Eksoottiset kasvit ja hedelmät siemenistä

Tein nyt sitten uuden otsakkeen tänne.. Innostuin eilen laittamaan tummien viinirypäleiden siemeniä purkkiin ja tänään multaan hyppäsi mango.

onkos muilla jotain erikoisuusksia kasvamassa ja miten olette onnistuneet?

mangon ja avokadon olen saanut n.15 cm korkeiksi ja kai ihan tuurilla. olin luopunut toivosta kunnes sattumalta huomasin ruukussa kasvunmerkkejä ja sittemmin olen hoidellut niitä kuin mitä tahansa huonekasvia. ruukun kokoa olen mietiskellyt, mikähän niille ois sopiva? ja jos avokadon vaihtaa isompaan ruukkuun niin mites se "siemen",nyt kun on osittain mullan pinnan yläpuolella?

Onko noi ihan oikeasti puutarhassa kasvavia kasveja?oho Huonekasvipuolella on myös eksoottisia kasveja. Minä kasvattelin pari vuotta litsiä ihan vaan sisällä.

niinpänauruataitaa otsake olla väärällä palstalla... hyvin huomattu!

Mulla on jonkin verran noita eksoottisten kasvien (pääosin hedelmien) siemenistä kasvatettuja kavereita. Pari ihan tuntematonta taimea ja itämässä olevaa siementä Brasiliasta, pieni liekkipuu ja talvilevosta hyvin (liian) hitaasti heräilevä baobab. Innostus hedelmiä kohtaan heräsi tossa muutama vuosi sitten kun päätin ottaa lyhyeksi sivuaineeksi trooppisen metsänhoidon, nyt pikku taimia on jo jonkin verran vaikka talvi ja kesän paahde(eli kastelun puuteno-jaa) aina muutaman kaverin veroittaa. Osa taimista pääsee myös kesälomalle kasvihuoneeseen, nauttivat siitä todella! cool

Hedelmistä  taimiksi ovat tähän kevääseen asti "ikkunallani" selvinneet mm. nashi, granaattiomena, curuba, litsi, sapote (Casimiroa edulis), guava, chashew-pähkinä, cherimoya, sitrus(en enää muista mikä), kaktusviikuna, pitayahi, longan, avokado ja taateli.

Kylvin tossa noin viikko sitten macadamia-pähkinää, ananaskirsikkaa, eukalyptusta, sapodillaa, salakia, parapähkinää, papayaa, fejoaa, mantelia ja carambolaa sekä tänään multaan pääsivät rambutan-, viikuna- ja passion-siemenet. Odotan  innolla mitä tapahtuu ja koska. Impektalta on tulossa myös jotain siemeniä mm. neidonhiuspuu, kapris, mispeli, persimon ja jujuba. Toivottavasti saapuvat pian, jee jeehymy

Toistaiseksi mulla tavoitteena on saada kasvamaan kaikki hedelmät ja pähkinät mitä suomesta vaan saa ja mitä ulkomaanmatkoilta löytyy ja sitten myöhemmin tarkoituksena on siirtyä tilaamaan harvinaisempia hedelmien siemeniä ulkomailta; jenkeistä ja ausseista.  kieli ulkoa Tietysti yritän myös pitää vanhat kasvit hengissä ja saada mahdollisesti jopa kukkimaan, se vasta olisi hienoa!

Ei kai missään sanota, että tämä "Siemenet"-otsake koskisi pelkästään ulkokasveja? Eikö täällä voi yhtä hyvin keskustella huonekasvienkin siemenistä?

Mutta olen itsekin erityisen kiinnostunut eksoottisten kasvien ja hedelmien kasvattamisesta. Tähän mennessä olen saanut itämään ruokakaupan tarjonnasta vain mangon, avokadon ja sitruunan, joista ainoastaan sitruunan taimet ovat enää hengissä. Avokadoja minulla on ollut monia, joista viimeisin, noin metrin pituinen hieno kasvinalkuni, pääsi kuivumaan toissa talvena, mistä olen vieläkin harmissani. Mangoa en saanut kasvamaan kovinkaan suureksi, ehkä vain noin 10-senttiseksi.

Sitruunan taimieni lisäksi minulla on pikkuinen murraija, jonka olen kylvänyt netistä tilaamistani siemenistä.

Minulla on kuitenkin hinkua kasvatella vaikka mitä, oikeastaan kaikkea mahdollista niin kuin edellisellä kirjoittajallakin. En tosin tiedä olisiko asunnossani ihan riittävästi tilaa kaikelle. Tällä hetkellä minulla on itämässä avokadon, mangon, papaijan, kiivin sekä kapriksen siemeniä, tai osaa en ole vielä kylvänyt.

Lähiajan suunnitelmissani/toiveissani olisi kokeilla vielä ainakin nekraarinia, viinirypälettä, luumua, viikunaa ja kaakaota, myöhemmin toki muitakin. Kannattaakohan hedelmien siemenet muuten laittaa kasvamaan nimenomaan keväällä, vai voiko niitä kylvää mihin aikaan vuodesta tahansa? Tai itämään ne varmaankin voi saada milloin vain, mutta taimi tarvitsisi kai kuitenkin jonkin verran valoakin.

Hei. Miulle on lähiaikoina tulossa erilaisia siemeniä suoraan eräästä trooppisella vyöhykkeellä olevasta maasta tuolta idästä. Talvella palkkasin siementenpoimijan naurua . Jos kiinnostaa siemenet niin niitä sitten kyllä saa.

voi kurjuutta. kun tuosta mangon istutksesta oli jo jonkin aikaa ja ajattelin että se on varmaan jo mädäntytnyt tuonne purkkiin ja piti saada jotain kesäkukkien siemeniä vielä esikasvatukseen niin kaivoin tuon mangoni tuolta ylös ja kuului vaan NAPS kun juuri meni poikkisurullinen mitenköhän mahtaa toipua? pistin äkkiä takaisin ja toivon kovasti ettei mitään kovin kauheaa olisi tapahtunut... juurta taisi jäädä mangoon vielä joku 10cm...

Kommentti kaupan hedelmien siemenistä kasvattajille. "perinteisten" avokadojen, mangojen, sitruunoiden yms. lisäksi on olemassa tietenkin mausteet. Kokeilkaa rosepippuria.

Ostakaa kaupasta pussi kokonaisia rosepippureita. Laittakaa 1vrk. veteen likoamaan, kylväkää pohjaan painuneet pippurit multaan.

Kasvissa on mukavat hieman sahalaitaiset lehdet.

Etelän-maissa rosepippuripuut ovat 10-15m korkeita puita, ehkäpä siellä kasvaa vielä isompiakin.

Omat rosepippuripuun taimeni ovat n.20cm korkeita.

Luin äskettäin,että bonsai-harrastajat käyttävät rosepippuria omissa kasvatuksissan. Itse en ole bonsai-harrastaja.

Heippa!

Pistin jo muuale tämän saman, mutta tännehän se kuuluukin. Joten; taatelin siemeniä laitoin multaan, onko mitään spesiaalia keinoa kasvattaa taatelia? Suoraan suusta tungin kolme siementä kestokastelumultaan.

Kiitos ja nautitaan elämästä!naurua

Moi! Ostin tänään Kitumarketista kaksi pepitoa, joiden siemenet tyrkkäsin multaan. Onko kukaan kasvatellut tätä lajiketta ?

Ja tässä kuvaus hedelmästä: Ulkokuori on ruskea. Sitä peittävät 1-3 cm pitkät karvat. Hedelmä on hieman liian pieni kuoreen nähden niin, että se hölskyy siellä sisällä.

Hedelmä on hieman  limainen ja se tuoksuu uuniomenalta. Se on kermanvalkoista hieman tummempi 

ja oranssimpi. Maku ei ole kovin hyvä. Siemen on näyttää mantelilta, mutta on isompi.

Eilen ruokapöydässä keksimme ruveta ihmettelemään, että millainen kasvi mahtaa olla sesam? Puu, köynnös vai jotain muuta? Minkälaisesta hedelmästä saadaan sesaminsiemeniä? Pitänee laittaa sesaminsiemeniä purkkiin ihan vaan kuriositeetin vuoksi…

Sesam on melko korkea, pysty kukkakasvi. Itse asiassa tosi upea sellainen, muistuttaa jossakin mielessä mm. sormustinkukkia (ei kuitenkaan ole "kellokukkainen") tai vaikkapa iltahelokkia.... kukkien väri on lähinnä pinkki.

Uskallan kylläkin vahvasti epäillä, etteivät esim. sämpylän päältä poimitut siemenet enää idä... ne kun on saaneet kunnon kuumakäsittelyn...

Kiitos, Euffis. Missä olet nähnyt sesamkukkia?

Maustekaapissa on suht äskettäin ostettu pussi mustia sesaminsiemeniä.Ne eivät ainakaan ole käyneet leivinuunissa…

Muistelisin, että mustat ovat kuorimattomia ja vaaleat kuorittuja siemeniä? Pitäneekö paikkaansa?

kugeldistel… onhan siitä jo aikaa, kun kukkiva sellainen eteen sattui…;)) Kyllä ne mustat sellaiset varmaan on hyvinkin kylvökelpoisia - ja uskonpa, että ne kuoritutkin, jolleivät ole käyneet uunin kautta tai muuten hajalla…;))

Ostin tänään muutaman rambutan hedelmän. Kuinkas toimin noiden siemenien kanssa? Onko kellään kokemusta miten saisi itämään?

vanha puoli pelastaa jälleen:-) tee haku rambutan. siellä on nimimerkki taiteijatyyppi kertonut parissakin ketjussa kuinka sitten kävikään

Kiitos mai-lee, unohdin taas vanhan penan tietovaraston naurua

Onko kukaan kasvattanut hunajapomeloa? Isä osti pari kuukautta sitten hunajapomelon kaupasta ja minä sitten otin siemeniä siitä talteen, ja pistin multaan. Ei näy vieläkään mitään :(

Litsin siemenen heitin jo pois ruukustaan, mutta kappas vaan, sillähän oli pitkä juuri jo tullut. Pistin sen sitten takaisin multaan ja nyt sitten odotellaan.

Mitenkäs muuten tuo pitahaya? Sehän on kaktus, joten tykkääkö se kuivuudesta vai pitäisikö sitä kastella hieman useammin kun tavallisia kaktuksia? Mulla on 8 pitahayan alkua ja ne ovat jo n. 2cm pituisia. Itivät viikossa terraariossa :) Niin teki myös pepino. Pepinon alkuja on mulla 4 ja ne ovat 4cm pituisia. Sitä kuulemma kasvatellaan kuten tomaattia?

Mullassa olisi vielä taateli ja mango. Mango on ollut jo aika kauan, joten pitäisi kattoo että onko se mädäntynyt vai mitä se tekee. :)