Olen ilmeisesti kuvitellut nähneeni täällä pari kuukautta sitten shakshuka-reseptin (kikherneitä, tomaattia, valkosipulia, kananmunaa, ym). Kuulosti houkuttelevalta ja kysyinkin, mistä kypsennettyjä kikherneitä saa ostaa, mutta nyt en löytänyt viestiketjua. Kun en vieläkään ole löytänyt kikherneitä purkissa, liotin ja keitin kilon pussillisen, jotka odottavat jääkaapissa, mutta sitä reseptia en nyt löydä. Olenko kuvitellut asian ja ollut jossain muussa keskusteluryhmässä? Muistaako kukaan?
Shakshuka-reseptejä löytyy kyllä netistä, mutta vain yhdessä mainitaan kikherneet, muut ovat mausteisessa tomaattikastikkeessa kypsennettyjä kananmunia. Haluaisin löytää sen reseptin, joka sai minut kiinnostumaan.
Kik-herneitä myydään sekä sailykepurkissa, että pahvitetrapakkauksessa. Pirkka-sarjassa taitaa olla tavallisien lisäksi myös luomuna ja sitten on vielä aika yleisesti saatavana Go green merkkisiä. Tuohon reseptiin olen lisännyt usein myös erivärisiä paprikoita.
Kiitos välke, sieltähän se löytyi! Huomenna kokeillaan. Laitan yleensä itämaisiin ruokiin kastikkeenkaapimisleivän tekemällä pikaiseen ihan simppelin vehnäleipätaikinan ja sen vähän noustua, paistan sen isoina lettuina kuivassa valurautapannussa. Tuoreena hyvää tuohon asiaan.
Keitettyjä kik-herneitä en oo vielä löytänyt, muistaiskohan ensi kerran kaupungissa käydessä etsiä. Lähikaupassa ei kummiskaan ole, sen oon itse tarkistanut. Miehellä on ollut komennus hakea kaupungilta, mutta hän on huono löytämään, eli sieltä voisi löytyä, kun etsisi itse. Keitin kummiskin tänään pussillisen kuivia, panin puolet pakkaseen ja loput syödään huomenna.
Keitetyt kikherneet ja erilaiset pavut löytyvät säilykehyllystä. Yleensä läheltä maustekurkkuja, maissia tms.
Go Green sarja on ainakin ollut hyvä, löytyy lähes kaikkialta.
Ne on käteviä olla aina varalla kaapissa. Sarjaan kuuluu myös erilaisia sekoituksia ja ne ovat nopeita hyödyntää.
Tonen sarja, jossa on kikherneitä ja erilaisia papuja on La Bio Ideatuotemerkillä myytävät luomutuotteet. Myös hyviä, mutta löytyy yleensä vain suurimmista marketeista.
Myös Biona merkillä on näitä valmiiksi säilöttyjä papuja, en muista onko kikherneitä.
Kikherne on kyllä mahtava raaka-aine: falafelpyörykät, hummus, padat, keitot jne. Kikhernejauho on sekin loistotuote josta pyöräyttää hetkessä proteiinipitoisia lettusia tai vaikka intialaisia kasvis tai sipuli-pakoroita. Itse tehdyt falafelpyörykät ovat ihan eri asia kuin ne kaupan pakastealtaan kuivan nahkeat falafeleinä myytävät pyörykät.