kylvin kokeeksi jo joskus helmikuussa ystävältäni saamia Elämänlangan siemeniä, ja istutin niistä kaksi isompaan. Nyt ne ovat isossa amppelipurkissa rautalanka kehikkoon kiertyneenä ja kukkivat!! uusia siemeniä kylvin toissa viikolla ja nekin jo tänään sai koulia! Taitaapa olla aika viidakko ennenkuin voi viedä ulos kasvamaan!
Joo ja voit varautua todella pitkään köynnökseen. Se kasvaa metritolkulla... olen itse joutunut parina kesänä nyhtämään liian innokasta elämänlankaa, joka valloittaa jo naapurin parveketta. Sitkeästi se kiipii yhä uudestaan yhä ylemmäs. Mutta kukat ovat kauniita!
Minä innostuin myös aitoelämänlangasta, juuri sen takia, että kuulin sen kasvavan nopeasti. Ja totta vie... Tässä pieni kuvasarja.
Pari päivää siemenen kylvämisen jälkeen.
15.4. eli pari päivää myöhemmin...
17.4. ne kurottelevat jo jättimäisinä kohti valoa.
Tässä tämän päivän kuvasatoa. Pituutta jo reilu metri... :)
Rehevän näköinen, vaikka tämä yksilö hiukan kärsikin viikon lomamatkastani..
Kasvatatteko te elämänlankoja ruukuissa kun olette vieneet ne ulos vai laitatteko esim. kukkapenkkiin?
Minun näyttävät säikähtäneen ulos vientiä tai näitä kylmiä oitä, kun eivät juurikaan ole kasvaneet sen jälkeen kun vein ulos! Ja osa ala lehdistä on kuivunut tai kellastunut, missähän on vika?
Olen laittanut sekä penkkiin että ruukkuun ja sellaiselle paikalle jossa on myös osan päivästä varjoa. Paljon olen kastellut. Olisko ne lehdet vaan kärsineet suorasta auringonvalosta? Eiköhän ne siittä tokene kun muistat kastella ja lannoittaa ja ehkäpä tarvittaessa varjostaa.
Ja taitaa olla ihan normaalia muutenkin se alimpien/vanhimpien lehtien kellastuminen ja kuivuminen.
Aitoelämänlanka on nopea kasvuinen köynnös. Alaosa on jo ohi kukkinut, mutta kauniit sillä ovat lehdetkin. Isossa ruukussa taitaa kasvaa kolme elämänlankaa ja kiipeävät rautalankaista obeliskiä pitkin ylöspäin. Kastelua vaatii aika paljon, koska omani kasvaa paikassa, johon aurinko paistaa suoraan puoleen päivään asti.
Latvat edellisestä köynnöksestä ovat kasvaneet pidemmiksi kuin niiden tuki. Nyt ne roikkuvat säleikön päällä ja kukkivat toisella puolen.
Tätä minäkin laitan ensi kesänä uudelleen. Tosi helppo aloittelijankin siemenestä kasvattaa, kukkii komeasti ja pitkään. Ja kasvu on todella huimaa, en olisi ikinä uskonut sen venyvän moisiin mittoihin kesän aikana!
Kertokaapa, miten erottaa aitoelämänlanka ja päivänsini toisistaan. Minulla oli tismalleen samanlainen päivänsini kaupan pussista kuin Peukaloisen kuvassa.
Vaikea niitä kai on toisistaan erottaa. Päivänsinellä on isommat kukat kuin aitoelämänlangalla. Wikipedian mukaan päivänsinen kukka kestää yhden päivän ja aitoelämänlangan kukka muutaman päivän. Lisäksi aitoelämänlangan kukka vaihtaa väriä vanhetessaan kun taas päivänsinen kukasta ei mainintaa löydy. Ehkä siitä voisi erottaa?
Kiitos, nanikka. Tuosta päätellen mulla oli siis kaikki päivänsineä. (Osa kun oli anopilta kerättyjä siemeniä eikä mitään tietoa nimestä.)
Minusta aitoelämänlangan kukka avautuu aamulla ja lakastuu illaksi kuten myös päivänsinellä. Parhaiten ne erottaa toisistaan lehdistä. Päivänsinellä lehdet ovat muistaakseni karvaiset ja pehmeämmät. Aitoelämänlangalla lehdet ovat karvattomat ja sileät sekä jotenkin kovemman oloiset. Mistään kirjoista en löytänyt tietoa niiden eroista, mutta muistelisin tuon olevan selvin tuntomerkki niiden erottamiseksi. Päivänsineä olen vaan yhtenä kesänä vuosia sitten kasvattanut, mutta aitoelämänlankaa monena kesänä.
Joko olette ottaneet siemeniä Aito elämänlangasta? Minä otin vanhimpia kotia muutaman. Eri kokoisia siemeniä ovat ja melkein kaikki siemenkodat vielä "raakoja", ainakin siemenet valkoisia. Voiko/kannattaako niitä ottaa sisälle kypsymään kun ulkona on niin kylmää ja märkää, että eivät näy miksikään muuttuvan?
Olen kerännyt jo ison pussillisen aitoelämänlangan siemeniä. Siemenet ovat kypsinä lähes mustia ja aika isoja. Siemenkota muuttuu ruskeaksi ja sellaiseksi kuin kuiva sipulinkuori kypsänä. En osaa sanoa, kypsyisikö siemenet loppuun asti sisällä. Huomenna ajattelin repiä aitoelämänlangan ruukusta pois ja viedä kompostiin. Se on kyllä vieläkin erittäin kaunis ja vihreä, mutta ei enää jaksa avata kukkia, koska aurinkoa ei ole riittävästi. Mielestäni on kauniimpi ja rehevämpi kasvutavaltaan kuin päivänsini. Laitan sitä varmaan taas ensi kesänä kasvamaan.
Kävinpä vielä katsastamassa siementilannetta ja nappasin muutaman kypsyneen siemenkodan aitoelämänlangoistani.
Saman näköisiä oli muutama siemenkota minullakin , joiden siemenet varmaan riittävät itselle keväällä. Onhan se hyvä jos ei ehdi enempää valmistua, kun taas keväällä se hulluus iskee (joka paikka täynnä esikasvatettavia), niin ei ainakaan elämänlangan taimia tule mahdottoman paljon!
En nyt vieläkään tiedä, oliko minulla päivänsineä vai elämänlankaa. Osa oli kuitenkin kaupasta ostetusta siemenpussista ja ne minä esikasvatin. Jäi aika onnettomiksi ruipeloiksi ja kukki myöhemmin (vieläkin muutama kukka). Osa (anopilta kerätyt siemenet) istutin suoraan ruukkuun toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. Ne kasvoi nopeammin, kukki aikaisemmin, kukkia oli moninkertaisesti verrattuna esikasvatettuihin. Esikasvatetuista en ole saanut vielä ainuttakaan siementä, suoraan ruukkuun kylvetyistä kerään siemeniä melkein päivittäin sitä mukaa kun kypsyvät. Ensi vuonna en siis aio esikasvattaa.
Anita, katso lehtiä, onko niissä nukkapinta eli pientä karvoitusta.Päivänsinellä on karvoja ja aitoelämänlangalla on sileät lehdet ilman karvoja. Kukista en tiedä, mistä erottaa toisistaan. En ole koskaan samana kesänä kasvattanut molempia. Muistini mukaan päivänsini kasvoi paljon heiveröisemmin kuin aitoelämänlanka. Se kasvaa todella nopeasti ja reheväksi. Tässä kuvassa näkyy ehkä selvemmin aitoelämänlangan lehdet.
Päivänsinen lehdet ovat vaaleammat. Lehtien suonet näkyvät heikommin kuin aitoelämänlangalla. Mitään karvoitusta en ole omissani huomannut.