DNA testit

Oletteko harkinnut näiden paljon mainostettujen DNA testien tekoa ja oletteko teettäneet? Olivatko vastaukset yllätyksiä täynnä vai arvattavia?

Alkuperäinen kirjoittaja: Bobbie

+x[quote]
[b]Bobbie - 17.1.2020[/b]
Oletteko harkinnut näiden paljon mainostettujen DNA testien tekoa ja oletteko teettäneet? Olivatko vastaukset yllätyksiä täynnä vai arvattavia?
[/quote]

Tytär harrastaa sukututkimusta, ja  hän sekä tyttärentytär ovat teettäneet testit. Aika paljon löytyi kaikenlasta mielenkiintoista tietoa ja yllättäviä sukulaisia.

Olen kyllä harkinnut, mutta aina tulee hankintojen suhteen kysyttyä että pystynkö elämään ilman. Vielä olen pystynyt.
Tekisi mieli saada selville äidin äidin puolelta, mistä olivat peräisin.
Romanit joskus ovat sanoneet, että meikäläisii;)

Kun olin lapsi niin naapurin mummu kertoi tutkineensa meidän sukua ja sanoi nettä neljännessä polvessa on ollut romani. Jälkeenpäin on vähän tutkittu sukua mutta ei sieltä ainakaan nimen perusteella tunnu löytyvän romaneita. Tarkempi tutkimus pitäisi olla mutta en taida olla tarpeeksi kiinnostunut, vielä ainakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Olen kyllä harkinnut testin tekoa mutta en usko saavani luotettavaa tulosta.
Eli en aio teettää testiä.
”KotiTestien” hinnat ovat niin halvat ettei kyllä ole luotettavia, jos oikein ajattelee asiaa.
Se että antaa testauttaa ”geeniperimäänsä” maksaisi omaisuuksia (fakta).

Tytär on tutkinut varsin pitkälle äitini pohjalaista sukua ja DNA-testeistä on saanut mielenkiintoista lisätietoa.
Pohjanmaalta lähti aikoinaan paljon väkeä Amerikkaan, eikä olekaan yhtään ihme, että sieltäkin löytyi minulle pikkuserkkuja (2. serkku), joiden kanssa on jonkin verran viestitelty ja lähetelty valokuvia. Useat ovat olleet hyvin kiinostuneista suomalaisista sukujuuristaan
Sellainenkin tieto löytyi, että näyttelijä Matt Damon on 8. serkkuni eli todella hyvin kaukaista sukua, mutta sukua kuitenkin sekä isoäitini että isoisäni kautta. Matt Damon onkin jossain haastattelussa kertonut, että hänellä on suomalaiset sukujuuret.

Sisko-puoli on teettänyt “sukupuudna”-firman testin. Amerikan serkku löytyi ainakin. En usko, että löytäisin mitään kummallista koska mun sukupuu on niin vinkero jo valmiiksi! :rolleyes: Tiijjä, vaikka jokin mutka suoristuisi?
Äiti on kiinnostunut, sitä tulosta mielenkiinnolla odotan…

Olen harkinnut testin teettämistä, mutta sitten olen aina löytänyt rahoilleni muitakin käyttökohteita, joten on jäänyt. Ja toisaalta olen miettinyt testituloksen tulkintaa. Jos tulee vain jenkkiläisten amerikanenglannilla vedettyä tietoa, niin en välttämättä saa kaikkea käännettyä itselleni selkokieliseksi versioksi. Englannin opiskelustani on ihan rittävän kauan kulunut vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012