Gooklasin nimellä tuon kasvin ,olipas tosi erikoinen kasvi sen kasvutavoistakin löytyi tietoa suomeksi kun klikkaa käännety versio tosi käännös ei ole mitenkään erikoisen hyvä mutta kyllä siitä selkoa saa.misä te hankitte noita siemeniä.tahtois myös kokeilla tuota outoa kasvia.
En muista kyllä yhtään mistä siemenet hankin, sen muistan että jostain ulkomailta se oli
ok täytyy sitten vaan itse tuolta sivustolta haeskella mistä vois tilata siemeniä
Olen pitänyt valokuvassa olevaa kasvia Taarona eli ei olekkaan Elefantin korva ellei sitten ole joku oma nimi.
Ulkomailla jossain sade metsissä asukkaat syö kasvin mukuloita.
Mulla on tuo Dioscorea elephantipes ollut jo muutamia vuosia… oiskohan vuodesta 2003 tai 2004. Näin muinoin siitä isoja yksilöitä Stockalla Helsingin keskustassa, ja niistä innostuneena tilasin itsekin siemeniä ja laitoin multiin.
Niissä Stockmannilla myydyissä oli jo valtavan kokoinen ja komea mukula mullan pinnalla, mutta omani on vielä todella vaatimaton, missään nimessä halkaisija ei ole vielä edes kymmentä senttiä. Se kasvattaa todella hontelot varret, vaikka saisi minkä verran valoa ja ravinteita, ja itse asiassa minusta näyttää, että se viihtyy paremmin viileässä ja valoisassa kuin liian kuumassa, koska se usein kuihtuu kesällä juuri kuumimpaan aikaan. Itse asiassa luulen, että se taitaa näyttää suurimman osan vuotta kuolleelta. Juuri nyt se pukkaa uutta vartta. Hämmentävää onkin, että olen jaksanut sitä kasvatella, vaikkei se oikeastaan näytä miltään.
Silloinkin kun siinä on lehdet ja kukkia, ne heiveröiset lankavarret ei ole mitenkään erityisen nätit, ja ne kukathan muistuttaa lähinnä jotain myrtin kukkia, jotenkin niin pienet ja huomaamattomat…
Kuinkahan monta vuosikymmentä tuotakin saa kasvattaa kotioloissa, ennen kuin saisi aikaan semmoisen komean ja muhkuraisen mukulan, mitä niisä isoissa yksilöissä on… Niissähän se mukula näyttää lähinnä joltain tosi muhkuraiselta kilpikonnan kilveltä, ja se olikin se syy, miksi ylipäänsä kiinnostuin kasvista aikoinaan. Luulenpa vaan, että olisi kannattanut ostaa valmis kasvi, tästä ei taida tulla valmista ikinä. ![]()
palko olisiko sinulla tännekkin riittännyt pikkanen kasvi:)
Hottentottijamssi, Dioscorea elephantipes
Dioscorea elephantipes, norsunjalka tai hottentot-leipä, on Dioscoreaceae-heimon Dioscorea-sukuun kuuluva kukkiva kasvilaji, joka on kotoisin Etelä-Afrikan kuivasta sisäosista. Elinympäristössään kestää jopa -4 °C:n lämpötiloja.
Huonekasvina Hottentottijamssi menestyy parhaiten runsasvaloisella tai aurinkoisella kasvupaikalla sisätiloissa.
Kasvukaudella hottentottijamssi kastellaan runsaalla vedellä aina, kun kasvualusta on kuivunut kokonaan.
Kasvi on osan vuodesta talvilevolla. Talvilevon alkamisen huomaa siitä, että kasvi kuivattaa köynnöksen ja tiputtaa lehtensä.
Hottentottijamssi talvehtii viileässä ja kuivassa tilassa. Kastelua vähennetään roimalla kädellä talvilevon aikana.