Lauantaina laitoin päivänsinet multaan ja eilen eka lenkki,nyt multa vihreänään alkuja.On niillä mahtava elinvoima.
Kylvin sitten ne vanhat elämänlangan siemenet ja nyt on purkki piukassa, kuvittelin että pari vois niistä itää.
On kyllä mahottomia kasvamaan… Huh, mulla oli elämänlangat ja päivänsinit kasvaneet salaa minukasvarin ritilöihin kiinni. Joudun nuo nyt varmaan latvomaan, etteivät varret mene poikki selvittelyssä. Saisko nuista helposti juurrutettua pistokkaita? Siinäkin hommassa saa olla tarkkana, että näkee mikä on mitäkin. Tulee mieleen ihan lasten puuhakirjojen tehtävät, mutta tällä kertaa vain etsitään tie ‘Carnivale di Venezian’ luo. ![]()
Moi! Olen melko kokematon näissä kylvö- ja taimiasioissa, ja kysyisinkin, että miten syvälle aitoelämänlanka (sekoitus) pitäisi istuttaa, kun siirrän ne tuosta minikasvihuoneesta isompiin ruukkuihin? Istutin nämä noin viikko sitten, ja ne ovatkin kasvaneet ihan hyvin. Taimissa ei vain ole vielä muita lehtiä kuin sirkkalehdet ja nekin huitelevat noin kymmenen sentin korkeudella. Onko se ihan normaalia?
Taimet ovat myös melko heiveröisen oloisia ja osa onkin vaakatasossa pitkin pituuttaan..
Vielä sellainen kysymys, että kuinka monta taimea per ruukku kannattaa istuttaa? Tai ajattelin osan laittaa maitotölkkeihin ja osan ruukkuihin.
Vaaleanpunaiset ovatkin hyviä kukkijoita, laitoin siemenet joskus melko myöhään suoraan ulos purkkiin, toiveissa saada edes lehtiköynnöksiä loppukesäksi, kun tuntui ettei kylmyyden takia mikään kasva. Yleensä en saa esikasvatuksianikaan näin aikaisin kukkimaan, jos ollenkaan. Eikä nytkään muut kuki, oli joku köynnössekoitus jossa ilmeisesti eri värejä.
Kuinkas monta taimea elämänlankoja mahtuu yhteen isoon savipurkkiin, halkaisija 30 cm? Tuli vaan taas tehtyä se sama, minkä moni muu, eli "pistänpä nuo vanhat siemenet kaikki, ei ne kuitenkaan idä".

Laitoin sitten ilmeisesti liian monta taimea liian pieneen purkkiin, koska kastelemassa saa olla jatkuvasti. Mutta hyvin menestyy siellä, missä monivuotiset köynnökset eivät ole tykänneet olostaan, ja tämähän hienosti naamioi tuoksuköynnöskuusaman risuista olemusta pergolan sisäpuolella. Noita samanlaisia laitoin, kuin Karvarillakin on. Ensi vuonna useampi purkki, ja suurempia.
Tämä “elämänlanka” (tai kaipa se on karhunköynnös, mutta menköön nyt täsä ketjussa) tarvitsee taustaselvityksen.
Maalla vanhempieni naapurissa asui aikoinaan hortonomiksi itsensä kouluttanut vanhapiika.
Maalla hortonomi oli haukkumasana hänestä puhuttaessa.
Elämä oli kohdellut häntä julmasti rakkauselämässä, ja liekkö niitä peruja mielen sairastuminen.
Ystävystyimme jollakin tasolla, ja kävin häntä katsomassa, ruokaa viemässä, joulupakettiakin vaihdettiin.
Ennen kuolemaansa hän jakoi elämänviisauksiaan, ja jaksoi aina ilahtua, jos kukkia vein hänen tontiltaan vanhainkotiin.
Suku antoi tontin olla, kasvoi umpeen, luvalla saan kerätä marjat vuosittain, jos ennen rastaita ehdin.

Milky Way

Kumpi se nyt oli rehevämpi/tuuheampi/korkeampi, päivänsini vai aitoelämänlanka? Nuo on mulla aina yleensä iloisesti sekaisin ruukussa, niin jos nyt yrittäis kasvattaa ne erillään. Mutta ei vain muista kumpi se nyt oli komeampi noin niinkuin lehtimassaltaan?
Pitääkö nämä koulia? Tyhjensin kylväessäni koko pussin sisällön multaan. Ja onhan nämä yksivuotisia ettei tule riesaa niin kuin on karhunkierto vai mikä se riesa kasvi on.
Minoon koulinu yksitellen tai usiamman ruukkuun,riippuu mihin on tarkotus laittaa.
Aitoelämänlanka on ollu ainaski mulla yksvuotinen.
Hei, minä oon innoissani etsiny tätä elämänlankaa itelleni, jopa sitä monivuotista ![]()
Sattuisiko kellään olemaan ylimääräistä tai muuten vaan riesaksi asti?
Mitä sanotte, onko myöhäistä suorakylvää aitoelämänlankaa? Ostin eilen siemeniä, jotka on nimetty aitoelämänlangaksi mutta tieteellinen nimi ei ole Ipomoea vaan Pharbitis Purpurea??? Mutta siis, pussissa sanotaan että kylvö huhti-toukokuussa ja ulos yöpakkasten mentyä, ja kukkii heinä-syskuussa. Jos kylvän nyt suoraan ulos, niin onko siitä muuta haittaa kuin että kukkii vasta elo-syyskuussa? Vai ehtiikö se kukkia ollenkaan? Ei mun oo sitä pakko kylvää tänä vuonna, ostin sillä ajatuksella että jos ei nyt niin ensi vuonna, mutta olishan sitä kivaa laittaa jo nyt. Se tulisi länteen päin olevalle pihalle.
Onko tosiaan niin, että taimivälin täytyy olla 25 x 25 cm niin kuin pussissa sanotaan? Mulla olis iso ruukku, jonka takariviin voisi tulla tätä ja eteen jotain muuta, mutta eihän tuota mahdu kuin kaksi taimea koko takariviin jos menee tuon ohjeen mukaan. Onko yksi taimi sitten kuinka rehevä, kun en haluaisi tuollaista luirua lopputulosta kuitenkaan, jos on niin että yhdestä taimesta saa yhden varren: https://puutarha.net/keskustelukanava/img/20077/16099.jpg Vai onko vain latvomisen tai lannoituksen puutetta, että kasvaa noin ohueksi?
Kuinka kylmänarka elämänlanka on? Pärjääköhän se harson alla, jos tulee vielä joku yö että lämpötila menee nollaan tai jopa alle?
Omat aitoelämnlankani kasvaa tuolla avoimella parvekkeella aika kehnonlaisesti, todella herkkä kasvi verrattuna esimerkiksi mustasilmäsusannaan, jotka kasvaa porskuttaa menemään. Vetää lötköksi auringossa sekä vähän viileämmässä ilmassa.
Taitaa jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi yritykseksi kasvattaa tuota, nytkin istutin pari kymmensenttistä köynnöskrassia samaan astiaan.
Muuten kyllä komea kasvi, mutta liian herkkä tuohon meidän parvekkeelle.
Hä? No ei oo herkkä kasvi. Kyllä se tieten pakkasesta kuolee, mutta muuten kyllä on sitkeä sissi. Märästä ja varjosta se ei tykkää. Pikku amppelissakin eteläparvekkeella kasvaa kolmemetriseksi. Niin aitoelämänlanka kuin päivänsinikin. Päivässäkin kasvaa vaaksan verran. Mun esikasvatetut on mennyt jo ympyrää 150cm korkealle. Suorakylvettävät on vielä pussissa.
Kiitos vastauksista.
Ehkä mä uskallan sitten kylvää elämänlankaa, ja voisin pistää sekaan pari raidallista päivänsineä myös, jos vaikka ikivanhoista siemenistä joku lähtis itämään. Mittasin niin ruukussa olis 43 x 17 cm kokoinen alue käytettäväksi aitoelämänlangalle ja päivänsinelle, joten montako siementä tuollaiselle matkalle kannattaisi laittaa, ja yhteen vai kahteen riviin? ![]()
Pitikös elämänlangan tai päivänsinen siemeniä liotella?