokeile hakea Dendrobium bigibbum nimellä. Tuo Dendrobium phalaenopsis on nykyään Vappodes phalaenopsis, mutta synonyymi on tuo D. bigibbum ja edelleen tunnetumpi nimi. Google tietoa jaan tässä, joten ottakaa se huomioon.
P.S. Peukutukset tuli näköjään kaupanpäälle:)

Kiitos aLycaste.

Wikipedia on sen verran oikeilla jäljillä, että Vappodes-suku on australialaisten ja aasialaisten 2002 perustama, johon isosta Dendrobium-suvusta on joitain lajeja siirretty.

Tässä näkyy vastakkainasettelu Eurooppa vs. Australia, sillä eurooppalaiset auktorit eivät sukua ole hyväksyneet, kuten eivät taannoin D. kingianumin siirtoa Telychiton-sukuunkaan.

Ja kun jostain ohjenuorasta pitää ottaa kiinni, kaiketi meidän pitäisi olla eurooppalaisia, vaikka natiivit varmaan parhaiten omat lajinsa tuntisivatkin.

Eli edelleen on olemassa eri lajeina sekä Dendrobium phalaenopsis (kasvaa Australian Queenslandissa) sekä Dendrobium bigibbum (Uudesta Guineasta Queenslandiin). Se kumpaa on käytetty risteymissä onkin taas toinen asia :slight_smile:

Eli auktorimme luonnonlajeissa: http://apps.kew.org/wcsp
ja risteymissä http://apps.rhs.org.uk/horticulturaldatabase/orchidregister/

Ja auktorimme täällä puutarha.netissä on edelleen Olivia, minä vain huutelen väliin. Kiitos tarkennuksesta.

Kiva että huutelet, ei tuokaan asia muuten olisi tullut esille :slight_smile:

Ja tiedät varmaan, että ilman nettiä ja ihania kirjoja tämä “auktori” olisi hukassa, ei tällaisia asioita voi vain muistaa tai tietää.

Kiitos vinkeistä. Nyt ei voi muuta tehdä kuin jättää sen valon alle ja odottaa, että se kukkii sitten kun on kukkiakseen. :slight_smile:

Jaa täällä muiden nobilet kukkii, minun on vaan päättänyt versota niin maan perhanasti, joka paikasta…

No jaah, kai tuokin joskus sitten muistaa esitellä kaunista puoltaankin. :smiley:

Tässä nuorempi D Nobile

Ovatko just kaupasta ostettu, vai itse kukitettu?

Minun kukkani on saatu kukkivana huhtikuussa 2008. Se kukkii yleensä kaksi kertaa vuodessa ja melko pitkään aina kerrallaan koska kaikki kukat eivät aukea tietenkään yhtäaikaa. Siinä oli silloin kaksi puikkoa. Nyt alkaa olla ongelma kun se on niin leveä.

Ovatko olleet kylmässä syksyllä? Kauniisti kukkivat.