Kuinka siemenestä lähdetään kasvattamaan? Äitini toi minulle afrikasta uppo-outoja siemeniä, joita oli kerännyt, mutta en ole varma pitääkö niitä uittaa vedessä että ne elpyisi vai riittääkö että ne vain istuttaa?
Mulla on käsitys, että mitä isompi siemen, sitä enemmän se hyötyy liotuksesta, muttei enempää kuin vuorokausi isoillekaan. Jos siemenessä on kova kuori, sitä voi hiukan hioa esim. hiekkapaperilla tai kevyesti viilailla.
Onko kukaan muu kasvattanut karambolaa siemenestä? Tässä kuva minun etelän hetelmästäni. Eihän se hedelmiä tee, mutta ihan hauska viherkasvi. Kesällä kasvaa reippaasti, talvella vähän kärsii. Ikää on ehkä 3 vuotta ja korkeutta n. 1,5 m. Kasvaisi kyllä paljon korkeammaksi, mutta olen leikellyt. Kasvi menee iltaisin nukkuumaan ts. laittaa lehtensä lehdykät vastakkain, lehtien hipelöinti saa myös lehdykät taipumaan jonkunverran alaspäin, nuorempana oli minusta herkempi.
Kuvassa sivuhaara
Vau! Kyllä on hieno kasvi En ole vielä laittanut karambolaa kasvamaan, tässä odottelen että hedelmä kypsyisi, jotta saisi siemeniä. Laitetaanko karambolan siemenet suoraan multaan, vai?
Näin muistaakseni tein.
Minulla itää aprikoosin siemen. Neljä viikkoa meni aikaa itämiseen. Istutin siemenet multaan, kastelin ja vein ruukun kylmään kellariin, kun luin tuolta vanhan puutarhanetin puolelta, että lähtisivät paremmin kasvamaan kylmässä. Nyt mullasta on noussut pieni taimi. Miten jatketaan tästä eteenpäin, menestyyköhän huonekasvina?
Muistanko lukeneeni, olikohan se tämän kevään Viherpihoista joku, juttua aprikoosipuusta, joka on tehnyt hedelmiäkin ulkosalla. Ajattelisin, että vaatii lepokauden. Voikohan aprikoosia ajatella ikäänkuin arkana luumuna?
Voi kai sitä ajatella arkana luumuna, ellei ole kasvihuonetta. Omani talvehtii kellarissa ihan hyvinvoivana (n.2 m.) Jatkossa ehkä pientä ongelmaa…Vaatii lepokauden ilmanmuuta.
Kiitos, Trigona ja Kassikäpp. Kasvatan tuota kesän ulkona ja vien syksyllä kellariin.
Mahtaisiko keneltäkään löytyä näitä eksoottisen hedelmien siemeniä? Etenkin litsi kiinnostais…
Hyvin varustellusta hedelmätiskistä haluttuja hedelmiä ostoskärryyn… Aika monesta löytyy siemen(iä) sisältä…
Itselläni on nyt kasvamassa annoona, lyhtykoiso, mandariini, kidney papu ja mungpapuja (suosittelen, itävät parissa päivässä ja ovat veikeän näköisiä). Likoamassa on tällä hetkellä 5 kärsimyshedelmän siementä, yksi sitruunan siemen, kumkvatin simemeniä, kranaattiomenan siemeniä ja karambolan siemeniä. Siitä pitikin kysyä että kauanko niitä pitää liottaa, ja ei kai liottaminen vahingoita joitakin noista siemekistäni? en ole ihan varma asiasta käykö liottaminen kaikille lajeille
Toivottavsti tää viesti on nyt oikeessa paikassa. Laitoin tammikuus carambolan 2 siementä multiin, toinen iti ja nyt en löydä mitään järkeenkäypiä ohjeita sen hoitoon. Kuuklettenutkin olen, mut äsken huomasin sen käyttäytyvän kuin mimosat, eli jos lehtiin koskee, ne ikäänkuin sulkeutuu. Terhakas pikku taimi se kyllä on, Mutta mutta se jatkokasvatus? Onko joku onnistunut ja miten?
Tagetes, oikeassa paikassa olet : Nimimerkki Mollis on tuolla edellä (2.6.) laittanut kuvankin omasta Karambolastaan (C:llä, K:lla, jommallakummalla).
Kiitos Nuu, taas kerran. Upean näköinen oli Molliksen Carambola, mut edelleen olen ulkona sen kasvatuksesta noin niinku yleisesti, jos joku tietää jotain siitä, pliis jakaisitko salaisuutesi.
Suljen tämän ketjun nyt, koska suurin osa noista teidän siemenistä ei ole varsinaisia Suomen luonnossa kasvavia ja talven yli pakkasen kestäviä lajeja. Huonekasvipuolella on oma sivunsaPuutarha - Huonekasvit - Erikoisuudet, harvinaisuudet - Erikoisia siemeniä . On aika turha sekoittaa kaikkia siemeniä sekaisin kun kerran täällä on jo jaoteltu perennoita, puita, pensaita ym ym ja niillä on kaikilla omat kasvatuskeinonsa ja niksinsä sivuillaan. Tämä nyt oli ihan selvä päällekkäisyys, jätän paikoilleen mutta suljen. Olkaat hyvät ja jatkakaa siellä missä on valmiit paikat!
Ymmärrän toki että kaikilla on siemenien kiilto silmissään tähän aikaan vuodesta, mutta toivoisin malttia.