Ekologinen jalanjälkesi

http://tampere.suurellasydamella.fi/ekotallaaja/ekotallaaja.swf

Sain testistä vastaukseksi 5 globaalihehtaaria. Keskivertosuomalaisen jälki on 7 hehtaaria.

http://www2.turkuamk.fi/keke/ekofeet2/index.php?page=laskuri

Pisteet yhteensä 148.3 Yhteensä hehtaareissa 1.5 Kuinka monen asukkaan elintilaa kyseinen hehtaarimäärä tarkoittaa 0.7 Jos kaikkien jalanjälki olisi yhtä suuri, tarvittavien maapallojen määrä olisi 0.7

Alkuperäinen kirjoittaja: nanikka

Teinpä tuon testin, mun pisteet oli 61,7. Hehtaareita 0,6 ja maapallojakin tarttis vaan 0,3.

Mulla on tehtynä testi täällä aikaisemmin: pisteet 51.6, jälki 0.5 ha ja 0,2 maapalloa.

Mulla pisteet 98,3, 1ha ja 0,5 maapalloa. Olis kysytty, kuinka pitkälle matkalle autoa käytin… ja muutenkin moni asia suhteellista. Täällä maalla ei kerta kaikkiaan liiku busseja. Ja talokin on aikoinaan rakennettu neljälle, nyt meitä on vain kaksi.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin jäin alle maapallon keskiarvon.

Mulla vaikuttaa varmaan tuo auton käyttö, täältä kun ei pääse mihinkään ilman omaa autoa ja työn takia pakko lähteä kaksi kertaa päivässä. Muuten ihan hyvä tulos, näin olen olettanutkin asioiden olevan.

Eipähän noissa testeissä oteta huomioon, että asuisi maalla eikä linja-autoja kulje.

Kävin tekemässä testin:pisteet 63.4,jälki 0,6 ja 0,3 maapalloa.Asumisesta tuli isoimmat pisteet.Onhan se iso meille kahdelle.

Meillä on vielä talo täynnä väkeä enkä joudu lähtemään joka päivä johonkin.

5,4 h ekasta testistä. Joukkoliikennettä ei täälläkään juuri ole, mutta eipä tuota joka päivä mihkään tarvitse mennäkään. Puulla lämmitetään suurimmaksi osaksi ja itse kasvattamia ja pyydystämiä antimia paljolti syödään. Mitä nyt sillontällön niitä pitsa-alusia täytyy saada… ; )

Siirryin tuolta "Ärsyttää"-palstalta tänne ärsyttämään:) Puhuttiin lehmien metaanipäästöistä. Kyllähän ihmiset ovat aina käyttäneet eläinkuntaa hyväkseen, mutta tuskin sellaisella volyymilla, mitä nykyään. En ole saarnaamassa, koska syön itse lihaa, mutta naudanlihan jalanjälki on aika paljon isompi, kuin muiden lihatuotteiden. On aika irvokasta puhua kotieläimestä, jos niitä laiduntaa satojatuhansia samalla laitumella. Tästäkään ei tavallisen maito-, tai lihatilallisen tarvitse syyllistyä. Kohtuus olisi kai se avainsana niin tuotannossa, kuin kulutuksessakin.

Moni asia on suhteellista, juu, mutta eihän se tuohon ekologiseen jalanjälkeen vaikuta MIKSI autoa käyttää tai miksi asuintilaa on sen verran kuin on. Ekologiseen omatuntoon se vaikuttaa kyllä :wink:

Mun suurimmat päästöt tulee autoilusta ja ruoasta. Syön lihana enimmäkseen juuri nautaa joka eniten tarvitsee laidunta ruokakiloa kohden. Toinen on autoilu, varsinkin nyt kasvaa entisestään kun siirryin kaupungista toiseen kaupunkiin ja työmatka kasvoi. Nyt on 85 km/päivä. Lisäautoilua tuo mökkimatkat, ja lisäkulutusta muutenkin luonnollisesti myös.

Rakennettua urheilu-/harrastetilaa en tarvitse lainkaan. Minä en käytä urheilukenttiä, pururatoja, liikunta- tai monitoimihalleja, teatteri-/elokuvasaleja, kansanopistoja tms. Kuinka moni unohti laittaa nämä niihin kyselyihin :wink:

Mutta olen tulokseen varsin tyytyväinen, se on vähemmän kuin 1 maapallo. Ei minun tavoitteenani ole mikään nollakulutus eikä kuluttaa niin vähän, että joku muu saisi pröystäillä minun kulutusvajeellani.

Minä pistin merkille että testissä ei otettu huomioon kuluttamisen osalta että ostaako hyödykkeitä uutena vai käytettynä, niillä on vissi ero ekologiselta kannalta.

Täällä pienennän jälkeä kirpparikäynneillä, lähiruuallla ja bussikyydeillä mutta hassaan ne lentomatkoilla.

4,6 globaalihehtaaria ekassa testissä. Auton pakollinen käyttö suurimpana syntinä ja luulin että elän ihan hirveän ekologisesti.

No hö, tein toisenkin testi ja siinä oli pisteet 58. Ensimmäisen testin mukaan, jos kaikki olisivat samanlaisia, pitäisi olla 2,5 maapalloa. Tämän toinen testi näytti että 0,3 maapalloa riittäisi. Onpa siinä suuri ero riippuen mitä ja miten kysytään.

Hyvin suuri

Testi näyttää olevan jonkinlainen “kenttäoikeus”. Minua vähempää tuskin voi ihminen kuluttaa jos haluaa olla osana järjestäytynyttä yhteiskuntaa.

Huuhaa testi. Korkeat pisteet johtuvat vain siitä että sattuu asumaan maassa jossa on suhteellisen korkea elintaso. Itse sain 6 hehtaaria itselleni. Vastaa Suomalaisten 2001 vuoden keskimääräistä kulutusta. Säkkiinkö tässä pitäisi pukeutua että laatijat olisivat tyytyväisiä.

Eivät “Tamperelaiset kuuden ällän tutkijat” osanneet ottaa huomioon sitä että kielteinen palaute masentaa niinpä ajattelinkin saastuttaa sitten kunnolla kun ei matalan profiilin kulutus kelvannut. Ei muuta kuin suihkari alle ja maapallon ympäri muutaman kerran ennen iltapalaa!!!

ekassa testissä 3,6 globaalihehtaaria.

Alkuperäinen kirjoittaja: -nimetön-

Samoin ekassa 3,7.