Eläimiä luonnossa

Huii, isojalka kurkkii minun ikkunani takana.

Pahoittelen ettei ole kuvaa. :astonished:

Tällaiset tassunjäljet tänään.

Kovin painava kaveri ei ole ollut, kun tuo hanki ei enää paljoa kanna.

Minä itse epäilin, ettei rusakon jälkeä ole, kun nuo on niin isoja jälkiä, mutta jos ne on jättejä, niin silloin on. :blush:

Olisit ottanut pitkän askel ketjun kuvan, niin siitä olisi tiedetty minkä eläimen askeleet ne on ja miten ne kulkee.

Iso rusakko. Lämpimällä ja kostealla jäljet leviää nopeasti ja näyttävät isommalta …

Tämä ei ole kuva-arvoitus eikä minulle tuntematon veijari luonnoss. Mutta silti, mikäs se olikaan iso nelijalkainen luonnonvarainen eläin, tuuhea turkkinen,  sanoo murmurräyh. Eipä tullut korvasieniseissulla millään mieleen. Kuvan otin sieniveitsi mittakaavana. Kyllä vapaassa luonnossa yksin liikkuminen työviikon jälkeen tekee terää.

Lähellä jonain syksyllä löysin ison kannon irti kaivettuna ja  siirrettynä. Kerran melkein törmäsin isoon kuoppaan, jonka reunoja maata myöten edeten kierteli valtava määrä mehiläisiä/ampiaisia. Palasin silloin tömistelemättä takaisin tulosuuntaani, sinne missä olin nähnyt ison palan jotain pesässä ollusta “hunajakennostoa”.

Valtsu, tuollaisia jälkiä näkyy meilläkin, lähellä järven rantaa ja on kantoja ”siirretty”. Näin keväällä.
Ne taitaa kyllä huomata ihmistä paljon ennen kuin ihminen havaitsee edes niiden jälkiä :wink:
Nuuksio on tuossa linnuntietä ihan naapurissa ja metsää on meidän kylän ympärillä.
Kaikki tiedetään mitä ympärillämme on mutta annetaan tilaa kaikille. Ei kylässä paljon välitetä.
Jos ei ole pentuja tai uhkaavaa -vahingossa yhteentörmäystä- kaikki olemme väistämisvelvollisia.
Toisella puolella järveä on tosi iso metsäalue. Ollaan mieheni kanssa törmätty hirviin, kauriseläimiin, ilvekseen ja 5 eläimen susijengiin. Ei ole meillä jäänyt mitään traumoja, päinvastoin, harmitti kun ei saatu kuvia.

Eilen illalla oli tilanne terassilla, Toto suursnaku ja minä mentiin tarkistamaan oliko hydromansikoilla vettä.
Oli melkein pimeää jo illalla. Toto jäätyi edessäni. Terassioveen n.metri, terassiaidalle n.2 metriä. Hirvi katseli meitä aidan toiselta puolelta, kahden metrin päästä :grin:
Kaikki katseltiin toisiamme hölmistyneenä, hirvi kääntyi ja käveli hitaasti poispäin, Toto jäi tuijottamaan perään.
Toto oli hiirenhiljaa :smile:, Toton ilme oli kyllä niin sanoinkuvaamaton, -Mitä hel****ä tuo oli?

…oli mansikkahydron astiassa vettä, mentiin nukkumaan :grin:

Voi Valtsu , sulla pokka pitää , …eipä sitä moni  enää malttaisi jäädä enää kuvaamaan  :cool:

norppa-live on taas avattu. pullervo on saanut viereiselle kivelle köllimään kaverin. liekö vaimoehdokas

ps - tänä vuonna on mukana myös ääni

Siili bongattu meidän pihassa …jipii… paitsi et meitin piskit sen säikyttää pois uskoisin näin …koirat on ihan touhussaan kun meneevät nokka maassa . On oravia ja on kyyhkyjä ja vielä siili kaupan päälle…

Pitää sanoa ettei mäyrispojat tee mitään pihan elukoille …ne vaan haistelee ja möykkää innoissaan vain fasaani ja pupu ajetaan pois …

Pyöräillessä näin pieniä jalankulkijoita. Emosorsa ja tiivis parvi untuvikkoja ylitti tietä, suunta läheiselle lammelle. Onneksi ei tullut autoja samaan aikaan.
Saunan jälkeen seisoin laiturilla ja huomasin lammen keskellä jotain. Luulin sitä joksikin roskaksi, mutta se liikkui rannan suuntaan. Olikin iso rantakäärme. Tuli lähelle laituria, huomasi minut, kääntyi ja nousi rannalle vähän kauempana. Ensimmäinen näkemäni rantakäärme, kyitä olen nähnyt paljonkin.

Sammakot hävinneet meitin pihasta onko se merkki että kyyt ja muut ovat pistelleet ne naamariinsa ?

Hirvi ui järven yli saareen ja rantautui korkeiden kallioiden vierelä uiden Lahden poukamaan. Vesi loiskui kun rantautui. Istuttiin terassilla henkeä pidätellen ihaillen vauhtia vielä 4,5 km loppumetreillä. Pelkkä iso pää keskellä järveä on jo pystyttävä ilmestys, noustessa mahaa ja jalkoja näytti vaan jatkuvan.

Mikähän tässä on kulkenut? Voiko hirvenvasan sorkan kärki tähän aikaan heinäkuuta olla vielä Max 5 cm 

Tässä on jonkun siivekkään jäljet,? Dinosaurus lentolisko? Marjanpoimurin oikea nurkka kuvassa

Hävettää oikeen että ei ole tullut tätä “osiota” aiemmin luettua… meillä-kin kun on tämä luonnon eläintarha tässä ympärillä kokoajan auki… mutta täällähän olikin kivoja juttuja, nuo Valtsun aiemmin  kuvaamat karhun jäljet oli tosi hienot. Varsin näyttävä käyntikortti!

Olin kerran täällä törmätä melko varmasti nalleen, lähdin vattuja kahteleen ja oli välissä sankka pajupöheikkö sinne suunnin kun alkoi pajukko heilua ja kuului varsin äänekäs “nuuskuttelun-massuttelun” ääni, oli ilmeisesti marikko löytynyt. Matkaa meidän välillä ehkä reilu “3m”. eipä oo monta kertaa tämä akkeli niin liukkaasti liikkunut- kun silloin- otin jalat alleni ja loikkasin- koikka-loikkasena pyörän selkään ja sotkin matkoihini! :smiley:

Hyvin usein olen sienireissuilla Hirvien kanssa samalla kurssilla ja melko varmasti kuulen ja haistan ne lähes puolella reissuistani, nyt en tiiä, täällä ei oo sieniä kun on niin kuivaa ja eikä oo enää monta hirveäkään, tosin kun käytiin pojan kanssa haeskelemassa vasta turhaa tatteja niin näin kyllä ainakin yhden hirven olleen edellämme, että ainakin oli silloin tuo yksi hirvi tässä pitäjässä. Aika intiaaniksi täällä metissä asuessa muuttuu, ensin ukko opetti lukemaan merkkejä ja nyt osaan tutkia niitä jo omin nokkineni.

En kyllä hiviä pelkää ei ne yleensä aiheetta päälle tuu ja mää luulen, että kun molemminpuolinen “kunnioitus” säilyy niin voidaan takuulla elää sovussa.

Niin ja olen edelleenkin suuri karhujen ystävä ja fani, minulle ei jäänyt tuosta törmäyskurssista nallen kanssa mitään antipatioita. Kerrankos sitä satutaan samoille apajille.

Nyt tuli hirvipoika lähelle.
Vähän heikot kuvat kun nopsaan tuosta ikkunan läpi nappasin, en tohtinut ulos mennä häiriköimään.
Tuossa näkyy meidän vaja ja vähän mun amppeleita, eli ihan talon kulmalla ollaan.
Tuota naapuritontin lehtipuuvesakkoa hän harventaa.